Pica

Trådstartare
Är det någon här som gått till eller är livscoach?
Eller några tankar om ämnet?

Jag är så sugen på att utbilda mig till det men vill gärna veta mer innan jag gör det.

Är det ett ämne som ligger rätt i tiden?
De en sådan hjälper, är de patienter, kunder, klienter eller nåt annat? Gissar att ordvalet där kan vara av vikt.
 
Är det någon här som gått till eller är livscoach?
Eller några tankar om ämnet?

Jag är så sugen på att utbilda mig till det men vill gärna veta mer innan jag gör det.

Är det ett ämne som ligger rätt i tiden?
De en sådan hjälper, är de patienter, kunder, klienter eller nåt annat? Gissar att ordvalet där kan vara av vikt.
"Livscoach" är inte en skyddad titel, alltså kan vem som helst kalla sig det egentligen. Tycker hela grejen är beklämmande som fan. Vore det inte bättre att utbilda sig till exempelvis psykoterapeut? Som är en skyddad titel, man får inte kalla sig det utan att vara godkänd av socialstyrelsen. Om man ändå går i utbildningstankar, varför inte gå en adekvat utbildning?
 
Jag tycker detkänns som ytterligare en sådan där hittepåtitel. Ett sätt för pratglada och drivna personer att bluffa sig till pengar. sorry att jag är hård men jag kan verkligen inte se vad som skulle vara bra.

Människor är komplicerade varelser. Det känns rent farligt att någon ska få ge människor livsråd utan adekvat och seriös utbildning. De flesta som skulle vilja få råd är sannolikt ganska sköra. De ska inte behandlas av någon som inte vet vad den gör.
 
Jag tycker detkänns som ytterligare en sådan där hittepåtitel. Ett sätt för pratglada och drivna personer att bluffa sig till pengar. sorry att jag är hård men jag kan verkligen inte se vad som skulle vara bra.

Människor är komplicerade varelser. Det känns rent farligt att någon ska få ge människor livsråd utan adekvat och seriös utbildning. De flesta som skulle vilja få råd är sannolikt ganska sköra. De ska inte behandlas av någon som inte vet vad den gör.

Jag har under mina år som socialsekreterare stött på de som fått "råd" av livscoacher som gått emot gällande lagstiftning och andra tolkerier. Som exempel på när de sagt saker som blivit farligt.
 
Det varierar ju väldigt i kvalitet och kunskap på diverse livscoacher.
Just IOM att det inte finns en utbildning som borgar för kvalitet så skulle jag aldrig gå till livscoach. De jag vet som är det är ju helt vanligt folk med mkt kort utbildning och inte mer insikt än gemene man.
Jag fick nyss en vänförfrågan på fb av ett ex.
Han var nu livscoach. Jag såg lite videos han lagt upp i jobbsyfte. Det han var jättestolt över att förmedla att han fattat och vill lära andra är ju helt basic saker som iaf 99% av de jag umgås med vetat många år.
Men ja.. uppenbarligen betalar någon iaf..
Jag hade nog hellre sökt mig till psykolog både för att prata och som yrke.
 
Jag har gått till en livscoach och fått mycket hjälp. Jättemycket!
Självklart kan det finnas en del oseriösa också.
 
Men godkända tränare går kontrollerade utbildningar.
Det finns nog certifieringar även för coacher men oavsett ligger båda fenomenen i tiden. Främsta inkomstkällan för olika coacher är nog kommuner, landsting och olika myndigheter där mycket skattepengar slösas bort på sådant här.
 
Det finns nog certifieringar även för coacher men oavsett ligger båda fenomenen i tiden. Främsta inkomstkällan för olika coacher är nog kommuner, landsting och olika myndigheter där mycket skattepengar slösas bort på sådant här.

Jo, jag vet att det finns utbildningar för att bli tex mental coach. Det seriösa brukar dock ha någon form och psykologiutbildning.
Livscoach kan du kalla dig utan utbildning alls.
En c, b, a-tränare har en bra utbildning.

Vet inte om det är något nytt fenomen, har ridit för instruktör/tränare sen jag började rida 1990.
 
Det finns nog certifieringar även för livscoacher men oavsett ligger båda fenomenen i tiden. Främsta inkomstkällan för olika coacher är nog kommuner, landsting och olika myndigheter där mycket skattepengar slösas bort på sådant här.
Det finns ingen kontrollerad certifiering överhuvutaget. Jag kan starta upp en kurs nästa vecka och fylla den med vilket innehåll jag vill: kristallhealing, gymnastik eller en helt egen påhittat metod, och ge den som betalar in kursavgiften ett diplom där det står certifierad livscoach.
Det finns garanterat de som är duktiga på att samtala med människor, men det som skrämmer mig är många med privata, korta, okontrollerade distansutbildningar som absolut inte haft insikten i vad de faktiskt inte har kompetens att arbeta med i form av psykisk ohälsa.
 
Jag avskyr ”coacher” generellt. Det är oseriöst och bara allmänt dåligt att gå någon hittepåutbildning och sen försöka ”hjälpa” folk. I bästa fall blir folk bara av med sina pengar och kanske får ett gott råd som vem som helst hade kunnat ge, i värsta fall ställer det till med stora problem.

Gå en riktig utbildning istället! Finns ju flera seriösa yrken där man på olika sätt hjälper människor.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
466
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 224
Senast: gulakatten
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 277
Senast: Praefatio
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp