Litovet, nypon eller gurkmeja?

Sandrooow

Trådstartare
Vilket fungerar bäst mot häst med stela leder? Han är lite äldre nu och har läst mycket gott om dom alla tre´här på buke.
Går det kombinera gurkmeja med nypon/litovet?
(off topic)
Finns det nått bra(helst naturligt) tillskott för bibehållande av musklerna, funkar lucern(protein) bra för det ändamålet?
Många frågor! Men Litovet kostar ju endel, och om gurkmeja kombinerat med nypon/nyponpulver(vilket är bäst förresten pulver eller skal) skulle kunna funka lika bra som Litovet så föredrar man ju det billigare alternativet ;)
Svårt och veta vad som är bäst för åldringen, tacksam för alla svar! :)
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Hur exakt är din häst stel?

Litovet vet jag ingenting om. Jag har använt glukosamin, nypon och gurkmeja mot knäppande leder (i omgångar, inte samtidigt). Det som fungerat mot knäppandet har varit gurkmeja. Med de andra två har jag inte märkt någon skillnad på min häst.

Egentligen tycker jag bäst om nypon, känns mest naturligt att ge en häst det och det har många fördelar. Men som sagt, tycker inte det fungerat bra. Jag använde hackade nypon.

Om hästen får för lite protein eller behöver extra protein som gamlingarna kan behöva så är lusern ett bra komplement, det beror på hur din höanalys ser ut.

Min får extra lusern + foderjäst just nu för magen är lite körig. När lusernet är slut har vi en hink potatisprotein.

De behöver ju röra på sig för att få bra muskler, men extra protein är bra så inte överlinjen tunnar ut.
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Hm, åldersstel? Speciellt såhär i vintertid, men ja. Lederna knäpper i början, men inte alltför många gånger och inte alls om jag skrittar honom enbart eller har skrittat fram mindre än en kvart.

Han fyller proteinkvoten så att säga, men vill verkligen se till så han inte tappar överlinjen som du säger. Och har hört både bu och bä om lucern, som med allt annat kanske? Ska jag bara använda det som komplement eller ska det ersätta liten del av grovfoder/havre, har även betfor. Nått jag bör tänka på?

Så jag kanske ska börja med gurkmeja och nypon? :)
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Jag skulle säga gurkmeja, pulver. Varför blanda gurkmeja/nypon? Då vet du inte vad som hjälper och de har väl ungefär samma användningsområde.

Gurkmeja tror jag på av egen erfarenhet.
http://www.4nrg.se/gurkmeja.html
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Jag håller med Noak, börja med ett så märker du om det fungerar eller inte.
Börja t ex med gurkmeja, om inte det fungerar så köper du nypon istället när det är slut. Det tog ganska lång tid innan jag märkte effekt av det.

Brukar han tunna ut såhär års? Min häst brukade tappa lite jan/feb så då satte jag till proteintillskott ett par år, men det blev ju ändå en svacka där. I höstas pratade jag med en foderrådgivare som sa att det var viktigt att förekomma. Så jag började ge extra protein direkt på hösten, så hon ska slippa sin svacka. Jag får se nu om det var lagom med protein.

Men om han inte tunnar ut så behövs det ju inte. Min häst har alltid varit lättfödd och klarat sig bra (lite för bra) på det hon fått, men nu är hon lite äldre och då märktes det att hon behövde lite extra. Jag har för mig att pälssättningen börjar nu som kräver lite av hästen.

När jag skriver lucern så menar jag hack. Jag är inte så förtjust i pelletsen, de måste man blötlägga så det blir det mer meck med. Jag tycker lucern hack är toppen, blir ju som ett extra grovfoder. Har dock för mig att det är melass tillsatt i de flesta sorter, så det kanske inte är optimalt om du har en sockerkänlslig häst.

Du behöver inte ta bort något om hästen tunnar ur, då behöver den ju extra. Men om han inte orkar äta allt i krubban så är det ju bättre att ta bort havren så han äter upp lucernet isåfall. Jag skulle inte minska grovfodret om det inte har dålig kvot. Ju mer grovfoder desto bättre.

Svamligt svar kanske, så här på morgonen.
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Jag har provat de flesta ledpreparat, och enligt mig är det gurkmeja och cortaflex som fungerar bäst. Nu har hon ätit cortaflex konstant de senaste åren o inget knäppande alls.
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Kan du berätta mer om cortaflex?:)

Har beställt både Nyponpulver(skalen var slut) och gurkmeja, men börjar med gurkmejan. Vilken är en rimlig dos att börja med? Har läst vissa som bara har 1 msk och andra som har 1dl och är ju ett litet spann där i mellan så att säga ;)

Ja han brukar tunna ut lite under vintern, fast kanske är mest för det inte är väder till att rida så mycket under denna tråkiga årstiden... Sen har jag märkt sista halvåret att hans överlinje har tunnats ut(mer än förgående år), förmodligen pga åldern också men vill ju hjälpa honom så mkt som möjligt Hur mkt lucernhack ger du? Min är en maxad D(Fjord/haflinger). Funderar på att sänka havren lite och ge lucernhack, blir vårdslöst mkt i krubban annars ;)
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Hur mycket gurkmeja du ska ge beror på vilket märke det är. Är den inte utspädd så räcker det att ge 1 msk. Fråga alltså där du har köpt det hur mycket du ska ge av just deras sort.
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Som TinyWiny skrev så beror det på sorten. Jag ger 1 msk av min, minns tyvärr inte vad det är för sort.

Jag ger min häst (liten häst, varmblodstravare) max 0,5 kg lucernhack/dag. Det beror lite på vad jag gör. Det blir typ 53 g smrp om jag minns rätt. Hon fick mer protein förut med soja/potatisprotein men så blev hon dålig i magen så då drog jag in på det andra.

Som lite kuriosa kan jag lägga till att en liter av Kraffts lusern väger ~200 g, hårt pressat. Så ja, det blir ruskigt fullt i krubban. :D

Och jag vande in försiktigt, hon var lös i magen då på hösten med. Vet inte om det var lusernet eller något annat men du kan ju ta det lite lugnt med dosen.
 
Senast ändrad:
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Det kan ju ha kommit nya rön den sista tiden men annars är det så här:

Den enda studien (om en i begränsad skala) som är gjord på hästar när det kommer till glucosamin, nyponpulver och liknande är på Litovet. Där fann man att det gjorde en viss skillnad (travhästar i träning).

När det gäller annat nyponpulver så är det billigare för att det inte har behandlats på samma sätt. Beståndsdelen GOPO (eller vad den nu hette) är väldigt värmekänslig (tex skall pulvret aldrig blandas med varmt vatten) Dessutom är det vissa nyponsorter som det finns mer av den än i andra sorter. Då denna speciella process som går ut på att få fram så mycket GOPO som möjligt är ganska så dyr så kostar Litovet mer än andra nyponpulver (som oftast bara är nermalda). Litovet och nyponpulver är alltså inte alls samma sak.

Glucosamin och liknande är kopierat från den mänskliga sidan. Så hur stor dos och att det verkligen hjälper hästar vet man inte helt säkert men man tror det starkt.

Gurkmeja som man köper i affären är inte tillräckligt varsamt framtaget för att ha de verksamma beståndsdelarna kvar. Det är också därför det är så mycket billigare än det som man köper i tex ridsportsaffären (tex Biosynov).

Det som jag skriver här har några år på nacken så det kan ju ha framkommit nyare rön den senaste tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Jag har använt gurkmeja pga av återkommande knäledsinfllammationer, inte en behandling sedan jag började. Nu är hästen inte gammal men har en svag punkt med sina knän och ger hellre gurkmeja än sprutar.

Så jag rekommenderar gurkmejan :D
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Gurkmeja är ju absolut billigast så det kan ju testa. Jag ger min gurkmeja i perioder när hon lätt blir spänd i si-leden, och det funkar perfekt!

3 kg för 300 kr. Räcker LÄNGE!
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Är inne på andra dagen med Gurkmeja nu, tänkte köra på i en månad och se ifall det blir någon skillnad. Kan återkomma här då om någon är intresserad? :) Förresten, hade ingen aning om att gurkmeja luktar blommor. Trodde mer det skulle lukta curry, haha. En fin gul mule får han efter kvällsmaten nu också ;) Beställde ett halvkilo från nätet så är alltså inte ifrån någon livsmedelsaffär, kollade på buke och tog den sidan de flesta verkar rekomendera.
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Jag vågar inte ge gurkmeja sen jag sett hur pigga ett par (en hund och en häst) har blivit av det! :p Kanon om dom var loj innan (vovven), mindre kul om dom är pigga redan innan! Det får du gärna återkoppla om, kan vara kul att höra om fler upplever det så eller om det bara var tillfälligheter! ;)

Om man börjar basic så tror jag protein kan ha viss effekt om det innebär att hästen har brist och bygger (avlastande) muskler för dåligt, dit hör ju även e-vitamin och selen för att hjälpa till med muskeluppbyggnaden. Jag försöker alltid tänka att se till basic först, helst inom fler områden än kosten, innan man börjar lägga till tillskott. För att inte missa något viktigt och inte ödsla resurser på fel saker så att säga.
Halvtaskiga hovar/verkning kan ge en hel del onödigt slitage på lederna, (om man har lite väl långa intervaller t ex) och bara brodd som sitter i dygnet runt kan nog göra mycket. Fast behövs den pga is är det såklart inte mycket att göra.
Lagom värme, att hästen inte går och blir kall, lagom rörelse - helst använda muskulaturen mer än lederna (om man kan säga så) och träna med liknande intensitet regelbundet, helst varje dag. Skulle tro att musklerna oftare är boven än lederna i sig.

Har själv gett nypon och inbillat mig resultat. Men inte lika stort resultat som t ex att ha lyckats "jobba igenom" ordentligt i ridningen eller optimerat skoning/verkning utifrån hästen, eller låtit bli att missa täcke riktigt kalla dagar. :angel:
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Jag vågar inte ge gurkmeja sen jag sett hur pigga ett par (en hund och en häst) har blivit av det! :p Kanon om dom var loj innan (vovven), mindre kul om dom är pigga redan innan! Det får du gärna återkoppla om, kan vara kul att höra om fler upplever det så eller om det bara var tillfälligheter! ;)

Om man börjar basic så tror jag protein kan ha viss effekt om det innebär att hästen har brist och bygger (avlastande) muskler för dåligt, dit hör ju även e-vitamin och selen för att hjälpa till med muskeluppbyggnaden. Jag försöker alltid tänka att se till basic först, helst inom fler områden än kosten, innan man börjar lägga till tillskott. För att inte missa något viktigt och inte ödsla resurser på fel saker så att säga.
Halvtaskiga hovar/verkning kan ge en hel del onödigt slitage på lederna, (om man har lite väl långa intervaller t ex) och bara brodd som sitter i dygnet runt kan nog göra mycket. Fast behövs den pga is är det såklart inte mycket att göra.
Lagom värme, att hästen inte går och blir kall, lagom rörelse - helst använda muskulaturen mer än lederna (om man kan säga så) och träna med liknande intensitet regelbundet, helst varje dag. Skulle tro att musklerna oftare är boven än lederna i sig.

Har själv gett nypon och inbillat mig resultat. Men inte lika stort resultat som t ex att ha lyckats "jobba igenom" ordentligt i ridningen eller optimerat skoning/verkning utifrån hästen, eller låtit bli att missa täcke riktigt kalla dagar. :angel:

Haha låter ju inte kul, min är ju väldigt pigg såhär dags på året. Fick min första skentur på honom förra veckan! Och då har jag ändå ridit honom i nästan 10 år höhö. Pannlampa+upplyst skylt= Ingen jätte combo.

Precis! Han har fri tillgång ute på grovfoder vilket täcker det mesta, sen får han pilla med ett finmaskigt hönät på nätterna. Tur han har väldigt fina hovar :) Och en regelbunden ridning/arbete gör ju hur mkt som helst! Både för hästens sinne och kropp.
Yes återkommer med resultat om det med! Han kan få någon form utav humörsvängning(Piggare/latare) nu när han snart ska fälla men brukar inte vara allt för mycket !:)
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Blir hästen ovanligt pigg beror det nog snarare på att den haft ont eftersom grukmeja är bl.a. inflammationshämmande.. :)

Precis som med butta osv.
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Va bra att du ger gurkmeja, jag äter det för min egen skull eftersom jag hört om dess antiinflammatoriska förmåga, samt för nervsystemet och om man har besvär från rygg är det bra för det också.
Spännande att höra hur det går för din häst, men tänk på att det först kanske märks efter 2 veckor. Vilket det gjorde på mig. Att man blir piggare kan jag hålla med om, samt att jag återhämtar mig fortare.
 
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Han skenade alltså med mig veckan innan jag började med gurkmeja, så det låter ju inte så trovärdigt :p brukar vara runt januari som dom är himla pigga, iaf min pojke.

Yes! Jag skriver här om en vecka för då har det gått två :) har inte märkt någon större skillnad än.
 
Senast ändrad:
Sv: Litovet, nypon eller gurkmeja?

Vi har två hästar i (galopp)stallet jag jobbar som får Cosequin för sina leder. Dyrt, men fungerar bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Har försökt läsa på o hittills kommit fram till att följande verkar ha lite evidens (?): Hyaluronsyra Så hög molkekylvikt som möjligt...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 665
Senast: Corax
·
Foder & Strö Hej alla ni visa, Har idag sökt igenom nätet efter ett tillskott som är bra för leder och som gärna har lite antiinflammatoriska...
Svar
3
· Visningar
1 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp