fragetecknet

Trådstartare
Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag är önskar jag att du behåller det för dig själv, tack. :)


Jag har i över ett år funderat fram och tillbaka om vad jag vill med mitt liv, min framtid och nutid. Det känns som att jag närmar mig en livskris och mina tankar snurrar runt runt som i ett hamsterhjul. Jag har diskuterat mycket med mina vänner, min pojkvän och mamma men känner inte att jag lyckats reda ut mina frågor och funderingar även om de är ett viktigt stöd.

Det jag vill med tråden att försöka bena och spalta upp mina tankar, strukturera och försöka hitta vägen ut och jag hoppas att ni kan komma med kloka funderingar och få mig på rätt väg.


Det finns flera anledningar till min "kris" och jag ska försöka spalta upp dem och sedan förklara varför mitt nystan förblir olöst :)
1. Jobb
2. Utbildning
3. Utlandsvistelse
4. Ridsportssatsning
5. Pengar
6. Hälsa
Allt utan inbördes ordning.


Jag ska börja förklara hur mitt liv ser ut idag för att ni ska förstå mina huvudbryn.
Jag är i unga tjugoårsåldern, har jobb över 1 h resväg från gården och har pojkvän 60 mil bort. Jag har flera tävlingshästar (varav den ena varit rankad topp 10 i Sverige inom vår gren, skriver detta enbart för att ni ska förstå på vilken nivå jag satsar) och jag är seriös med mål som EM, SM och Rio 2016 (om än väldigt långt bort ;)).

Mitt arbete är väldigt flexibelt och jag får komma och gå som jag vill i princip men får betalt per timme så dvs färre timme ger mindre lön.
En stor oro just nu är att företaget går dåligt och det förs förhandlingar om att bli uppköpta eller dylikt av ett annat bolag, dvs jag vet inte om mitt jobb kommer finnas kvar om detta skulle ske. Om och när vet ingen. Detta är ju inget som jag kan påverka däremot försöker jag att inte göra mitt liv helt beroende av jobbet. Jag kan ha en möjlighet till ett annat arbete men jag kommer inte sluta på mitt nuvarande eftersom de anställde mig helt utan utbildning och har fortbildat mig.

Jag har länge funderat på om jag ska söka en utbildning men jag har ingen aning om vad det skulle vara. Har senaste åren tänkt att jag skulle utbilda mig inom det jag arbetar nu, dvs ekonomi men jag vet inte längre. En viktigt faktor är att det är bra betalt och alltid finns arbete (folk behöver revisorer mm oavsett om bolaget går bra eller dåligt) även om det inte är allt, trivs med det jag gör nu men får ångest över att hålla på med samma grejer i 40 år till. Jag har senaste halvåret börjat intressera mig för kriminologi men vet ingenting om vad det skulle innebära eller vad skulle vilja göra eller utbilda mig inom.


Det i särklass största orosmolnet i mitt liv just nu är att vår (min och mammas) ekonomi är krisig. Hon har för några år sedan köpt en gård och vi har påbörjat utveckling av den såsom att bygga en stor fin ridbana men nu har allt stannat, som stall mm eftersom det inte finns utrymme i ekonomin för detta. Mamma har alldeles för stora utgifter (som till största del beror på mina hästar) vilket gör att jag betalar fakturor som inte min ekonomi klarar egentligen. Jag hamnar i någon typ av rävsax när jag vill arbeta så mycket som möjligt för att ha råd med hästarna och min satsning men då hamnar hästarna i kläm för att tiden inte räcker till eller så går jag in i väggen. Jag funderar på att sälja någon av hästarna men har ingen säljbar (för ung med tanke på dagens marknad) som jag kan tänka mig att göra mig av med och då hamnar jag i funderingarna igen huruvida det är värt att göra denna satsning. Kan inte satsa utan hästmaterial men om vi inte klarar det ekonomiskt går vi ju på knäna.


Jag vill dessutom väldigt gärna åka utomlands, både för att semestra, klättra, luffa, surfa, upptäcka världen mm men även eventuellt för att arbeta med hästar, om det är en möjlighet för att kunna göra en större satsning. Men likväl här har jag ingen möjlighet att spara undan något idag för detta.

Jag ifrågasätter helt enkelt om hästarna är värt detta men gråten sätter sig som en klump i halsen bara av tanken på att göra mig av med dom.

Att dessutom ha pojkvännen så långt bort är såklart tungt. Att han är extremt skoltrött, funderar på att ta en paus och vill vara närmare mig gör inte saken lättare. Han vill dessutom söka sig utomlands för ett utbytesår. Jag skulle verkligen önska att han valde Tyskland för då skulle jag utan att tveka följa med honom för att arbeta med hästar men jag vill inte heller påverka honom i hans beslut utan vill att han ska ta sådan här stora beslut enbart för sig själv. Att han är stressad och har mycket påverkar såklart mig också. Även om jag vill att båda ska fatta beslut som är bäst för sig själv är det oundvikligt att man inte påverkas eftersom han är otroligt viktig för mig.


Jag har under en längre period känt mig fruktansvärt trött. För snart två år sedan var jag på väg att gå in i väggen men lyckades återhämta mig någorlunda men har egentligen inte ändrat min livsstil något. Under hösten har jag upplevt att det i perioder blivit sämre igen. Jag har ingen energi, är lättretlig och väldigt trött. Somnar så fort jag lägger mig ner oavsett tid på dygnet. Får migränkänningar (har aldrig haft riktig migrän utan får däremot väldigt lätt kraftig huvudvärk så pass att jag blir illamående/kräks) oftare och oftare. Den här sommaren/hösten har jag ätit värktabletter regelbundet flera gånger om dagen under tävlingshelgerna för att klara av att hålla huvudvärken i schack.


Så vad ska göra egentligen? Hur ska jag få mitt liv att gå ihop? Vad ska jag prioritera? Ekonomi, hästar eller hälsa? När vet man när man ska ge upp? Håller jag på med hästarna bara för att jag alltid gjort och det blivit en identitet eller är jag bara rädd för hur livet skulle bli utan? Förstå mig rätt, älskar att tävla och känna fingrarna genom deras man och känna deras lukt men ibland känns det som att livet går vidare på rutin utan eftertanke.
Hur vet jag vad jag vill med min framtid? Och om jag inte vet, hur tar jag reda på det?

Tack för att ni tagit er tid och läst.
 
Sv: Livskris?

Ja alla har vi våra funderingar med framtiden men ja ditt fall kanske är något i hästväg ;)

vet inte om jag kan komma med så mkt hjälp egentligen men
det ni behöver se över först är väl ekonomin och eran hälsa! Hästar kostar pengar det vet alla som håller på och blir ju inte billigare ju mer man satsar :/ Sen det där med att du käkar verktabletter är verkligen inte bra!!.... det är tom farligt!


om du nu skulle komma iväg till tyskland skulle hästarna följa med då?! om så är fallet så skulle det vara en bra lösning för dig med både satsning av hästar, jobba utomlands- se världen och resa och se lite nytt! utvecklas som människa och allt det där!

Men livet är ju inte alltid så lätt! du hade ju en pojkvän rätt långt bort som du kanske inte vill vara utan mer än idag!! men om det blir utandsresa/studier för honom kommer han ändå inte vara hemma!!

Hästar är inte allt men vill du satsa och om tid pengar och orken finns så gör det!!! du kan alltid plugga sen om det inte blir som du vill.
 
Sv: Livskris?

Att flytta till Tyskland är ett bra alternativ om pojkvännen åker dit för ett utlandsår. Att åka dit om han är kvar här känns dåligt och tråkigt eftersom jag vet hur mycket man jobbar och det kommer antagligen inte finnas utrymme för mig att åka tillbaka till Sverige stup i kvarten för att träffa honom. Har jobbat som beridare utomlands tidigare så vet hur mycket tid det tar, speciellt om jag ska ha möjlighet att ta med mina egna.

Har en del kontakter i Tyskland så kan säkert hitta något om jag skulle vilja. Problemet är att slutar jag på nuvarande jobbet tror jag att det är svårt att komma tillbaka dit. Har jobbat här tidigare och sedan tagit tjänstledigt ett år och kommit tillbaka men skulle jag sluta nu skulle de vara tvungna att anställa ny som gör mitt jobb, vilket inte behövdes då. Dvs sätter mig själv i en osäker sits om jag inte trivs och vill tillbaka till Sverige, utan jobb.

Det känns iof bara som att jag skjuter upp min vånda över jobb/plugg, är inte jätteung längre, dags att plugga....

Angående värktabletterna är jag en stark motståndare utan har bara ätit på tävlingarna för att jag inte klarat att rida annars. Blir nästan apatisk när jag är som värst pga huvudvärken och kan inte äta, tänka och ännu mindre prestera.


Strindlund: Jag har sponsor som går in med en summa pengar varje år men försöker öronmärka dessa till tävlingarna utomlands. :)
 
Sv: Livskris?

Absolut, vet bara inte vilka jag ska fråga. Skulle behöva en fodertillverkare som sponsor :)
Min pojkvän är duktig på att snacka och ragga företag, kanske ska be honom göra efterforskningar.
 
Sv: Livskris?

Sponsorer var ett bra förslag. Du vet ju bäst själv vad du behöver pengar till. Ni har inte möjlighet att ta inackorderingar? Erbjud fullservice så har du en bra fot in och slipper kollektivtjafs. T.ex travfolk är lätta att ha med att göra, ta in konvalescenser, unghästar på tillväxt kanske vore något också? Du kanske kan erbjuda träningar? Ta in andras hästar för träning? Någon av hästarna kanske går att låna ut? Där är några förslag på hur man kan täppa vissa hål i plånboken. Kanske kan du/ni starta ett företag runt gården eller vad man ska säga och försöka få den som, om inte vinstdrivande så i alla fall "går jämnt ut-drivande"? Du har ju en bra start när ni redan har gården inköpt. I den bästa av världar kan ni ju jobba deltid vid sidan av, beroende på hur verksamheten skulle se ut.

Däremot bör du prioritera din hälsa först, utan den faller du förr eller senare, med eller utan pengar, i vilket fall. Efter det bör ekonomin komma av anledningen att utan ekonomi kan du ändå inte hålla hästar. Har du analyserat exakt vad som gör att du inte mår bra? Är problemet att ekonomin inte finns? Eller är det egentligen grundat i något annat?
 
Sv: Livskris?

Bra tankar :)
Jag har haft häst på försäljning/träning. Problemet är att alla hästarna går på lösdrift här och det finns bara "ett av allt" (en lösdrift, en thermobar för vattnet, en byggsats för att hålla hö under tak och ovan mark) dvs det krävs att alla kan gå tillsammans. Av en slump upptäckte vi att den åt mycket mycket mer än beräknat, dvs vi har antagligen förlorat pengar på den.
Vi har inte heller mark nog för att klara att ha flera hästar här, tyvärr. Inte just nu i alla fall, vi har outnyttjad mark som vi i framtiden planerar att använda och stolpa in. Har fått förfrågningar om att ta hit unghästar men då har det varit bara hingstar och eftersom jag har sto så fungerar inte det.

En annan aspekt är att mamma gör otroligt mycket för att gården ska rulla så att jag kan hinna rida alla. Jag jobbar som sagt 60-70% ungefär och sitter i bilen 2,5 h sammanlagt för jobbet. Hon har tidigare varit utbränd i flera år och jag vet att hon varit på väg in i väggen bla förra hösten. Så båda går på knäna lite granna för att få det att fungera som det är nu.

Mamma har enskild firma, vilket är bra eftersom hon kan dra av en hel del.
Dock måste vi bli bättre på att inbringa inkomster också.

Nej, har varit trött längre än jag har varit medveten om ekonomin men såklart att det har spätt på oron. Jag har trott att jag kanske haft D-vitaminbrist eller järnbrist och ätit tabletter för det men inte märkt någon skillnad. Jag antar att jag är stressad till tusen bara vilket varit i 3 år nu.
 
Sv: Livskris?

Jag blir så glad när jag ser att elitsatsande ryttare väljer lösdrift men det hör inte hit :)

Jag hade nog ändå försökt hitta en inackordering och räknat högt på fodermängden. Ett alternativ ni har iom att det snart är vår och sommar igen är att ta in beteshästar om ni har möjlighet till att hägna in mer mark och spara pengarna ni får över för att hålla hästarna över vintern. Vintern är ju som bekant lite dyrare om man då bortser från tävlingar.

I min familj köptes också en mindre gård för länge sedan. Det måste ha varit runt 2001-2002. Av olika anledningar behövdes extra inkomster då räkningarna började betalas av med sparkapital varpå mamma och styvfar (som i den vevan var arbetslös) startade byggföretag. Det var ett sånt typiskt exempel på "Vad har vi för möjligheter? Vad kan vi?". De lever ju inte med guldkanter än då företaget är förhållandevis nytt men under 2012 började det gå tillräckligt bra och de går inte på knäna längre så att säga. Har ni några kunskaper som kan säljas in på liknande sätt är det ju ett jättebra alternativ.

För avlastning: Hyr ut ett rum till någon som gillar att "hemmafixa" och pyssla med djur. Hade jag varit t.ex arbetslös och ensam eller pensionär hade jag älskat en sådan möjlighet.

Har du möjlighet att jobba lite hemifrån? Jag antar att du har mycket uppgifter i datorn så du kanske kan koppla upp dig mot en dator på jobbet fast du sitter hemma så att säga? Det kan ge dig både lugn och ro och du sparar massa tid som du i stället kan ta hand om dig själv på.
 
Sv: Livskris?

Förlåt om jag skriver orationellt och osammanhängande men är trött, ledsen och uppgiven nu. Så himla less på allt.

Pojkvännen är ju på andra sidan jordklotet just nu (nästan i alla fall), som om inte 60 mil räckte. Hittills har vi kunnat ha lite kontakt via skype och fb men de har flyttat på sig så efter det har jag inte hört något från honom.

Gick upp tidigt imorse för att hjälpa mamma med att lämna in både släp och bil på service, olika ställen dessutom så åkte hemifrån 3 h innan jag skulle börja jobbet. Jobbat hela dagen och varit ute med hästarna fram till nyligen. Avslutar dagen med ett storbråk med mamma. Just nu funderar jag seriöst på att lägga ut en av hästarna på annons, jag vill ge upp, orkar inte mer. Vad är det för mening och hålla på om det ska vara såhär?


Angående förslaget att in inackorderade så tyvärr, tror jag inte att det skulle funka. En superbra idé, men kan inte lägga mer på mamma att ta hand om när jag inte är här. Jag ska tydligen dessutom jobba mer än jag gör, köra mindre fram och tillbaka till jobbet (dvs nyttja min lägenhet i stan mer) men ändå vara mer på gården. Den ekvationen får inte jag ihop..

Hyra ut ett rum är däremot en bra idé, vi har ett stort hus med flera tomma rum som ej är uppvärmda just nu. Ska ta upp det med mamma någon gång när vi kan prata vettigt igen.

Jobba hemifrån är tyvärr inte heller möjligt. Vi är ett litet företag med bara 3 anställda förutom ägarna och att få ihop att det är folk på plats i butiken alla öppettider är svårt nog idag. Dessutom går allt genom servern, så kommer inte åt program mm hemifrån. Har tänkt på det mycket förut men det behövs folk där hela tiden.
 
Sv: Livskris?

Usch, vilken knivig situation :crazy:

Jag antar att du redan övervägt det, men finns det ingen möjlighet att byta jobb till ett som finns närmre?
Hålla träningar? Även om det kanske inte är helt enligt regelboken så får du ju en bra timlön på det om du kan ha två ekipage eller fler samtidigt, om du kan ta det svart..
 
Sv: Livskris?

Jag har funderat på att byta jobb men det finns flera anledningar till att jag inte vill. Delvis fortbildar de mig fortfarande, vilket är guld värt eftersom jag arbetar med något som jag inte är utbildad inom. En annan aspekt är att jag har alla mina vänner i stan, skulle jag jobba och ha hästarna på samma ställe skulle jag aldrig ta mig in och träffa dem, eller mycket sällan i alla fall. Man lär ju deprimerad för mindre :crazy:
Det viktigaste är att jag har väldigt flexibla tider. Frågar dagen innan om det är ok att jag rider fm och kommer till lunch, skriver upp på en kalender vilka dagar jag är borta/tränar mm. Och som igår hade en av kusarna trampat in en sko i sulan som jag tog bort, nu måste jag jaga kliniken för att försöka få en tid. Smsade chefen och sa att jag ev inte dyker upp idag. Att kunna vara ledig så är väldigt väldigt mycket värt mig för när säsongen drar igång.


Träningar har jag haft mycket förut. Har ett stall som gärna vill att jag kommer dit men det är bara möjligt sommarhalvåret när man kan vara ute. Dock tyckte jag inte att vart riktigt värt besväret eftersom hela em/kväll gick bort för att åka dit och vara där. Vilket gör att mina egna blir lidande eftersom jag inte hinner hem till gården en sådan dag. Men kanske kan tänka om och se om jag kan hitta en lösning. :) Känner inga här i trakten så vet inte om det finns möjlighet att ha här. Dock vet jag att en känd Sthlmstränare kommer ut till en gård och har träningar och det är väldigt få som rider trots att hon är billig och duktig.


Jag hoppas att ni inte tycker att jag är pessimistisk eller dissar era förslag. Det bara känns som att jag tänkt på detta utan och innan, vridit och vänt tusen gånger på situationen.
 
Sv: Livskris?

Aha, ni har flera rum. Det är en bra sak. Har ni något litet minihus över dessutom? Typ gäststugeliknande? Eller går huset att dela upp på nåt bra sätt med egen toalett/badrum, egen ingång, kanske även en köksvrå för enklare matlagning? Då finns det ju ännu mer pengar att håva in. Ju mer yta och mer "eget" att ta hand om desto mer eftertraktat :) Kanske finns det möjlighet för inhyrningen att ta med sig något djur också?
 
Sv: Livskris?

Varför har du en lägenhet i stan om du är har dålig ekonomi och ändå spenderar mest tid på gården?
 
Sv: Livskris?

Det finns inga fler bostadsliknande byggnader förutom bostadshuset. Dock är stora huset påbyggt på en gammal tjänstebostad som idag används till förvaring och snickeboa. Där finns visserligen ett kök (fungerande vet jag inte) men värmevattenberedaren och tanken mm är där så det låter väldigt mycket när vatten rinner. Annars finns det bara rum.

Ska väcka tanken hos mamma och se vad hon tycker.


Lady_vip: Jag funderat många gånger på om det är värt att ha lägenheten. Jag använder den för att optimera ridning/jobb och bilkörning. Den kostar mig väldigt väldigt lite i månaden (släktlägenhet som jag dessutom delar) och bensinen/bilslitaget blir väldigt mycket högre när jag tvingas åka fram och tillbaka hela tiden. Jag rider en hel del fm och stannar sedan i stan 1-2 dagar, har då möjlighet att jobba mer också. Så den fyller en funktion :)
 
Sv: Livskris?

Behöver skriva av mig, tror jag....... Om någon orkar att jag skakar liv i en gammal tråd.


Får ingen rätsida på mitt liv och mina tankar och känslor spretar åt alla håll.


Ekonomin har vi fortfarande inte grepp om men jag har sagt till mamma att vi MÅSTE ta en kväll och gå igenom den grundligt från A till Ö. Bara det att tiden inte finns men vi SKA. Jag har tagit över fakturering av träningshästen jag haft här hemma, så vi har bättre koll på det och får ut fakturorna i tid. Dessutom är den såld och jag får provision/en slant för den, så det är ju bra :)

Min hälsa går åt skogen med. Hade tre veckor med magsmärtor som blev värre och till slut var jag totalt däckad. Därefter har det vänt. Däremot har bla haft huvudvärk i 4 dygn nu. Senast för en vecka fick jag upp maten pga extrem huvudvärk. Knäet jävlas fortfarande med mig och ingen läkare vill göra något åt det.

Har sökt massor av utbildningar och kurser till hösten så det löser väl sig. Antingen kommer jag in eller inte. Jobbet förhandlar om att eventuellt bli uppköpt (och fortfarande har jag inte avtal :( )

Och till min ångest som upptar en stor del av min tid:
1. Jag har fått världens sämsta besked angående min fina prinsessa med en sådan dålig prognos att alla jag pratar med verkar tycka att jag bara har en utväg. Hade vi haft obegränsat med pengar hade det varit en annan sak och det är därför jag har en sådan obeskrivlig ångest att jag måste tänka så krasst. Jag vet fasiken inte alls vad jag ska göra och jag grinar bara jag ser hennes vackra huvud titta på mig i hagen. Hur ska jag klara att det beslutet?
2. En av mina närmaste barndomsvänner tog livet av sig för en vecka eller två sedan. Herregud, att åka tillbaka till mina gamla kvarter, träffa alla gamla vänner och hon inte finns kvar längre, se hennes familjs obeskrivliga sorg och tänka att livet inte borde blivit såhär. :cry:

Det känns nästan som att jag håller på att förlora mig själv i all denna ångest och grubblerier. Jag är vanligtvis en väldigt glad och positiv människa och jag är nog det nu också men det känns att jag ligger vid vattenytan och tjippar efter luft.
 
Sv: Livskris?

Oj, det låter som du har det jobbigt!

Jag förstår till viss del. Jag är inte en duktig tävlingsryttare. Det kommer jag nog aldrig bli.
Jag är däremot en bra tränare och en iaf duglig ryttare:p. Och har satsat på hästarna. Jag vet hur det kan vara svårt att få allt att gå ihop med energi, hälsa, tid och pengar.
Jag vet också hur det är att försöka fundera över om det här är det man vill eller om man bara gör det för att alla andra förväntar sig det eller för att man inte vet något annat.
Jag vet hur det är att som obotlig optimist och energiknipe bara känna som om man håller på att rasa ihop, drunkna, inte få luft, bara vilja lägga sig platt.

Och jag tror de flesta i hästbranchen gått in i väggen ett par gånger eller iaf varit på väg in i den.

Vill du ha ett bollplank kan du PM:a om du vill. Jag vill inte bli för personlig med mina egna issues öppet så här. Men via PM - absolut!

Stor kram!
 
Sv: Livskris?

Min kära vän som inte finns i livet längre är fö en bukekamrat till oss och jag tror att du vet vem det är, men jag är inte säker på om du känner henne IRL?



Jag är hur som haver sjukt tacksam över min pojkvän. En positivare, gladare och mer omtänksam person är svår att hitta. :bow:
Då när jag fick det dåliga beskedet om prinsessan åkte han från Skåneland (och skippade en tenta) och överraskade mig, som var helt ovetandes, på jobbet. :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 077
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp