Livet med en utläkt senskada

Linnea_1987

Trådstartare
Mitt 17-åriga dressyrsto fick en mindre skada (30 %) på djupa böjsenans förstärkningsband på höger framben i början på sommaren. Skadan är utläkt och är nu under långsam igångsättning enligt veterinärens ordination.
I nuläget är vi uppe i 45 min skritt och ska börja trava korta sträckor om 1-2 veckor.

Veterinären anser att prognosen är god för att hon ska vara tillbaka till nästa sommar och jag har tillsammans med min veterinär diskuterat upplägg och tankar kring träning i framtiden. Tänkte dock att det även kunde vara kul att få ta del av era erfarenheter och tankar kring detta :-)

Överallt där man söker information så hittar man mestadels riktlinjer för hantering av den akuta skadan och under rehabtiden, men jag är intresserad av att få ta del av andras erfarenheter kring daglig träning och upplägg för en häst med utläkt senskada.

Vad tänker ni på i vardagen? Tränar ni eller fick hästen pensioneras? Hur tränar ni i sånt fall? Något ni undviker? Något speciellt ni gör för att vårda det skadade benet?

Behöver lite inspiration helt enkelt!
 
Jag har inte haft någon häst med senskada, men jag skulle undvika djupa underlag, leriga hagar där det "drar" i senan, samt där det finns halkrisk. Rida för långa pass utan paus där hästen blir trött i muskulaturen är oxå något som jag hade undvikit.
 
Håller med @fio .
Jag hade lagt mycket fokus på underlaget.
Intervaller på asfalt, jämnt torrt underlag i hage, samt att man undviker snubblingar/halkningar i största mån på alla möjliga sätt.
 
Jag har haft fullblod med senskador (allvarliga skador innan min tid) båda har kommit tillbaka helt och inte haft några begränsningar som ridhästar. Inte gått GP hoppning men å andra sidan hade den första startat fyra löp innan jag köpte, utan att senan bröts ner. Det är ju långt större påfrestning faktiskt.

Båda yngre än din, å andra sidan.

Veterinären vet ju bäst så följ det. Låt det ta tid, och höj långsamt kraven på senan men var inte för försiktig heller, senor ska läka under arbete för att hålla, de ska utsättas för viss press successivt. Du kan läsa mer om det. Många är för försiktiga och då kommer inte den ärrvävnad som bildats att bli tillräckligt elastisk för att klara påfrestningarna i ridningen, man måste liksom träna senan igen, så att den klarar sitt jobb. Den ska ju vara så elastisk som det går.

Så undvik inte djupa underlag helt, lite i taget kan du ta det. Känn efter i senan och lär dej känna (verkliga inte inbillade) skillnader.

Det gäller att vara systematisk i att bygga upp och öka för att få hållfasthet. Inga plötsliga ändringar utan medveten träning hela tiden, med olika underlag, olika påfrestningar i lagom grad.
Tid och systematik och våga lite i taget säger jag.
 
Mitt 17-åriga dressyrsto fick en mindre skada (30 %) på djupa böjsenans förstärkningsband på höger framben i början på sommaren. Skadan är utläkt och är nu under långsam igångsättning enligt veterinärens ordination.
I nuläget är vi uppe i 45 min skritt och ska börja trava korta sträckor om 1-2 veckor.

Veterinären anser att prognosen är god för att hon ska vara tillbaka till nästa sommar och jag har tillsammans med min veterinär diskuterat upplägg och tankar kring träning i framtiden. Tänkte dock att det även kunde vara kul att få ta del av era erfarenheter och tankar kring detta :-)

Överallt där man söker information så hittar man mestadels riktlinjer för hantering av den akuta skadan och under rehabtiden, men jag är intresserad av att få ta del av andras erfarenheter kring daglig träning och upplägg för en häst med utläkt senskada.

Vad tänker ni på i vardagen? Tränar ni eller fick hästen pensioneras? Hur tränar ni i sånt fall? Något ni undviker? Något speciellt ni gör för att vårda det skadade benet?

Behöver lite inspiration helt enkelt!
Min häst hade en skada på djupa böjsenan, en liten dock men ändå. Vi tränade som vanligt efteråt, hopp och dressyr fullt igång. Det jag var noga med var att alltid kyla efter träningen, för säkerhets skull. Sen när han var installad så hade jag honom även lindad med BoT, även det för säkerhets skull. 8 år i full träning utan minsta problem av senskadan. Undvek inte några underlag men var noga med att värma upp ordentligt, mycket skritt på hårt underlag.
 
Min då 12-åriga häst fick en skada på djupa böjsenans förstärkningsband som tog ca ett halvår att läka. Under igångsättningen höll vi oss på fasta underlag, och allt eftersom hon kom igång började jag även successivt rida på lite djupare underlag igen.

Hästen är fullt igång nu och skadan märks inte av förutom att hon lätt blir lite tjock i (båda) frambenen då hon står stilla länge, men jag har förstått att det är ganska vanligt. Jag rider henne fullt ut nu på varierande underlag (inga dödsdjupa dock) och hoppar även litegrann, men det är ingen särskilt hård träning så det är ju svårt att förutsäga om hon skulle hålla för det eller inte, men hon känns i alla fall fräsch *peppar peppar*

Håller med föregående svar i tråden, var noga med underlagen och planera träningen med avseende på underlag och intensitet så senan kan stärkas under lagom påfrestning.
 
Min häst hade en skada på djupa böjsenan, en liten dock men ändå. Vi tränade som vanligt efteråt, hopp och dressyr fullt igång. Det jag var noga med var att alltid kyla efter träningen, för säkerhets skull. Sen när han var installad så hade jag honom även lindad med BoT, även det för säkerhets skull. 8 år i full träning utan minsta problem av senskadan. Undvek inte några underlag men var noga med att värma upp ordentligt, mycket skritt på hårt underlag.

Märkte du någon skillnad vid användningen av BoT?
 
Tack för era konkreta svar och tankar! Vi är i nuläget uppe i 60 min skritt per dag och ska börja trava korta sträckor till helgen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 034
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 352
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 924
Senast: ll.96
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 884
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp