Livförsäkring - värt det?

skiesabove

Trådstartare
I nuläget har jag bara 30k liv på min storhäst, premie 4000kr/år.

Om jag höjer till 100k liv så är premien 14 000kr/år.

Hur ser ni på livförsäkring till högre belopp, är det värt att ha det?
 
Jag har inget liv på min häst att tala om, väljer högt i vet vård.(min är dock en ras som är billig)
 
Jag brukar dela upp livförsäkringen i A1 och A2.
På min förra häst som bröt benet fick jag ju ut båda och det kan ju vara skönt om ett trauma sker att man får ut fulla beloppet.
På min nuvarande har jag samma sak, 65,000 A1 och 40,000 A2.

Men det beror ju mycket på hur man har det ekonomiskt, vad man använder hästen till osv.. Blir hästen utdömd av något som inte är direkt trauma så får man ju "bara" A1.
Jag brukar ha A1 för inköpsbeloppet och resten av ungefärliga värdet i A2 men så gillar jag att vara försäkrad :p

Däremot kör jag inte högsta veterinärvård. Jag har 80,000 kr och måste hon buköppnas får får jag väl betala resten själv.
 
Jag brukar dela upp livförsäkringen i A1 och A2.
På min förra häst som bröt benet fick jag ju ut båda och det kan ju vara skönt om ett trauma sker att man får ut fulla beloppet.
På min nuvarande har jag samma sak, 65,000 A1 och 40,000 A2.

Men det beror ju mycket på hur man har det ekonomiskt, vad man använder hästen till osv.. Blir hästen utdömd av något som inte är direkt trauma så får man ju "bara" A1.
Jag brukar ha A1 för inköpsbeloppet och resten av ungefärliga värdet i A2 men så gillar jag att vara försäkrad :p

Däremot kör jag inte högsta veterinärvård. Jag har 80,000 kr och måste hon buköppnas får får jag väl betala resten själv.
Jag har också så, men fördelat 70' och 30' (men inte upp till hela inköpspriset, det blev så dyr premie på det) och 80' i vet.vård.
 
Uppfödaren hade min försäkrad för 50 innan och jag har inte ändrat just eftersom det blir så dyr premie. Tänker att jag får spara pengar till nästa häst om hon går bort..
 
Jag har bara tagit över hästens befintliga försäkring rakt av när jag köpte henne i våras och hon är livförsäkrad till inköpspriset, 80' i veterinärvård med 5000 + 25% i självrisk. Betalar 10612 kr per år. Jag kommer troligen ta bort livförsäkringen så småningom, alt sänka den eller byta försäkringsbolag, har Agria för tillfället och det kostar ju därefter...
 
Jag brukar bara ha liv (a2) för en summa som motsvarar inköpspriset och full veterinärvård.
 
Jag har också så. Låg liv och högsta vet.vård. Sparar hellre till en ny häst istället för att betala jättehög premie.
Jo och kanske oftast lättast så än stå utan rejäl försäkring om nått händer för då räcker ju inte pengarna långt....Våra katter är vet-försäkrade till 60" vardera så med häst kommer man ju inte så långt....
 
Har bara köpt billiga hästar och haft dem försäkrade för runt inköpspriset, under 30’. Men jag har högsta veterinärvård för pengarna rullar iväg så otroligt fort om hästen behöver stå på klinik för vård.

Fölet har jag försäkrat för lite mer än tillverkningspriset nu första året, tror de blev 45. Så får vi se om jag sänker det när jag ser hur skadebenägen hon verkar vara.

Skulle jag köpa en 100.000 häst hade jag nog inte fullförsäkrat liv. Tagit den summa jag har råd/känns rimligt med och sparat resten.
 
Livförsäkringen på min förra katt, fick täcka de kvarvarande veterinärräkningarna jag satt med efter att ha fått ta bort henne. Glad för det, inte kul att sitta med stora summor som ska betalas efter att djuret är borta.
 
Jag har också så. Låg liv och högsta vet.vård. Sparar hellre till en ny häst istället för att betala jättehög premie.
Inte specifikt mot dig men ett litet räkneexempel:

I mitt fall så hade jag hästen i 8 år, försäkringen kostade typ 1200kr i månaden men det var ju både liv och vet men säg att 900kr var liv så vi bara räknar på det. 900kr x 12mån x 8 år= Totalt 86400kr betalt i liv till Agria. Fick ut 95000kr när hon dog.
Förutsatt att hästen lever så länge att man går plus på att spara själv så är det ju bra men för att Agria skulle ha tjänat på mig så hade hon behövt leva 1 år längre.

Hade hon brutit benet efter 2 mån hade jag också fått 95000kr. Det hade jag ju inte kunnat spara ihop på den korta tiden.
Det jag vill ha sagt är att någon typ av liv är ju bra att ha eftersom man aldrig vet när olyckan är framme….. hästar är ju orimliga 😂😂😂

För mig var det i ett ridhus och kotan gick rakt av.
 
Inte specifikt mot dig men ett litet räkneexempel:

I mitt fall så hade jag hästen i 8 år, försäkringen kostade typ 1200kr i månaden men det var ju både liv och vet men säg att 900kr var liv så vi bara räknar på det. 900kr x 12mån x 8 år= Totalt 86400kr betalt i liv till Agria. Fick ut 95000kr när hon dog.
Förutsatt att hästen lever så länge att man går plus på att spara själv så är det ju bra men för att Agria skulle ha tjänat på mig så hade hon behövt leva 1 år längre.

Hade hon brutit benet efter 2 mån hade jag också fått 95000kr. Det hade jag ju inte kunnat spara ihop på den korta tiden.
Det jag vill ha sagt är att någon typ av liv är ju bra att ha eftersom man aldrig vet när olyckan är framme….. hästar är ju orimliga 😂😂😂

För mig var det i ett ridhus och kotan gick rakt av.
Ja man vet ju aldrig vad de kära djuren tänker råka ut för😄
 
Beror på häst och vad premien landar på skulle jag säga. Mitt halvblod är försäkrad liv 99k, veterinärvård 100k. Hennes premie är inte billig alls. Men hon är skadad nu och även om hon blir frisk kommer jag aldrig våga sänka livvärdet med tanke på skadehistoriken. Min korsningsponny på 21 år har veterinär på 80k och liv på drygt 16k nu, det sjunker ju med åldern. Honom hade jag kunnat ta bort livdelen på om den var dyr men nu är både och billigt så tänker inte ändra
 
Inte specifikt mot dig men ett litet räkneexempel:

I mitt fall så hade jag hästen i 8 år, försäkringen kostade typ 1200kr i månaden men det var ju både liv och vet men säg att 900kr var liv så vi bara räknar på det. 900kr x 12mån x 8 år= Totalt 86400kr betalt i liv till Agria. Fick ut 95000kr när hon dog.
Förutsatt att hästen lever så länge att man går plus på att spara själv så är det ju bra men för att Agria skulle ha tjänat på mig så hade hon behövt leva 1 år längre.

Hade hon brutit benet efter 2 mån hade jag också fått 95000kr. Det hade jag ju inte kunnat spara ihop på den korta tiden.
Det jag vill ha sagt är att någon typ av liv är ju bra att ha eftersom man aldrig vet när olyckan är framme….. hästar är ju orimliga 😂😂😂

För mig var det i ett ridhus och kotan gick rakt av.
Hästen kan ju också leva så länge att livförsäkringen knappt inte ger något alls. Då hade du kunnat betala det dubbla till Agria utan att få mer än 5000:- tillbaka.
 
Har ingen livförsäkring på mina. Skulle jag ha lån på någon häst så möjligen livförsäkring tills lånet var avbetalt.
 
Jag har ingen vanlig livförsäkring, men jag har sedan ett år tillbaka begränsad livförsäkring, dvs jag får ut om de akut måste avlivas av sjukdom eller skada, om det inte finns något annat att göra (t.ex. brutet ben). Jag har inte så höga summor som du nämnde då jag har hästar som inte har så högt ekonomiskt värde, men det är väldigt mycket billigare än vanlig försäkring och hjälper till när veterinärvårdsförsäkringen inte kan hjälpa till längre.

I mitt fall har jag tyvärr redan fått användning för den, då min tidigare minishettis insjuknade i kolik i somras av okänd anledning. Veterinärerna gjorde det de kunde utan att buköppna, och andra dagen mådde hon lite bättre så att hon kunde åka till klinik fyra timmar bort utan problem, men det var ändå totalt stopp i magen. I början på tredje dagen blev hon väldigt snabbt värre, och klinikveterinären ringde och rekommenderade avlivning. Det är första hästen jag haft (har haft hästar i snart 20 år) som akut har fått avlivats.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 431
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 000
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 384
Senast: alicegard
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp