Bukefalos 28 år!

Livmoderinflammation?

Philosophia

Trådstartare
Nu är jag troligtvis superhönsig, men jag har reagerar alltid på minsta lilla förändring i min hunds beteende. Min tik borde ha löpt för ett par månader sedan, men har av någon anledning hoppat över löpet eller så har hon haft ett dolt löp.

Den senaste veckan, kanske lite längre tillbaka, men det har definitivt eskalerat, så har hon börjat dricka enomt mycket. I morse gick hon och drack tre gånger inom loppet av en timme. Hon har inga andra symptom och jag har inte tyckt att hon i övrigt är annorlunda. Igår kväll tyckte jag dock att hon var lite svullen i buken (det syns ju bra på en vinthund), men det kan ju bero på att hon har glufsat i sig vatten.

Är jag töntig om jag funderar över livmoderinflammation eller bör jag passa på att ta ett blodprov när jag ändå är på djursjukhuset på måndag?

Vad kan ökad törst i övrigt bero på? Idéer och spekulationer mottages tacksamt. Det är en 14 årig tik med diverse skavanker som artros (som hon får Glukosamin och Rimadyl för) och en del juvertumörer som tyvärr har börjat växa till igen (opererad för ca. 3 år sedan).
 
Sv: Livmoderinflammation?

Livmoderinflammation kan det mycket väl vara. Sen finns det ju en hel del hormonförändringar som kan ge ökad törst t.ex. diabetes. Jag skulle nog kolla upp det om jag var du. Ett ultraljud eller röntgen tillsammmans med blodprov är nog bra att göra.
 
Sv: Livmoderinflammation?

Ska man tro att det är bäst att boka en tid redan till i morgon? Eller kan jag avvakta med en tid till på måndag när vi redan har ärende till djursjukhuset. Observera att jag är ett überhöns när det gäller min hund och jag reagerar för minsta lilla.

Tyvärr brukar jag dock ha rätt när jag märker att något är fel. Men jag känner mig nästan lite löjlig som åker så ofta till djursjukhuset. Jag är ju där jämt, känns det som, vilket gör att jag känner mig lite fånig när jag ringer och bokar tid. Jag funderar över om personalen kan tro att jag är hundhypokondriker eller har en släng av münchasens syndrom :crazy:.
 
Sv: Livmoderinflammation?

Om hon är pigg i övrigt kan man ju avvakta. Blir hon sämre bör du åka in tidigare. Det är ju som med alla sjukdomar att ju snabbare man behandlar så är ju chansen för tillfrisknande bättre. Oftast vill man ju operera en tik med livmoderinflammation och eftersom det är en äldre hund så mår de ju bättre av narkosen om de inte är alltför dåliga.
 
Sv: Livmoderinflammation?

Du tänker precis som jag tänker, att det är bättre att kolla upp något i tid så att man kan åtgärda det innan de blir dåliga. Det känns skönt.

Du jobbar på djursjukhus, eller hur? Jag har i alla fall fått för mig det... Du skulle inte tycka att det var fjantigt när någon ringer och beställer tid för undersökning när det enda symptomet att den dricker mer än vanligt?
 
Sv: Livmoderinflammation?

Jag jobbar inte på djursjukhus just nu men är djursjukvårdare och har jobbat på djursjukhus i sex år tidigare.
En gammal tik som har börjat dricka mycket skulle jag tycka var en anledning att ringa.
Det är ju inte som de som ringde och sa att det var AKUT och så handlade det om en vaccination. :crazy:
 
Sv: Livmoderinflammation?

Har du tempat din hund? Har hon förhöjd temp + dricker mycket är det tecken på livmoderinflammation och då bör du absolut ringa veterinären. Lycka till!
 
Sv: Livmoderinflammation?

De kan ha feber, men långt ifrån alla har det. (Sett många under 6 år på djursjukhus)
 
Sv: Livmoderinflammation?

Det är uppenbarligen din erfarenhet, min erfarenhet är att ökad törst+feber är en ganska tydlig indikator på livmoderinflammation. Andra tecken kan vara matvägran, slöhet och/eller flytningar.
Jag har inte sagt att alla tikar med livmoderinflammation har feber, utan att det inte är ovanligt. Eftersom TS inte har något annat att gå på än ökad törst, så kan ökad temp ge en indikator på att det handlar om livmoderinflammation.
 
Sv: Livmoderinflammation?

Visst Kan det vara så. De vanligaste symtomen är ju ökad törst och flytningar. Men det är långt ifrån alla som har feber. Eftersom inflammationen / infektionen oftast är lokal i livmodern så behöver de inte ha feber. Men självklart är det bra att ha en temp på hunden.
 
Sv: Livmoderinflammation?

Feber är ingen särskilt bra indikation på pyometra(för det är väl det vi talar om?) de flesta har ingen feber även om det inte är helt ovanligt.
PL
 
Sv: Livmoderinflammation?

*KL*

Tack för alla svar och "lycka till". Hunden är än så länge varken slö eller har feber. Det är ju alltid något än så länge.

Däremot är hon mycket missnöjd över situationen eftersom jag inte har gett henne någon frukost. De nämnde inget om att hon skulle fasta men jag låter henne göra det ändå. Är det livmoderinflammation så är väl risken stor att hon ska opereras. Är det inte livmoderinflammation utan t.ex. diabetes mellitus så ska man väl(?) vara fastande när man tar prover på blodglukos. Är det lever och/eller njurpåverkan (Rimadyl eller eventuell metastasering) så ska man ju vara fastande för ett sådant prov, det vet jag i alla fall.

Jag var och tog blodprov på henne i januari eftersom hon hade ätit Rimadyl ett tag pga sin artros och då påvisades något höga levervärden (njurar var dock helt inom gränsvärdena). Så det kan ju vara det som spökar också.

Det är sk*it när ens älskade hund börjar bli gammal.
 
Sv: Livmoderinflammation?

Vi har inte fått några konklusiva svar ännu. Livmodern känns inte förstorad eller öm (brukar vara lätt att känna på vinthundar. Vi har tagit blodprov (vita bk, levervärden, njurvärden, glukos) som vi inväntar svar på. Sedan misslyckades vi med att fånga ett urinprov då den törstiga hunden för dagen både tvärvägrade dricka(!) och kissa :smirk:. Jag tror att hon var sur för att hon inte hade fått någon frukost.

Hon är fortfarande pigg, men veterinären tyckte ändå att vi skulle göra ett ultraljud i början på nästa vecka. Inte bara för att titta på livmodern, utan även för ta en titt på levern och njurarna om det skulle vara så att det inte finns några tecken på infektion i övrigt.
 
Sv: Livmoderinflammation?

vad tråkigt att din hund inte är kry, håller tummarna för att det inte är något allvarligt, och om det blir operation att hon klarar sig. för hon var ju lite till åren!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp