Livets Ord idag - rumsrent?

tanten

Trådstartare
Fick till min förvåning höra att en person jag känner går någon sorts managementutbildning på Livets Ord. Jag blev skeptisk direkt men insåg sedan att jag vet noll och intet om den idag.

Min kunskap baseras på det jag upplevde i Uppsala på 80-talet. Då när de kunde verbalt attackera handikappade och beskylla dem för samröre med satan och synd. Det var på det stora hela rätt mycket rabalder runt dem på 80 och 90-tal.
Men på 90-talet hade jag redan flyttat. Med andra ord har jag inga aktuella referenser.

Hur ser det ut idag? Betraktas de som rumsrena? Har sekt-tendenserna försvunnit?
 
Fick till min förvåning höra att en person jag känner går någon sorts managementutbildning på Livets Ord. Jag blev skeptisk direkt men insåg sedan att jag vet noll och intet om den idag.

Min kunskap baseras på det jag upplevde i Uppsala på 80-talet. Då när de kunde verbalt attackera handikappade och beskylla dem för samröre med satan och synd. Det var på det stora hela rätt mycket rabalder runt dem på 80 och 90-tal.
Men på 90-talet hade jag redan flyttat. Med andra ord har jag inga aktuella referenser.

Hur ser det ut idag? Betraktas de som rumsrena? Har sekt-tendenserna försvunnit?
Jag har ingen aning men dess grundare och ledare Ekman har ju blivit katolik. Kanske säger nånting. Jag har dock en känsla av att de säkert är mindre radikala utåt sett nuförtiden för att bli mer rumsrena och dra in mera stålar.
 
Jag har ingen aning men dess grundare och ledare Ekman har ju blivit katolik. Kanske säger nånting. Jag har dock en känsla av att de säkert är mindre radikala utåt sett nuförtiden för att bli mer rumsrena och dra in mera stålar.
Du är med andra ord ungefär lika skeptisk som jag? :D
 
Fick till min förvåning höra att en person jag känner går någon sorts managementutbildning på Livets Ord. Jag blev skeptisk direkt men insåg sedan att jag vet noll och intet om den idag.

Min kunskap baseras på det jag upplevde i Uppsala på 80-talet. Då när de kunde verbalt attackera handikappade och beskylla dem för samröre med satan och synd. Det var på det stora hela rätt mycket rabalder runt dem på 80 och 90-tal.
Men på 90-talet hade jag redan flyttat. Med andra ord har jag inga aktuella referenser.

Hur ser det ut idag? Betraktas de som rumsrena? Har sekt-tendenserna försvunnit?

Det finns så många samfund i Sverige idag som är så mycket mer extrema. Som aktivt predikar månggifte, barnäktenskap, tukt av kvinnor, död åt homosexuella m.m.

Livets ords "extrema åsikter" på 80-talet kan ju då liknas en ljum vind en sommardag?
Vilket inte endast var deras åsikter utan hela trosrörelsen i Sveriges åsikter.
Vet ett par stycken som utbildat sig där, både kortare och längre kurser. De är helt normala, roliga och driftiga personer. Alla är av en händelse egna företagare och de har nog haft god nytta av sina kurser vad det verkar, för företagen går bra. Någon är dessutom inte "aktivt" troende.
Att de ber för varandra när någon är sjuk stör inte mig. Inget jag har uppfattat att de ber för, har påverkat någon annan negativt.
De har helt säkert bett för mig med, och jag mår fortfarande bra. ;)
 
Det finns så många samfund i Sverige idag som är så mycket mer extrema. Som aktivt predikar månggifte, barnäktenskap, tukt av kvinnor, död åt homosexuella m.m.

Livets ords "extrema åsikter" på 80-talet kan ju då liknas en ljum vind en sommardag?
Vilket inte endast var deras åsikter utan hela trosrörelsen i Sveriges åsikter.
Vet ett par stycken som utbildat sig där, både kortare och längre kurser. De är helt normala, roliga och driftiga personer. Alla är av en händelse egna företagare och de har nog haft god nytta av sina kurser vad det verkar, för företagen går bra. Någon är dessutom inte "aktivt" troende.
Att de ber för varandra när någon är sjuk stör inte mig. Inget jag har uppfattat att de ber för, har påverkat någon annan negativt.
De har helt säkert bett fötr mig med, och jag mår fortfarande bra. ;)
Att det är gott om extrema sekter i olika former är jag fullt medveten om.
Jag bara funderar på de fortfarande är att betrakta som en sekt?

Personen sa det i så självklar ton att jag studsade lite. Där jag umgås - på betryggande geografiskt avstånd - skulle nog ingen självmant berätta om sitt samröre med dem.

Jag har ju fortfarande alla avhopparberättelser i färskt minne, berättelserna om hjärntvätt etc etc.

Det förekommer alltså inte längre?
 
Jag tror att så länge de inte går ut som de gjorde i början kan de hålla sig lite osynliga. Jag var MYCKET skeptisk till det hela och även till Knutbyavknoppningen. De som jag fortfarande pga närhet (på andra sidan väggen) träffar ibland försöker jag prata bort om det kommer på tal men jag tror att de förstått min ståndpunkt. Men de är mycket vänliga, och jag saknar onsdagsträffarna de hade för de sjöng fint:). Om Knutby sa jag redan från början att det kommer inte att vara sån framgång nåt längre tag. Det var tokigt redan från början :banghead: En tragedi . Min pappas sunda skepticism har följt mig genom åren har jag märkt :up:
 
Att det är gott om extrema sekter i olika former är jag fullt medveten om.
Jag bara funderar på de fortfarande är att betrakta som en sekt?

Personen sa det i så självklar ton att jag studsade lite. Där jag umgås - på betryggande geografiskt avstånd - skulle nog ingen självmant berätta om sitt samröre med dem.

Jag har ju fortfarande alla avhopparberättelser i färskt minne, berättelserna om hjärntvätt etc etc.

Det förekommer alltså inte längre?
Jag ska låta det vara osvuret om det anses som en sekt i dag. Vi är vana vid mer nu?.

Tror inte att det riktigt är som det var då i alla fall.
Jag minns hur förfärad jag blev när en vän skulle dit på ett helgevent (80-tidigt 90-tal). Jag trodde på allvar att det var sista gången jag såg min vän. Livets Ord och hemska berättelser var ju i media hela tiden.
Den känslan har jag inte nu. Eller så är det bara normaliserat.

Livets ord har ju många skolor, och de har troligen valt att utveckla den biten.
Om jag skulle få in någons CV på mitt bord skulle jag kanske inte lägga så hög vikt vid den utbildningen, eftersom jag inte har någon uppfattning om kvaliteten av den?
 
Kan inte säga annat än att jag betraktar dem som en sekt.
Jag skulle inte se det som en merit att ha gått en utbildning som arrangerats av Livets Ord.

Men jag erkänner ju att min åsikt handlar om fördomar, jag har inte tagit reda på mer (man måste trots allt inte vilja veta mer om allt)
 
De har taggat ner rejält gentemot allmänheten, knappt att man märker av dem i stan. Och storpotäten själv, Ulf Ekman, har lämnat rörelsen, blivit katolik, och dragit till Israel.
 
De har taggat ner rejält gentemot allmänheten, knappt att man märker av dem i stan. Och storpotäten själv, Ulf Ekman, har lämnat rörelsen, blivit katolik, och dragit till Israel.
hm, tänkte inte på det...
men det är klart, Jerusalem är ju den heliga staden för både kristendomen och judendomen och i viss utsträckning islam.
fast jag behövde fundera en stund på varför Ekman skulle till Israel..
 
hm, tänkte inte på det...
men det är klart, Jerusalem är ju den heliga staden för både kristendomen och judendomen och i viss utsträckning islam.
fast jag behövde fundera en stund på varför Ekman skulle till Israel..
Kolla hur mycket guld det är i en katolsk kyrka! Kan vara det om man vässar sin elaka tunga! Men om man vill bli ännu elakare utan bevis så kan man funderar varför en medelålders man vill bli katolik! Är det gosskören? Vet inte om han blev prästvig.
 
De har taggat ner rejält gentemot allmänheten, knappt att man märker av dem i stan. Och storpotäten själv, Ulf Ekman, har lämnat rörelsen, blivit katolik, och dragit till Israel.
Jag håller med, det är mycket låg profil numera. Deras dagis ligger här intill och det märks inget av det liksom. 🤷‍♀️
 
Ulf Ekman är från början prästvigd i den svenska kyrkan. Han har alltså gått en femårig utbildning till präst för att sedan grunda livets ord och för att sedan åka till Rom och bli katolik. Någonstans kan jag nog känna att han kanske mest söker kickar? Om jag varit med i livets ord hade jag mått dåligt när Ekman tackade för kaffet. Och det vet jag att många gjorde.
 
Jag var till tandläkaren i etermiddags och pratade med min tandhygienist. Urtrevlig kvinna som jag brukar babbla massor med en gång om året. ;)

Hon blev lika ställd som jag och frågade spontant - berättar man sånt? Hon hade inte sett det sm nån merit sa hon. Med andra ord var hennes reaktion rätt lika min egen.

Men så bra. Då kan jag känna att jag inte är ensam om mina dubier och att det inte skett någon omvälvande normalisering av dem......
 
Jag var till tandläkaren i etermiddags och pratade med min tandhygienist. Urtrevlig kvinna som jag brukar babbla massor med en gång om året. ;)

Hon blev lika ställd som jag och frågade spontant - berättar man sånt? Hon hade inte sett det sm nån merit sa hon. Med andra ord var hennes reaktion rätt lika min egen.

Men så bra. Då kan jag känna att jag inte är ensam om mina dubier och att det inte skett någon omvälvande normalisering av dem......
Helt OT, men hur i friden lyckas du babbla under ett besök hos tandhygienist?!?
Min brukar få vara rätt oemotsagd med all bråte jag har i min mun. 😁
 
Helt OT, men hur i friden lyckas du babbla under ett besök hos tandhygienist?!?
Min brukar få vara rätt oemotsagd med all bråte jag har i min mun. 😁
Långvarig träning :D

Nä, men hon och jag brukar babbla på rätt bra mellan röntgenplåtarna och medan hon ställer iordning sina saker. Plus en liten inledande pratstund och ditten och datten.

Hennes kollegor kom och ville stänga dörren för att det var ett par herrar som babblade rätt friskt precis utanför och vi två bara konstaterade att äh ,vi var rätt bra på att anlägga moteld. Vi skrattar och fnissar rätt mycket
 
Fick till min förvåning höra att en person jag känner går någon sorts managementutbildning på Livets Ord. Jag blev skeptisk direkt men insåg sedan att jag vet noll och intet om den idag.

Min kunskap baseras på det jag upplevde i Uppsala på 80-talet. Då när de kunde verbalt attackera handikappade och beskylla dem för samröre med satan och synd. Det var på det stora hela rätt mycket rabalder runt dem på 80 och 90-tal.
Men på 90-talet hade jag redan flyttat. Med andra ord har jag inga aktuella referenser.

Hur ser det ut idag? Betraktas de som rumsrena? Har sekt-tendenserna försvunnit?
Nej de ses fortfarande som rätt extrema, rekryterar genom dörrknackning osv. Bor ju i bibelbältet och även här anses de extrema utav de andra frikyrkliga samfunden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp