Livförsäkring - värt det?

Livförsäkringen har man väl mest för att få tillbaka pengar så man kan köpa en ny häst. Eller för all del, betala tillbaka pengar man lånat för att kunna köpa hästen.
Har man inget behov av varken låneåterbetalning eller pengar till ny häst så är livförsäkringen i många fall överflödig.
Men, det beror ju givetvis på hur det ser ut i varje individuellt fall.
 
Har bara en b-ponny, som köptes billigt som 2-åring, och har inte liv öht, en ny motsvarande är inte heller nu dyr.
Har vetvård i 120k. 205 kr i månaden.😁
 
Har bara en b-ponny, som köptes billigt som 2-åring, och har inte liv öht, en ny motsvarande är inte heller nu dyr.
Har vetvård i 120k. 205 kr i månaden.😁
Haflingern kostar också nått sånt, tror runt 300kr/månad och har då 30’ i liv också 😆
Man ska undvika halvbloden 🙈
 
Haflingern kostar också nått sånt, tror runt 300kr/månad och har då 30’ i liv också 😆
Man ska undvika halvbloden 🙈
Min kostar det nu också med 30k i liv. Men med 100k i liv skulle han gå på 14k/år.

Inte halvblod men "het/trendig" ras. Jag köpte han för mindre än hälften av vad föl i hans ras kostar nu.
 
har 120k i liv detta är med 100 k i användbarhetsskydd och 80k vet. Betalar 850 kr i månaden för det. Försäkringen har betalat sig själv vid detta läget, vid undersökning på klinik o rehab :)
Mitt halvblod hade mycket dyrare försäkring.
 
Livförsäkringen har man väl mest för att få tillbaka pengar så man kan köpa en ny häst. Eller för all del, betala tillbaka pengar man lånat för att kunna köpa hästen.
Har man inget behov av varken låneåterbetalning eller pengar till ny häst så är livförsäkringen i många fall överflödig.
Men, det beror ju givetvis på hur det ser ut i varje individuellt fall.
Tänker så med; en ny kan jag ju spara till men mycket viktigare för mig att ha bra försäkring om något händer som kostar mycket veterinärt. Är antagligen skillnad om man har tex ett avelssto kanske.
 
I nuläget har jag bara 30k liv på min storhäst, premie 4000kr/år.

Om jag höjer till 100k liv så är premien 14 000kr/år.

Hur ser ni på livförsäkring till högre belopp, är det värt att ha det?
Jag har aldrig haft mina hästar högt livförsäkrade främst på grund av att jag inte vill känna att det är en faktor ifall jag och försäkringsbolaget har olika uppfattning vid en allvarlig skada. För mig är det inte viktigt att få ut pengar på en häst för att kunna köpa en ny utan det viktiga är hästens mående och eventuella lidande/livssituation över tid. Det ju tyvärr finns fortfarande många diagnoser som är svåra att både behandla och få diagnosticerade. Lite olika beroende på inköpspris men jag brukar ligga på 30-60´i liv. Då har hösten kostat allt emellan 30-200´.
men jag förstår om man har hästar för väldigt höga belopp och kanske även köper dem tillsammans med någon som gått in med pengar att det kan bli en annan fråga.
 
Jag är lite krass och har dotterns ponny försäkrad med högt livvärde. Detta då ponnytiden är kort och det tar tid att spara ihop de summorna en ny ponny skulle kosta och dottern skulle missa för mycket. Nu hoppas jag ju att jag betalar de pengarna i onödan men om det värsta skulle hända så.
 
Min kostar det nu också med 30k i liv. Men med 100k i liv skulle han gå på 14k/år.

Inte halvblod men "het/trendig" ras. Jag köpte han för mindre än hälften av vad föl i hans ras kostar nu.
Ja det är svårt att försäkra för marknadsvärdet för ingen vet ju när eller om man behöver ta bort den. Tecknar du inte livförsäkringen och den dör om 6 månader så hade den behövts, lever den i 20 år förlorar du pengar.

Jag tecknar en på lägre summa men jag har heller inte köpt nån dyr häst även om den jag har idag är värd mer nu.
Den ska täcka de kostnader som kan uppstå i samband med avlivningen så jag slipper känna där att det blir en stor ekonomisk påfrestning. Sen får jag spara ihop till en ny.
 
Jag har mina hästar lågt försäkrade i liv, 20000:- var.
Min 6- åring har veterinär vård på 80' och min fölunge på 120'.
Kommer sänka fölungens veterinär vård när hon blir äldre, vill se så hon inte är en olyckskorp först!😉
Nu har jag fött upp mina hästar själv och har inget inköpspris, men båda har ju kostat mer än 20000 i tillverkning. Men händer det dem något täcker det i alla fall allt runt omkring avlivning.
 
Jag är lite krass och har dotterns ponny försäkrad med högt livvärde. Detta då ponnytiden är kort och det tar tid att spara ihop de summorna en ny ponny skulle kosta och dottern skulle missa för mycket. Nu hoppas jag ju att jag betalar de pengarna i onödan men om det värsta skulle hända så.
Vi har våra ponnyer försäkrade (användbarhet) för verkligt värde. Ponnyer äger man en mycket kortare tid, för barnet växer ju ifrån dem. Det är då ett skydd för att slippa krångel med tidigare ägare om ponnyn blir halt. Den som har hästen försäkrad behöver inte dra förra ägaren till domstol.
Mina egna har haft en symbolisk livdel, men inte en överdrivet stor veterinärvård heller. Jag vill inte göra vilka ingrepp som helst som innebär stort lidande och lång vårdtid. Det jag haft har ändå räckt till med råge trots att jag flyttat min egen gräns några gånger. Jag betalar in betydligt mer än jag får ut, gäller alla. Även den som fick avancerad vård på djursjukhus 2 ggr.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 452
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp