Bukefalos 28 år!

Livets hårda skola?

Rina

Trådstartare
Vad ger det dig för associationer ?
Varför använder människor det uttrycket?
Jag vet att det kommer från en film med namnet. Jag tänker mer på vad för associationer personen vill ge.
 
Senast ändrad:
För mig hade det uttrycket, om man backar några år, betydelsen att man varit med om en massa jobbiga saker, men klarat sig igenom det och dragit lärdom av det.

Numer ser jag det oftast användas av folk som kanske för all del varit med om tuffa saker enligt ovan, men som i regel inte har någon (högre) utbildning och gärna kryddar det hela med varierande grad av utbildningsförakt.
 
Jag associerar också det till något negativt, framför allt bildningsförakt. Varför vill någon skylta med det när så många får negativa associationer.
Jag associerar det till bildningsförakt, att "jag har mer livserfarenhet än någon med utbildning"
 
Typiskt för person som på Facebook uppger att hen gått i Livets hårda skola är att hen inte tål ordet hen, inte tror på vetenskap utan på det hen vill tro på och kallar de som röstar på miljöpartiet för islamistfeminister (för grönt betyder islam).
 
Tyvärr så, får jag väl säga. Inser att det säger en del om mina fördomar om folk, men samtidigt kommer jag inte på nån som på facebook angett sig ha "gått i livets hårda skola" som inte stämmer in på det.
Ja så tänker jag också. Jag har mina fördomar. Men under rubriken Utbildning skulle jag skriva min utbildning inte min livsåskådning. Utbildning säger inget om vad personen har för livserfarenhet i övrigt det är ju en helt annan rubrik.
 
Som beskrivits så bra redan så ger det mig en bild av en viss typ av person som säger det. Samtidigt som jag tillskriver det i princip noll informationsvärde för vad det nu är för erfarenheter som denne avser att lyfta fram med benämningen.
 
Misslyckade individer, med missbruksproblem eller fd missbruksproblem, förakt för andras egendom och regler, förakt för utbildning "skola är bara för de som inget kan", allt är alla andras fel för att de lever på bidrag, har omhändertagna ungar, vanvårdade djur ....

Oh nej, jag har inga fördomar. :angel:
 
Misslyckade individer, med missbruksproblem eller fd missbruksproblem, förakt för andras egendom och regler, förakt för utbildning "skola är bara för de som inget kan", allt är alla andras fel för att de lever på bidrag, har omhändertagna ungar, vanvårdade djur ....

Oh nej, jag har inga fördomar. :angel:

Instämmer med allt ovanstående :meh:
 
För en sådär 25 år sen hörde jag folk använda det som förklaring till att de tagit sig någonstans i livet utan formell utbildning. Såna som bra och välbetalda jobb utan egentliga kvalifikationer.

Numera tänker jag mest på folk med bildningsförakt och som har svårt att se igenom retorik från SD och liknande.
 
Mina konnotationer som poppar upp rent spontant är (utan inbördes ordning):
Gledbygd, socialt arv, låg utbildning, bristande källkritik, väggord, tatueringar, Ullared, SD-röster, många barn med olika partners som heter typ Cassandra, Tindra och Kevin.
 
Jag får bara dåliga associationer och instämmer med flertalet av tidigare postade svar i tråden...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
13 166
Senast: golit
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 693
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp