Litium mot depression?

Lona

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av litiumbehandling, speciellt mot djupa återkommande depressioner?

Är tämligen desperat vid det här laget :-(.
 
Det är ju den främsta medicinen mot bipolär sjukdom. Den är inte antidepressiv, men den minskar dalar då den kapar toppar. Och den förstärker antidepressiv medicin så tillsammans med antidepressiv medicin kanske den är passande för dig? Jag har ingen egen erfarenhet av lithionit (har tackat nej till den i många herrans år). Mina vänner som testat har slutat då det inte funkat på dem och att en del har ökat rejält i vikt av den. Vad har du testat för mediciner tidigare?

Här är lite on litium från netdoktor.se

Litium används på olika sätt.

  • För att behandla mani (upprymdhet med hyperaktivitet, påskyndad tankeverksamhet och irritabilitet). Man måste ta litium i doser som håller nivån i blodet relativt hög. Ofta använder man inledningsvis samtidigt andra mediciner p g a att det tar några dagar innan det börjar verka.
  • För att stabilisera humöret. För att förhindra att de kraftiga humörsvängningarna återkommer när en akut episod av manodepressivitet har klingat av. Det kan ta flera veckor, månader och antagligen upp till två år innan litium når sin fulla potentiella effekt som humörstabiliserare. Även om litium inte stoppar humörsvängningarna helt, så brukar det mildra dem.
  • För att förstärka effekten hos antidepressiva läkemedel. När antidepressiva läkemedel inte har haft full effekt vid behandling av depression, kan man tillföra litium som ett bra sätt att öka deras effektivitet.
 
Tack för ditt svar!
Jag har faktiskt inte koll på alla mediciner vi har testat, det blir en del på 30 år...
Äter nu (är medveten om att alla inte är antidepressiva men om jag räknar upp de psykofarmaka jag äter)
Anafranil retard
Voxra/Wellbutin
Abilify
Lamictal som ju också är en bipomedicin
och så Levaxin då

Har även testat bland annat
Saroten (vet inte om den finns längre ens)
Cipramil
Tofranil
Valdoxan
Cipralex
Lyrica

Orkar helt enkelt inte må så här längre men det finns ju inte mycket att välja på :(
 
Jag hade Litium i två år tror jag, i kombination med cipralex och lamictal. Det fungerade bra under största delen av den tiden, det som jag tyckte var jobbigast var blodproven man behöver lämna var åttonde vecka, men jag vande mig faktiskt vid det. Nu när jag slutat med Litium har dock rädslan för blodprov återvänt. :D

Jag gick upp en del i vikt under den medicineringen, men det var mycket pga att jag slarvade rejält med maten då. Annars inga direkta biverkningar utöver vid insättningen, vad jag kan minnas.

För min del behöver jag byta medicin periodvis, och har liksom du provat mängder.
Ge Litium ett försök, det kan ju vara så att den passar dig. :)
 
Kan tillägga att humörstabiliserande är de mediciner som tagit bäst på mina återkommande depressioner (är ej manodepressiv).
Har numer endast Lamictal vilket (just nu) fungerar väldigt bra.
 
Om du väljer lithionit så tar dom och sätter ut det andra va?

Jag har depressivt skov nu, käkar lamotrigin, abilify samt ritalin (adhd)... Ska lägga till fluoxetin (antidepp). Har precis som dig testat en massa.

Eftersom du har så många olika mediciner tänker jag att det kanske är värt att "börja om"...

Jag kommer kanske att välja lithionit om inte kommande justering hjälper mig.

De jag träffat som varit nöjda med Lithionit var två kvinnor på en bipo-kurs jag gick, dom hade väldigt svåra manier med psykoser bakom sig. Ena kvinnan började ta L 1969 andra hade medicinerats i 10 år med L. Ingen hade gått upp i vikt :)

En äldre man som gick kursen var djupt deprimerad och missnöjd med L, men jag vet inte om han hade mer mediciner han var nästan apatisk. Han sa iaf att han blev känslokall och helt tom av L.

Jag kan tänka mig att de jag känner som testat och är missnöjda har gett L för lite tid, slutat "för tidigt"...
 
Äter du vitaminer, mineraler? Kan du ha ngn brist? Tex d-vitaminer?

Levaxin, sköldkörteln va? Har du fått problem m den pga mediciner el hade du det innan?
 
Någon här som har erfarenhet av litiumbehandling, speciellt mot djupa återkommande depressioner?

En mig närstående hade det under en period i kombination med SNRI. Som vi förstod det hela var det SNRI som hjälpte mot depressionen och sen var litiumbehandlingen tänkt att stabilisera på den nivån. Min anhörige fick tyvärr inte någon bra effekt, däremot alla biverkningar i boken. Stor viktökning i kombination med väldigt mycket problem med magen, där väl plötsliga diarréer var det som var mest jobbigt. Litiumbehandlingen avbröts efter 1½ år.

Om du har haft svårt att hitta en antidepressiv medicinering undrar jag om du är testad för den genetiska variant som gör att vissa mediciner inte kan brytas ned? Kommer inte ihåg vad den heter nu. Kanske någon annan bukefalist vet svaret.
 
Svar till alla (hoppas jag inte missat någon):
Saken krånglas till av att jag visserligen gått på samma mottagning i över 10 år men min läkare har slutat och nu har de ingen fast i teamet. Och vikarierna är dels svåra att få tid till, dels lite obenägna att ändra min medicin som ändå funkar "hyfsat" (det vill säga jag lever fortfarande och har dessutom inte jättekonstiga tankar som att grannarna har en spionagekamera i badrummet).
Jag bad sist att få öka min Lamictal vilket min läkare tveksamt gick med på, dock inte så mycket som jag ville.

Vet faktiskt inte vad de gör med de andra medicinerna om de sätter in litium, ett problem är väl att jag inte bara har depressioner utan även andra skojiga saker som social fobi, neuropsykiatriska störningar (mildare grad av ADD och Aspergers som de inte vågar behandla eftersom jag tidigare blivit psykotisk) och paranoida tendenser (därav tanken att grannarna spionerar på mig, foliehatt på!).
En hel härva med andra ord.

Japp, jag äter vitaminer, mineraler och diverse andra "må bra-kosttillskott", dock inget som krockar med medicinerna.
Är kollad och har inga brister. Jo, Levaxinet är för sköldkörteln och är rätt inställt. Svårt att säga vad som är hönan eller ägget där, har varit svårare psykiskt sjuk sedan tidiga tonår och ätit Levaxin ungefär lika länge.

@Lejonelle , nej, det tror jag faktiskt inte att de kollat, vi har i alla fall inte diskuterat saken. Jag har tagit blodprov för att kolla så att nivåerna på medicinerna är rätt men inte något gentest tror jag.

Jag är ju van vid att hamna i svackor ganska tätt men den här har varit osedvanligt djup och varat längre än de brukar. Jag har också skurit mig, inte som suicidförsök utan som ett sätt att minska ångesten.
Orkar inte med det här längre helt enkelt, även om jag inte är akut suicidal så hägrar det vid horisonten.
 
Orkar inte med det här längre helt enkelt, även om jag inte är akut suicidal så hägrar det vid horisonten.

Vad jobbigt du har det :heart
Hur gammal är du, om jag får fråga?
Du skriver att ingen törs rodda riktigt i medicinen och jag kan väl kanske motvilligt instämma för det kan ju få ganska stora konsekvenser för måendet om det inte blir bra. Om den mix du har just nu håller dig uppe någorlunda kanske man inte ska göra några stora ändringar om du inte har en bra läkare med i båten under tiden. Det kan ju bli lite guppigt.

Har du provat ECT?

Vill hålla upp hoppets flagga, för även om du lidit länge av dina sjukdomar så är det ett väldigt stort medicinskt utvecklingsområde och nya landvinningar kommer hela tiden. För 20 år sedan fanns inte de preparat som hjälper dig idag. Vem vet vad som finns runt hörnet?

Återkommande depressioner finns på nära håll i min familj och det jag har sett är att det ofta blir bättre med åren. Dipparna kommer kanske men man lär sig hantera dem. Personerna i min familj jobbar och klarar sina liv, de som har familj har klarat den biten och att ha fritidsintressen, göra resor och annat som räknas till "ett bra liv" vad det nu är. Jag tänker att din sjukdom inte ska få stoppa dig från att våga drömma och på sikt realisera dina drömmar. Du är mer än din depression.
 
Du är lika festlig som mig, fast mina grannar spionerar inte, däremot så glor alla och ibland vet dom vad jag tänker :D

Hur mkt lamotrigin/lamictal har du?

Vad jag tror är att sjukvårdens rädsla för att vi ska dra iväg uppåt ibland gör att vi hamnar i sån här sits. Jag uppfattar det som att.... Drar jag iväg neråt, har dom inga problem att ta det lugnt (om det inte är suicidrisk)... Men jäklar anamma om jag blir glad och energisk och tror jag är gudomlig, då tar det trekvart...

Det är oerhört jobbigt att inte ha fast läkare spec om det ska justeras i mediciner...

Nu ska jag säga vad jag tror skulle hjälpa dig... Svag dos av tex concerta el ritalin. Som jag förstår det har du inte ens fått testa?

Du skriver om ADD och AS, hur pass mkt är vardagen påverkad av dessa?
 
Vad jobbigt du har det :heart
Hur gammal är du, om jag får fråga?
Du skriver att ingen törs rodda riktigt i medicinen och jag kan väl kanske motvilligt instämma för det kan ju få ganska stora konsekvenser för måendet om det inte blir bra. Om den mix du har just nu håller dig uppe någorlunda kanske man inte ska göra några stora ändringar om du inte har en bra läkare med i båten under tiden. Det kan ju bli lite guppigt.

Har du provat ECT?

Vill hålla upp hoppets flagga, för även om du lidit länge av dina sjukdomar så är det ett väldigt stort medicinskt utvecklingsområde och nya landvinningar kommer hela tiden. För 20 år sedan fanns inte de preparat som hjälper dig idag. Vem vet vad som finns runt hörnet?

Återkommande depressioner finns på nära håll i min familj och det jag har sett är att det ofta blir bättre med åren. Dipparna kommer kanske men man lär sig hantera dem. Personerna i min familj jobbar och klarar sina liv, de som har familj har klarat den biten och att ha fritidsintressen, göra resor och annat som räknas till "ett bra liv" vad det nu är. Jag tänker att din sjukdom inte ska få stoppa dig från att våga drömma och på sikt realisera dina drömmar. Du är mer än din depression.

Jag är 40. Eller ja, 41 om en vecka ;). Det har snarare blivit värre med åren, det som är lättare är att jag som person har en bättre plattform att stå på och att omgivningen är mer förstående. Sen har det även hjälpt att få ordentlig diagnos och inte bara någon sorts depressionsbludder och orden att "ansträng dig lite mer så blir du mer normal".
Jag ÄR inte normal och sedan jag accepterade det så har livet trots allt blivit lättare, jag slipper försöka så förbaskat mycket att bli "normal".
ECT har vi diskuterat men det vill jag inte ta till såvida det inte är absolut sista utvägen och där är jag inte riktigt än.
Tack för dina snälla ord!
 
Du är lika festlig som mig, fast mina grannar spionerar inte, däremot så glor alla och ibland vet dom vad jag tänker :D

Hur mkt lamotrigin/lamictal har du?

Vad jag tror är att sjukvårdens rädsla för att vi ska dra iväg uppåt ibland gör att vi hamnar i sån här sits. Jag uppfattar det som att.... Drar jag iväg neråt, har dom inga problem att ta det lugnt (om det inte är suicidrisk)... Men jäklar anamma om jag blir glad och energisk och tror jag är gudomlig, då tar det trekvart...

Det är oerhört jobbigt att inte ha fast läkare spec om det ska justeras i mediciner...

Nu ska jag säga vad jag tror skulle hjälpa dig... Svag dos av tex concerta el ritalin. Som jag förstår det har du inte ens fått testa?

Du skriver om ADD och AS, hur pass mkt är vardagen påverkad av dessa?

Jag tar 250 mg Lamictal, höjde för några veckor sedan från 200. Jag tycker ju att jag kunde fått 300 mg men det tyckte inte läkaren.

Har tyvärr provat Concerta med psykos som resultat. Min förra psykiatriker vågade inte testa igen då hon uttryckte sig som att jag "knackar på dörren till en psykos" och det är min absolut värsta skräck, att bli psykotisk igen. Aldrig mer!
Det är svårt att veta hur mycket just ADDn och AS påverkar för allt är ju en enda röra men främst är det nog att jag är så förbaskat trögstartad och inte har någon ork (vilket inte blir bättre av depression givetvis) och svårigheter att strukturera mig.
Blev sjukpensionär för snart ett år sedan vilket var en jättelättnad. Har boendestöd sedan januari(?) men det sista har jag inte orkat ta emot dem heller vilket ju egentligen inte är bra för då ser det förjävligt ut här hemma vilket jag mår sämre av...
 
Du är lika festlig som mig, fast mina grannar spionerar inte, däremot så glor alla och ibland vet dom vad jag tänker :D

Hur mkt lamotrigin/lamictal har du?

Vad jag tror är att sjukvårdens rädsla för att vi ska dra iväg uppåt ibland gör att vi hamnar i sån här sits. Jag uppfattar det som att.... Drar jag iväg neråt, har dom inga problem att ta det lugnt (om det inte är suicidrisk)... Men jäklar anamma om jag blir glad och energisk och tror jag är gudomlig, då tar det trekvart...

Det är oerhört jobbigt att inte ha fast läkare spec om det ska justeras i mediciner...

Nu ska jag säga vad jag tror skulle hjälpa dig... Svag dos av tex concerta el ritalin. Som jag förstår det har du inte ens fått testa?

Du skriver om ADD och AS, hur pass mkt är vardagen påverkad av dessa?


Förstod det som att du tar concerta/ritalin?

Vill du berätta vilken skillnad medicinen gjort för dig?

Läkaren nämnde det som en sista utväg för mig igår på vårat samtal.
Har alla diagnoser man kan ha typ :crazy: så antar den skulle vara för allihopa.
 
Förstod det som att du tar concerta/ritalin?

Vill du berätta vilken skillnad medicinen gjort för dig?

Läkaren nämnde det som en sista utväg för mig igår på vårat samtal.
Har alla diagnoser man kan ha typ :crazy: så antar den skulle vara för allihopa.

Jag bytte precis fr concerta till ritalin. Jag skulle kunna skriva en hyllningssång till dem... Om jag hade talang för sånt :D

Ang psykostimulantia som concerta/ritalin...

Det är som att ta på glasögon, omvärlden syns tydligare. När jag började medicinera kändes det som att jag vaknade upp. Ett intensivt år följde där jag tror 10 års terapi liksom klickade, jag var i konstant AHA-läge :idea: <- så!

Så, ja för mig har dessa mediciner gjort oerhörd skillnad.

Jag tycker absolut du ska testa om du blir erbjuden!
 
om man redan äter levaxin för att sköldkörteln inte fungerar som den ska, bör man absolu tiINTE börja med lithionit!!!
den om någon medecin påverkar produktionen av sköldkörtelhormonet negativt. det är en av de vanligaste biverkningarna tillsammans med viktuppgång och magproblem!!!
den är väl beprövad och gammal medicin dock. pålitlig.
MEN inte för den som redan har problem med köldkörteln. och en läkare som rekommenderar detta skulle jag itne lita på.
jag arbetar på psykavdelning så har mkt föörstahandsinfo ...
 
Jag tar 250 mg Lamictal, höjde för några veckor sedan från 200. Jag tycker ju att jag kunde fått 300 mg men det tyckte inte läkaren.

Har tyvärr provat Concerta med psykos som resultat. Min förra psykiatriker vågade inte testa igen då hon uttryckte sig som att jag "knackar på dörren till en psykos" och det är min absolut värsta skräck, att bli psykotisk igen. Aldrig mer!
Det är svårt att veta hur mycket just ADDn och AS påverkar för allt är ju en enda röra men främst är det nog att jag är så förbaskat trögstartad och inte har någon ork (vilket inte blir bättre av depression givetvis) och svårigheter att strukturera mig.
Blev sjukpensionär för snart ett år sedan vilket var en jättelättnad. Har boendestöd sedan januari(?) men det sista har jag inte orkat ta emot dem heller vilket ju egentligen inte är bra för då ser det förjävligt ut här hemma vilket jag mår sämre av...

Attans att Concertan triggade psykos hos dig :(

Hade du abilify el annan antipsykotika/skydd när du testade concerta?

Förstår att du (och din läkare) är försiktiga ang testa det igen. Hann du upp i hög dos?
 
Hej!

Jag tänkte också föreslå ECT, jag känner en herre som var helt frånvarande pga depression och han blev relativt direkt mycket bättre av ECT.

Fast jag kan ju också förstå om du inte vill.

/Lavinia, som vägrar operation i huvudet, trots att operationen troligtvis skulle göra mig av med min kroniska huvudvärk.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har just sett på Lerin på Lofoten på SVT och de är så modiga de som är med. Idag pratade några om att de gått i behandling, och hur det...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 714
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är missmodig i min depression. Vad har hjälpt er eller vänner till er? Blir man frisk? Det verkar ju återkomma. Är privat psykolog...
2
Svar
29
· Visningar
1 925
Senast: tråkmåns
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
749
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 526
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp