Livmoderinflammation men inte pyometra?

F

frost

Var iväg till vetten med min ungtik som efter löpet haft bruna flytningar i ungefär en vecka.

Vetten svabbade och konstaterade en aning förhöjda vitkroppar och i övrigt att hunden var kry, ingen feber, ingen förhöjd törst, hon kände inte livmodern när hon palperade. Det är en liten/smal hund så hon tyckte att alla förändringar borde ha kännts.

Vi fick antibiotika och uppmaning om att återkomma strax på måndag om flytningarna inte upphört eller åka in under helgen om hunden blev sämre.

Nu har jag gjort mig en otjänst och googlat på om livmoderinflammation och får endast upp pyo och att detta kräver operation. Jag frågade vetten när vi var där och hon tyckte att det nog är någon annan infektion, inte pyo. Men ingenstans står det om sånt... bara om veterinärer som nonchalerar behandlingen av livmoderinfektion.

Borde jag ringa djursjukhus direkt, gör jag galet om jag följer vettens råd och ger antibiotikan? Usch vad jag känner mig vilsen och orolig, jag vill ju inte göra fel heller.
 
Sv: Livmoderinflammation men inte pyometra?

Följ veterinärens råd. Varför skulle det vara fel att ge antibiotika?
 
Sv: Livmoderinflammation men inte pyometra?

Det står överallt om pyo att antibiotika enbart bara drar ut på sjukdomsförloppet.

Nu har jag i alla fall kontaktat djursjukhuset som bad oss komma in för ultraljudsundersökning akut i kväll. De tyckte att vetten inte hade skött det hela så grundligt hon borde. Kostar en extra slant för mig men det är det värt, vill bara att min tjejja ska bli bra.
 
Sv: Livmoderinflammation men inte pyometra?

Pyometra innebär att livmodern är fylld med en massa var och omfånget på livmodern kan öka till ungefär samma omfång som armen på ett barn! Dvs det går oftast att palpera. Efterosm hon inte heller ahde varken feber eller ökad törst, som är några av de vanligaste symptomen på pyometra (förutom de bruna flytningarna och storleken på livmodern) så har nog veterinären gjort rätt i sin diagnos. Naturligtvis hade veterinären kunnat ultraljuda/röntga också, men jag vet inte om det är rutin eller inte vid livmoderinflammation.

Tänk på att djursjukhusen självklart vill att du kommer in med din hund eftersom de tjänar pengar på det. Men är du orolig, som du uppernbarligen är, så åk in.
 
Sv: Livmoderinflammation men inte pyometra?

Min tik hade likadant som din för lite mer än ett år sedan, bruna illaluktande flytningar, dock så gnydde hon en hel del, dom både röntgade och ulade, sen blev det op dagen efter.

Det behöver ju inte innebära att det alltid är op som gäller, men jag hade nog viljat ula hunden iaf, där såg man lätt att det var en stor imflammation.
 
Sv: Livmoderinflammation men inte pyometra?

det behöver ju inte va en pyo.. bruna flytningar kan ju tyda på vanlig slidkatarr (inflammation i vagina) tex, och i och med att andra pyo symptom (dricker mkt, kissar mkt, kräkningar, nedstämdhet, öm vid palpering av buken) inte verkar finnas, så tror ja inte du behöver oroa dig
men känner du dig osäker så e de klart du ska åka in
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 231
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp