S

Speedii

Det är så att jag är inhyrd i ett stall där det tidigare varit ett sågverk.
För ett tag sedan hörde jag om en uppfödare vars valpar dött pga höga doser
dioxin. Detta ämne ska tydligen framkalla canser osv.

Mer info klicka här!

På gården finns mängder med virke kvar och jag har ingen anning om vad dom är impregerade (stavning?) med. Något jag verkligen ska ta reda på. Just nu är jag livrädd då tydligen dioxin kan finnas i växtligheten, vatten och mark kring gamla sågverk.

På gården har jag min ponny uppstallad samt mina kaniner som nu under ett år levt, betat och bott där. När jag flyttade dit hade jag ingen anning om att något sådant här kunde hända. (dock är marken mina djur går på ej provtagna)

Han som bedrev sågverket finns inte längre i livet, utan jag ska försöka se om hans son vet. Hur går man tillväga om han inte heller vet?

Kontaktar man kommunen?
Vilka står då för prov kostnaderna?
Ev skador på djur och oss som varit där, finns det nått annsvar?
Om det då skulle visa sig finnas detta i marken.

Just nu mår jag riktigt dåligt och är jätte rädd för om det finns där eller inte.
Vill aldrig att mina djur ska fara illa.

En av ponnyerna i stallet (Gårdens ägares dotters ponny) väntar även föl nu i april-maj. Kommer det att klara sig? vara missbildat? osv. mina tankar, ja ni förstår dom nog.

Vart vänder man sig?
Skulle det visa sig finnas detta i marken så vill man veta det så fort som möjligt så man kan ta sig därifrån.

3 Hästar och två ponnyer samt ett föl i magen på ena ponnyn.
I stallet och untanför har vi massa stall tjejer som grejar med hästarna, rör sig på marken och dricker vatten. Jag har ingen aning om vart vattenpumpen står plaserad.

I somras gjorde vi en läskig upptäkt som jag nu i efterhand funderar på om det kan han någon samband. Vi har en liten bäck som går genom hagen, den är inte bred alls, men det rinner lite vatten i den. På sensommaren förra året -10 så var det som något brunt nästan som rostfärgade klumpar som stopade upp vattnet så det blev stilla stående. Vi petade lite i det som om det skulle vara aljer eller nån svamp med då var det som nån seg sås liknande i konsistensen. Det kändes inte bra men vi tänkte att det kanske var nått med naturen nån kontsig svamp eller så. Men nu klingar klockorna kan det vara något som kommer från marken. Någon slags gift?

Och här går våra hästar och betar gräs osv...
Runt omkring bor det barnfamiljer, där barna leker på markerna.
Massa katter och även rävar jagar på markerna.
Rådjur och älgar betar... osv
Om marken nu skulle innehålla dioxin :/


Hoppas ni förstår min rädsla, och här är det inte att fly från stället, stallägaren är kanon och det finns väldigt dåligt med lediga stallplatser runt omkring.

En åker ligger även precis brevid sågverket där dom tar halm, hösilage, havre osv. (ägs ej av stallägaren utan en lantbrukare) Har jordbrukarna någon anning om halter och förgiftningar i marker de odlar på?

Många frågor är det och jag hoppas någon finns därute som kanske har svar på någon fråga, för just nu står jag helt på noll, men ska börja med att prata med sonen till sågverkaren. Men sedan vet jag inte vart jag ska vända mig om han säger att dom använde impregeringsmedel på timmret. Eller om han inte vet...

Förlåt för lång inlägg, men känner mig desperat och rädd :(
 
Sv: Livrädd

Jag vet inte hur det fungerar, vem som är ansvarig för sanering och liknande, men prata med kommunen!
Det kan vara så att de vet vilka kemikalier som användes på sågverket, så att du slipper vänta på svar från sonen, och de vet garanterat vem som är ansvarig och vad som ska göras.
 
Sv: Livrädd

Okej, tack för snabbt svar.
Ska ringa kommunen imorgon och kolla upp det.

Pratade med dottern till sonen idag och hon trodde inte de impregerat virket på stället utan sågat till virket och sedan fraktat vidare till annat ställa. Bad henne att kolla upp det bättre så man slipper oroa sig.

Men kommunen borde ju som sakt ha koll på det hela då de måste vetat att det legar ett sågverk där. Så ska ringa dom imorgon. Vill vara på den säkra sidn.
 
Sv: Livrädd

I somras gjorde vi en läskig upptäkt som jag nu i efterhand funderar på om det kan han någon samband. Vi har en liten bäck som går genom hagen, den är inte bred alls, men det rinner lite vatten i den. På sensommaren förra året -10 så var det som något brunt nästan som rostfärgade klumpar som stopade upp vattnet så det blev stilla stående. Vi petade lite i det som om det skulle vara aljer eller nån svamp med då var det som nån seg sås liknande i konsistensen. Det kändes inte bra men vi tänkte att det kanske var nått med naturen nån kontsig svamp eller så. Men nu klingar klockorna kan det vara något som kommer från marken. Någon slags gift?

Detta beror med största sannolikhet på hög järnhalt i vattnet. Om du luktar på vattnet så luktar det lite metalliskt? De rostfärgade klumparna är nog just det rost som fastnat på alger.
Botvids%20kalla%202.jpg

Alltså inget farligt förr användes sådana vattendrag som hälsokällor.
 
Sv: Livrädd

TS, har ngn av djuren blivit sjuka? om inte, var inte sa orolig. tycker du malar fan pa vaggen lite har menfor din skull kan du ju kontakta kommunen. Dioxin ar inte bra for ngn, men om alla ar friska och sunda, ar nog risken minimal. Att det finns brader kvar gor val inget, hastarna star val inte och ater pa dem? Plus det smakar nog pyton ocksa..
Menring kommunen och prata med stallagaren, INNAN du far total panik.
 
Sv: Livrädd

Lugn nu och andas.
Är verkligen virket som ligger kvar på gården impregnerat? Större delen av virket som säljs i Sverige och det gäller även det som sålts tidigare är inte impregnerat.
Det du såg i "bäcken" tro jag precis som _Yggdrasil_ har en helt naturlig förklaring. Om du skulle ha dioxin i marken så syns den inte på det sättet.
Ett gammalt sågverk är långt ifrån samma sak som ett förorenat område.
 
Sv: Livrädd

Det där var det första jag tänkte på också när jag läste om bäcken.
Och vilken häftig bild! Ser ut som något från en saga. :)
 
Sv: Livrädd

Tusen, tusen tack för era svar, jag känner mig lugnare, jag målade nog f*n på väggen, men blev verkligen rädd när det uppdagades.

Gud vad häftigt detta med järnet i vattnet, där lärde jag mig något nytt. Det hade jag ingen anning om tidigare.

Inga djur har blivit sjuka och vad det verkar som så impregnerades inte plankorna på gården utan kördes bort till fabriker. Så jag kan verkligen andas ut och känna mig lugn.

Än en gång tusen tack för era svar.
 
Sv: Livrädd

Finns ett gammalt sågverk ca en mil från där jag bor, var man ville bygga bostäder när det lades ned. Men pga gift och annat från då sågverket användes fick man inte bygga innan det helt säkert var fritt från det farliga, vilket skulle ta flera års väntan och sanering och liknande. Vet inget annat, nu står hela området tomt och jag har inte hört något, men tänkte ändå att det kanske hjälper lite...
Lycka till!!
 
Sv: Livrädd

kl

Inte är det överallt där det har varit industrier som det släppts ut saker.

Krast sätt så är det fastighetsägaren som är ansvarig för saneringen. Enda undantaget är kemiindustrin som deponerat pengar för ändamålet,men reglerna är så bökiga och det krävs att myndigheterna ålagt sanering för att de ska betala ut nåt, vilket de knappt har gjort alls.

Finns områden i sverige där det tippats avfall med kommuns och länstyrelsers tillstånd och som sen läckt ut i sån grad så att verken kött eller mjölk från gårdarna runtomkring får levereras till livsmedel. Då myndigheterna mörkar brotten så kan inte markägarna sälja pga risk för dålt fel och inte upplysa för då hotar myndigheterna med att det är förtal. Dessa marker säljs efter dödsbon till intet ont anade hästägare som tycker att det är fantastiskt att få köpa mark till ett pris de har råd med. Och dessutom få låna hur mycket mark runtomkring de vill!

Detta händer i sverige idag, men går givetvis inte att bevisa, för ingen vågar gå emot myndigheterna i nåt sånt.

Tror nu att det inte är så farligt, om man kompleterar med foder från annat håll så borde riskerna minska med utspädningen.

Ptr
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 362
Senast: emma-vsm
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: sorbifolia
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 407
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp