Livmoderinflamation

Eithinoa

Trådstartare
Hej.

Vi lämnade in våran ettåriga katthona för kastrering idag. Under operationen upptäcks det att hon har en kraftig livmodersinflamation.
Detta helt symptomfritt, ingen feber, har ätit/druckit/leks och gosat som vanligt, inye heller haft nå flytningar eller ömhet kring buken.
Undersökningen innan de sövde henne gav inte heller något tecken alls på att hon skulle ha denna inflammation.

Det vill alltså säga att vi har noll aning om hur länge hon haft detta och det va bara ren tur att vi bokat kastreringen och det då upptäcktes.

Hon går nu på antibiotika, smärtstillande och såret ska rengöras morgon och kväll. Förhoppningsvis räcker detta.

Men det jag undrar om någon annan vart med om liknande/haft en katt med kraftig livmodersinflamation och hur det då gick?
 
Är livmodern borta så brukar det läka bra. Antibiotika brukar inte vara nödvändigt.
I detta fall va det så illa att veterinären bedömde att antibiotika behövs.
Är lite därför jag söker andras erfarenhet gällande riktigt kraftiga fall där veterinären både opererat och skrivit ut antibiotika. För det har jag aldrig själv vart med om på vare sig katt eller hund.

Och hon är väldigt allmänpåverkad nu efter operationen i jämförelse med de andra jag kastrerat.
Har fått gett vätskeersättning med spruta i munnen då hon började bli uttorkad och sen köpt en annan mjukmat för att få i henne någon mat alls då hon inte ens tittade på det hon vanligtvis äter med mycket god aptit.
Förutom att ha vart upp och ätit enstaka gånger precis vid hennes bädd och vart på lådan och kissat två gånger så ligger hon bara o sover på bädden jag gjort i ordning i en liten koja då hon gärna ligger och sover lite gömd även vanligtvis.

Andra katter jag kastrerat har vart uppe och betett sig som vanligt senast morgonen efter op oftast på kvällen samma dag som op.
Så helt klart är det något som gör henne mer påverkad.
 
Vet en katt som kastrerades under vad jag tror ett s.k tyst löp, hon höll på att förblöda. Skitläskigt. Hoppas det går bra för er kisse ❤
Fan va hemskt. Mardröm att lämna in sina djur på "enkel rutin operation" och det går så himla fel.

Vi är bara tacksamma att vi av en ren slump bokat tid för kastrering så det upptäcktes.
Eftersom hon inte visade något symptom alls och det va en kraftig (veterinärens ord) inflammation så hade hon troligtvis blivit för dålig för att kunna räddas när hon väl börjat visa symptom.

Tur oxå att vi hade pengar på sparkontot eftersom det istället för 1700kr blev 7000kr med medicinerna. Kan ju va ett varnande exempel för de som inte tänkt på att komplikationer lätt leder till många tusenlappar extra.
Hon är inte försäkrad då hon kommer från en kattsamlare från början och va då inte frisk så det känns inte som en idé att försäkra då så mycket inte skulle gälla eftersom hon då skulle haft en massa problem som va innan försäkringen hade skaffats. Så vi har ett sparkonto istället och tur va det. Men vet många som inte tänker på det och bara har precis till kastreringen och sedan får låna pengar/sälja saker för att kunna betala.
 
Hon är mycket bättre. Va riktigt oroliga dagarna direkt efter kastreringen men sen började det vända och hon blir bättre o bättre för varje dag och är snart 100% igen.

Känns fortfarande helt sjukt att hon kunde ha ett sånt allvarligt fel och vare sig jag, sambon eller veterinären hade minsta aning innan hon blev öppnad.

Så skönt!!
 
Hej.

Vi lämnade in våran ettåriga katthona för kastrering idag. Under operationen upptäcks det att hon har en kraftig livmodersinflamation.
Detta helt symptomfritt, ingen feber, har ätit/druckit/leks och gosat som vanligt, inye heller haft nå flytningar eller ömhet kring buken.
Undersökningen innan de sövde henne gav inte heller något tecken alls på att hon skulle ha denna inflammation.

Det vill alltså säga att vi har noll aning om hur länge hon haft detta och det va bara ren tur att vi bokat kastreringen och det då upptäcktes.

Hon går nu på antibiotika, smärtstillande och såret ska rengöras morgon och kväll. Förhoppningsvis räcker detta.

Men det jag undrar om någon annan vart med om liknande/haft en katt med kraftig livmodersinflamation och hur det då gick?
Nu är det kanske för sent då din katt förhoppningsvis mår mycket bättre.
Min katt hade visserligen inte livmoderinflammation men operationssåret efter kastreringen blev infekterat. Om jag minns rätt så var det liksom inifrån, men det var första gången jag använt egengjord "tröja" istället för tratt. Aldrig igen :crazy:
Det var ganska rejält infekterat, jag minns inte om hon fick antibiotika men skulle inte förvåna mig. Men det syntes på henne också att hon mådde dåligt innan andra operationen.

Efter andra operationen så gick det bättre och hon är numera 8 år gammal :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 321
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 357
Senast: Legolaz
·
N
Katthälsa Åh blir snart galen på att katten aldrig blir frisk. Han kom in för några veckor sedan, och hade blod runt nosen. Han var även väldigt...
Svar
2
· Visningar
930
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp