Bukefalos 28 år!

Livet efter travet?

D

dolphinsmile

Pajkastning åsido så drar faktist alla dessa trådar om djurhållningen inom travet upp en tanke som jag haft förut.

Man hamnar verkligen i en jobbig sits den dagen då ens travhäst av någon anledning inte längre fungerar på travbanan. Om det nu är av ålder, skada eller bristade vilja.

Som ett exempel ska jag ta upp min familjs snart 10åriga valack.

Harri föddes 1999 här på gården och har alltid bott här med undantag för vissa månader i proffsträning kanske två eller tre gånger. Våren 2007 visade han tydligt att han inte ville vara med längre. Han visade stressade tendenser efter lopp som vi inte sett förut och vi beslutade direkt att han skulle få sluta.

Så vad gör man?

Alternativet slakt kommer upp. Det pratas lite vagt om det. Men så fort man kommer nära ett beslut så går det inte. Han är ju en familjemedlem? Han har funnits här i nästan 10 år. Så då kommer nästa alternativ fram.

Ridhäst?

Han är ju inriden sen länge då vi varvat uteritter, monte och dressyr med travträningen. Så först lånas han ut till en av mina kompisar, allt fungerar perfekt men tyvärr så kunde hon inte behålla honom pga ekonomiska själ. Så han blir kvar.. i sommras annonserades han ut då vi hade två fölmärrar med föl som skulle skiljas av och ingen ledig box :angel: (man lyckas).

Han åker igen, men kommer tillbaka efter ett par månader då den köparen tydligen begärde att han en fd travare skulle vara lika mjuk och fin att rida som en unghäst.

Så nu står vi här. Med en häst som vi beslutat aldrig ska få lämna gården igen. Utan vi sålde den andra fölmärren istället.

Okej. Min POÄNG är. (haha)

Det måste väl finnas massor av älskade travhästar som egentligen inte får plats i sina stall?

Borde man inte kunna starta någon form av pensionärshem för fd travhästar (helt seriöst)? Med bidrag från stc.

Nog skulle de flesta vara villiga att betala en mindre summa i månaden för uppehålle så att deras älskling kunde få gå och ha det bra i resten av sitt liv? Kanske på lösdrift på stora marker?

Borde inte det här vara genomförbart? Vad tror ni det skulle kunna kosta per häst på en sån lösdrift? Sen om STC/ATG kunde bidra så kanske det skulle kunna vara vara någon förtjänst i det hela.


Jag bara spånar..
 
Sv: Livet efter travet?

PÅ förekommen anledning - det är INTE tillåtet att länka till annonser!
 
Sv: Livet efter travet?

Fast jag vill inte sälja mina hästar som ridhästar!jag vill inte att dom ska vandra från ställe till ställe.Har sett allt för många "gamla" trav hästar göra det.Jag slaktar heller,då vet jag var dom är!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Livet efter travet?

Fast jag vill inte sälja mina hästar som ridhästar!jag vill inte att dom ska vandra från ställe till ställe.Har sett allt för många "gamla" trav hästar göra det.Jag slaktar heller,då vet jag var dom är!

Been there done that :( Men det kan vara värt ett försök.

Hade en liten oansenlig 14årig tjej som vi inte tyckte kunde så mycket. Hon fick en av våra svårast hästar på foder. Han var rätt liten och kompakt, men "svårriden" :devil: Vi gav de en chans.

Hon red regelbundet för instruktör och utvecklades enormt med hästen. Han blev så väl riden att det var en fröjd att se.

Efter det tänkte jag att "kunde hon" jag då måste man chansa... Men då ska man se till att hänga med och hålal koll så att dom utvecklas åt rätt håll! :laugh:
 
Sv: Livet efter travet?

Tyvärr så räcker det inte.. Våran häst är mkt välriden och lättlärd. Kan galopp i båda varven och går fint i form. Men det går inte att få honom såld.. åtmindstone inte till någon vettig person. Jag vägrar sälja under 10 000 kr. För vill man inte betala det för en häst så ska man inte ha häst. Tycker jag..

Men vad tyckte ni om Pensionärshem idéen då?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Livet efter travet?

Jag är ju av åsikten att tar man ansvar för ett liv, en häst, föder upp den eller köper den, så ska man också fortsätta ansvara för den.

Inte bara avliva för att den "inte får plats". :mad:
Hittar man inget hem som absolut funkar (vet ju att de lätt blir objekt som säljs vidare och vidare) så får man helt enkelt behålla den.
 
Sv: Livet efter travet?

Tyvärr så räcker det inte.. Våran häst är mkt välriden och lättlärd. Kan galopp i båda varven och går fint i form. Men det går inte att få honom såld.. åtmindstone inte till någon vettig person. Jag vägrar sälja under 10 000 kr. För vill man inte betala det för en häst så ska man inte ha häst. Tycker jag..

Men vad tyckte ni om Pensionärshem idéen då?

Där håller jag inte med. Att betala 10 för en travare skulle jag aldrig rekomendera någon att göra om det inte var en VÄLDIGT fin häst, som rörde sig bra, hoppade bra och hade rätt rid muskler.

Pris på en travare brukar vara strax ovan slakt för någon som bara är "riden" i all enkelhet.

Men man kan ju alltid lämna ut på foder o se hur det funkar. Att sälja på en gång är ju en risk att det till slut blir en vandringspokal!
 
Sv: Livet efter travet?

Been there done that :( Men det kan vara värt ett försök.

Hade en liten oansenlig 14årig tjej som vi inte tyckte kunde så mycket. Hon fick en av våra svårast hästar på foder. Han var rätt liten och kompakt, men "svårriden" :devil: Vi gav de en chans.

Hon red regelbundet för instruktör och utvecklades enormt med hästen. Han blev så väl riden att det var en fröjd att se.

Efter det tänkte jag att "kunde hon" jag då måste man chansa... Men då ska man se till att hänga med och hålal koll så att dom utvecklas åt rätt håll! :laugh:
Jag har oxå gett bort hästar!ja,jag gav bort dom!En föl märr,och en som slutade att tävla.Båda två fick det fick det jätte bra som rid hästar.
Men det finns även hästar som inte fungerar som ridhästar.Som våra Ninas Apache,den hästen skulle nog ha varit rent livsfarlig som ridhäst!
 
Sv: Livet efter travet?

Jag är ju av åsikten att tar man ansvar för ett liv, en häst, föder upp den eller köper den, så ska man också fortsätta ansvara för den.

Inte bara avliva för att den "inte får plats". :mad:
Hittar man inget hem som absolut funkar (vet ju att de lätt blir objekt som säljs vidare och vidare) så får man helt enkelt behålla den.

Rent krasst kan jag bara säga,jag har varken tid,plats eller ekonomi för att ta han om hästar som jag inte kan tävla med.Och jag tror inte att en häst som tävlat hela livet,mår bra av att bara gå och göra ingenting.
 
Sv: Livet efter travet?

Det är precis samma sak som med rideliten.. dom sållar ut hästar som inte passar och säljer dom vidare.. Skillnaden är att det finns folk som VILL ha deras spill.

Förstår inte riktig varför du är så arg? Det är ingen i den här tråden som slaktat nån häst? Våran gamla valack går utanför mitt fönster just nu.

vad jag ville diskutera var ett alternativ till att låta dom gå hemma och ta upp plats. Så sluta skriv elaka saker och bidra något om du ska vara här.
 
Sv: Livet efter travet?

Där håller jag inte med. Att betala 10 för en travare skulle jag aldrig rekomendera någon att göra om det inte var en VÄLDIGT fin häst, som rörde sig bra, hoppade bra och hade rätt rid muskler.

Pris på en travare brukar vara strax ovan slakt för någon som bara är "riden" i all enkelhet.

Men man kan ju alltid lämna ut på foder o se hur det funkar. Att sälja på en gång är ju en risk att det till slut blir en vandringspokal!

Och jag håller inte med dig :)

Jag har oxå gett bort hästar!ja,jag gav bort dom!En föl märr,och en som slutade att tävla.Båda två fick det fick det jätte bra som rid hästar.
Men det finns även hästar som inte fungerar som ridhästar.Som våra Ninas Apache,den hästen skulle nog ha varit rent livsfarlig som ridhäst!

Jag skulle också ge bort en häst till nån jag kände direkt. Men om jag annonserar ut hästen och inte vet vart den hamnar så går det under 10 000 kr. Punkt slut.
 
Sv: Livet efter travet?

Själv fick jag hem en gammal travare som skulle slaktas. Fick henne av mitt ex. Med villkoret att jag INTE skulle behålla henne, utan bara rida till henne.

Måste säga att jag fick hem en underbar tjej med strålande temperament! Hade henne i 4 månader och sålde henne för 15 000:- Då kunde hon alla gångarterna, bar sig någelunda och var lite hoppad. Men framförallt en lugn och mycket trevlig individ. Kan dock säga att hon inte ens gick igenom vet besiktningen=/ hon hade 1 grads hälta i något av benen. Men den nya ägaren var så kär att hon inte brydde sig. SOm sagt en underbar häst och en underbar tjej som köpte henne!

Tyvärr blev hästen skrämd och ägaren trillade av och bröt nacken=(. Men nu är hon igång och har börjat rida igen. Frågade to tjejen om jag skulle köpa tillbaka hästen och svaret blev ALDRIG=) Då har man hittat en bra ägare. Annonsen låg ute max en månad.

Hästen var inte körd på över 1 år och ej startad på 3-4 år. Och enligt mig har hon alla fördelar att bli en kanon ridhäst! Rätt byggnad och psyke. Hon blev bra från hältan efter en veckas vila.

2824929.jpg

2824874.jpg


Tycker absolut man kan ge över 10 000kr för en välriden travare! Om man hittar rätt köpare!
 
Sv: Livet efter travet?

men seriöst nu! vad tror ni om idéen jag presenterade i första inlägget!

*:bump: ar upp och ner på min stol*
 
Sv: Livet efter travet?

Tycker det är en super ide, och hade jag haft egen gård skulle jag skriva upp mig som försökskanin=)
 
Sv: Livet efter travet?

Min fundering runt detta problem är ju att travsporten tex slutar pumpa in pengar i ridsporten o istället o till en böjan finner en lösning på problemet med dessa hästar.

Jag har likande problem med min Humlan, betyder allt för mig, min egen uppfödning osv.
Va gör jag med henne när hon inte kan tävla längre? Tanken är ju att hon ska få chansen i avel men jag har inte råd varken ta föl varje år eller ha en häst som bara går år ut o år in.
Och hur lycklig skulle hon "arbetsnarkomanen" vara av att gå i pension o driva runt i en hage?
Inte är hon särskillt snäll och trevlig ha att göra med heller o skulle bli rent livsfarlig i fel händer.
Inga trevliga ridgångarter, men hon hoppar bra?

Ja som sagt fasar för dne dagen!
 
Sv: Livet efter travet?

*spånar vidare*

Istället för "pensinärshem", utbildningshem!

Stc/atg betalar löner till duktiga människor som jobbar med att vidareutbilda inom ridsporten, hästarna säljs, blir duktiga och höjer fd travarens status i ridsamhället?
(för det vet ju alla att det är flängridande folk i skogarna som sänker den. Det finns ju riktigt fina ridtravare, tex exempel här på buke.) Kanske till och med så att hästarna skänks eller säljs för slaktpriset till detta "läger", ägarna tycker bara det är skönt att hästarna får en framtid.
 
Sv: Livet efter travet?

Eller så kostar det 3000kr att lämna dem där och det får man igen efter försäljning. Då har varje häst ett "start kapital" med sig när de börjar där..resten får atg/stc stå för :)
 
Sv: Livet efter travet?

Det är skillnad på en häst som inte gjort någonting på flera år och en häst som slutar sin karriär på grund av ålder!Den hästen som slutar sin karriär på grund av ålder har mycket spring kvar i benen och är mer "svår" riden än en häst som inte gjort något på några år.Sen hör man ju alltid att en travare inte är gjord för att rida på!
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 239
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det känns som om jag är i ett vakuum för närvarande. Jag har lämnat mitt gamla jobb bakom mig men inte kommit in i det nya än, varken...
Svar
0
· Visningar
267
Hästmänniskan Är inte helt säker på att tråden hamnade rätt, men jag hoppas det. Jag håller på att läsa på för fullt alla detaljer av lagstiftning...
2
Svar
29
· Visningar
9 244
Senast: fjutten
·
Trav Funderar fritt... Jag har ett sto, svensk varmblodig travhäst. I dagarna blev hon sparkad på skenbenet, djupt in till ben och senor...
Svar
8
· Visningar
1 375
Senast: Mary91
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp