Bukefalos 28 år!

Livmodersinflammation...

A

annahoj

Kan man på något sätt förebygga det?Har en 10-årig blandras tik som hade det för ca två år sen,hon har löpt tre gånger sen dess och då har allt gått bra...Men man blir ju lika orolig varje gång...
 
Något som många veterinärer rekommenderar redan från början (om man ej tänkt ta valpar på tiken) är KASTRERING! Bort med allt, nästan alla tikar jag känner som ej är kastrerade har problem med tumörer och inflammationer.
Om din vovve är i gott skick, kanske det är att fundera på, annars kanske 10år är gammalt för att riskfritt opereras`?
 
Nej det går inte att förebyggas. Men kastrering är en bra idé! Då slipper man problemen med löp etc och tiken kan inte heller längre få inflammationer eller tumörer i livmodern.

Nuförtiden rekommenderar man ju att kastrera alla hanar o tikar som inte ska användas i avel. Gör man det i samband med en livmodersinflammation så går dessutom försäkringen in och täcker. Det gör den inte annars.
 
ok,får ringa vet och diskutera med honom...Tack för svaren iallafall!
 
Personligen så skulle jag vänta med att
kastrera min tik när hon är så gammal.
 
som alla säger så rekomenderar de flesta vet att man ska kastrera alla tikar som inte ska användas till avel. Då slipper man juvertumörer och livmoderinflammationer! Det är väldigt många tikar som får det, om de inte är kastrerade. Förr eller senare..

Min tik är kastrerad :cool:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
778
Senast: Nova123
·
Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
808
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 824
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp