Livskvalitet eller ej..

Lenis

Trådstartare
Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som orkar läsa (tungt ämne, jag vet). Men detta är min ögonsten och jag har svårt med det, mycket svårare än tidigare gamla individer.

Gammelman är 11 år i sommar. Ingen hög ålder, särskilt inte för rasen, men han har åldrats mycket senaste året. Han är med i skallen, tack gud, men rent muskulärt (sannolikt) är det mer strul. Märkte att han hade ont i perioder i somras, ena vetten trodde diskbråck men ryggen är finfin, då trodde de prostatan och gav injektioner mot det- men jag tyckte det lät tveksamt. En annan vet hittade tydligt en öm punkt, muskelfäste, och jag själv har också fått uppfattningen att det ser mer ut att vara i musklerna det sitter. Han kan ha ont, får metacam (som hjälper mycket bra), hanka sig fram några dagar, vakna smärtfri en dag och vara sig själv, då springer han runt eller ska hoppa på nån tik som funderar på att komma i löp eller annat, och så upplever jag det som att han sträcker sig eller liknande och så är det färdigt igen. Att öka motionen lite lagom har haft lite positiv effekt, öka den än mer fick bakslag, han hatar simning och akupunktur ur djupet av sitt lilla hjärta så det får han slippa.

Metacam hjälper MEN jag är nervös över hans mage och vill inte använda det mer än absolut nödvändigt. Kanske obefogad oro? Men han har känslig mage och man har ju hört om många som reagerat. Och den dagen han inte tål metacam längre då känns det kört. Att ge morfin el liknande starkare grejer går bort.
Han har även fått akut leversvikt en gång som vi märkte av en slump pga uppföljande kontroll efter smärtperiod, då hade han fått metacam innan. Det ska inte vara nån vanlig biverkning men jag har svårt att släppa oron där.

Hans bra dagar (idag är en sådan) är jättebra. Där kan jag verkligen säga att han har livskvalitet och är som en fyraåring. Hans sämsta dagar känns usla tills jag trattat i honom metacamen. Är det halvdant kan jag avvakta för då brukar det lätta under förmiddagen när han kommit igång. Vissa veckor är det flera dåliga dagar- värre nu i kylan- vissa är det bra. Han galopperar för fullt på promenaderna etc när det är bra. Är det dåligt vill han helst smyga undan.

Det som gör det värre för mig är att jag alltid varit så rädd att ta bort honom för sent- jag är alldeles för fäst vid honom, mer än de flesta människor jag känt- så jag är nästan sådan att jag hellre tar bort honom vid minsta oro. Så att det slår över åt andra hållet liksom. En annan sak är att alla djur visar ju smärta olika, och detta är en pipis. Trampar han på en kotte vet kvarteret strax om det och han är ytterst ynklig en bra stund.. Så det är svårvärderat för mig hur ont han har. Jämfört med mina tuffare själar i flocken ser han döende ut vissa morgnar. Men det gör han efter vaccination eller avmaskning eller kloklippning också.. :crazy:

Suck. Virrigt inlägg. Men. Hur tänker ni, hade ni gett metacam tills det inte håller längre? Hur ofta är det liksom ens ok att behöva smärtlindra ett djur, när det får fin effekt och bra dagar med behandling? När är det nog, när ska de dåliga dagarna anses för många.. :cry: Min tanke är att försöka se tiden an till sommaren så han åtminstone får en sista sommar. Han älskar sommaren, att få gå ut och in som han vill, och om jag har möjlighet ska jag isf ta med honom till landet så han får gå som han vill på gården och så får vår hästvet komma ut och ta bort honom där. Samtidigt, om han mår bra på sommaren då vill man ju inte ta bort! Men så var ju vintern sämre.. gah.

Kort sagt, om en okänd skulle se honom innan smärtlindring en dålig dag skulle nog vederbörande säga avlivning. Skulle samma person se hunden de bra dagarna eller efter smärtis skulle de antagligen tro att det var en betydligt yngre, helt kry hund. Hoppar nerför trappen, galopperar ut genom djup snö osv.
 
Spontant: smärtlindra så han får vara glad.

Kanske besöka en bra fysioterapeut och se om det går att hjälpa med massage, värme, nån kul övning för att stärka/kompensera eller kanske få regelbundna behandlingar.

Skönt med en pipis som visar när det inte är bra, men du kanske kan hitta effektivare smärtlindring?
 
Jag hade gett smärtlindringen i den mängd hunden behövde så länge den lindrade och han var nöjd. Om smärtlindringen började ge problem hade jag tackat för den extratid den gett och låtit hunden somna in.

Min Calibra blev lite svajig i magen på Metacam och fick nått på P istället som fungerade kanon.
 
Men alltså... har ni inte gjort något för att faktiskt få ordning på muskelskadan eller missar jag något?
 
Jag tänker likadant som Migo och Voff. Smärtlindra så mycket som det behövs och funkar det så kör på. Vissa hundar kan ju gå väldigt länge på metacam eller rimadyl utan att de får några biverkningar som märks.

Ger du några tillskott? Vi märkte stor skillnad på vår förra boxer när vi använde Svenska Djurapotekets Senior och det finns ju många andra varianter på glukosamin, msm och grönläppad mussla. Vissa säger att de fungerar, andra inte, men det kan ju vara värt att prova som ett komplement för att kanske kunna använda de starkare preparaten mer sällan.

Om det är muskulärt och sitter i ryggen kanske ett back on track täcke kan hjälpa också. Har en vän med en äldre boxer som brukar få sova i sitt, speciellt när det är kallt.
 
Min får Canidryl som smärtlindring och visar inga besvär från magen. Däremot tycker vi oss märka att han blir lite slö av det, lite inåtvänd liksom. Man tycker det borde vara tvärtom, att han piggnar till när smärtan tonar bort, men många smärtlindrande mediciner har ju trötthet/slöhet som biverkning.
 
För mig är det fags att ta det tråkiga beslutet när hunden regelbundet har dåliga dagar trots smärtlindring/behandling.

Jag tog nyligen bort min knappt 12år gamla chihuahua på grund av att han hade sådana problem med bakkärran (PL efter trauma i yngre ålder) vilka inte kunde smärtlindras bort helt. Han var jätte pigg och glad när han mådde bra och knät hållt sig på plats ett tag men blev knackig när det var kallt eller han rört sig olämpligt. Egentligen upplevdes han alltid pigg och glad av utomstående men jag märkte att han började ha ont och föll ur trots rehabträning. Egentligen hade vi tänkt att han skulle få somna in till hösten då sommaren alltid är bättre men kände att nu var det dags och att det inte var rätt ändå att vänta på sommaren trots att han kanske (!) skulle fått några bra månader där.
 
I ditt fall hade jag behandlat med metacam om det hjälper till 100% och om det inte hjälper eller när det inte hjälper längre hade han fått somna in.
Tycker inte det är acceptabelt att hanka sig fram.

Sen är det ju en annan sak om det är något som är behandlingsbart, men hunden ska ju fortfarande vara smärtfri under behandlingstiden annat än i undantagsfall.
 
Men alltså... har ni inte gjort något för att faktiskt få ordning på muskelskadan eller missar jag något?

Tre veterinärer plus fysio, akupunktur, träning med allt från backar till vikter till simning, osv etc. Han är genomröntgad, tagit massa prover, you name it. Lättare massage o metacam är det som funkat hittills. Det är alltså ingen gigantisk enskild skada vi pratar om som vi uppfattat det utan en generell stelhet som blir värre om han sträcker till sig nånstans, spänner sig, kompenserar på annat ställe osv så snurrar det runt, även om han har ett par punkter där det lättare sätter sig. Simning hade varit jättebra om det funkat men han har hatat det sedan unga dagar och är i princip livrädd hur mkt man än börjar med vattentrask, flytväst osv. Han haaaatar vatten och är superspänd, helslut och inte alls lösgjord efter.

Jag tänker likadant som Migo och Voff. Smärtlindra så mycket som det behövs och funkar det så kör på. Vissa hundar kan ju gå väldigt länge på metacam eller rimadyl utan att de får några biverkningar som märks.

Ger du några tillskott? Vi märkte stor skillnad på vår förra boxer när vi använde Svenska Djurapotekets Senior och det finns ju många andra varianter på glukosamin, msm och grönläppad mussla. Vissa säger att de fungerar, andra inte, men det kan ju vara värt att prova som ett komplement för att kanske kunna använda de starkare preparaten mer sällan.

Om det är muskulärt och sitter i ryggen kanske ett back on track täcke kan hjälpa också. Har en vän med en äldre boxer som brukar få sova i sitt, speciellt när det är kallt.

Ska testa det, värt att prova! Känner att ni är inne på en vettig linje allihop, @Migo @Voff @Ainon osv. Känns ändå vettigast med smärtfri glad hund o sen när det är kört är det kört..
Har precis köpt BoT-täcke, hoppas på effekt!!

I ditt fall hade jag behandlat med metacam om det hjälper till 100% och om det inte hjälper eller när det inte hjälper längre hade han fått somna in.
Tycker inte det är acceptabelt att hanka sig fram.

Sen är det ju en annan sak om det är något som är behandlingsbart, men hunden ska ju fortfarande vara smärtfri under behandlingstiden annat än i undantagsfall.

Precis. Det är ju på sitt sätt behandlingsbart men ändå ständigt återkommande. Du sätter ord på det jag känner, att det inte är acceptabelt att hanka sig fram.
 
Min får Canidryl som smärtlindring och visar inga besvär från magen. Däremot tycker vi oss märka att han blir lite slö av det, lite inåtvänd liksom. Man tycker det borde vara tvärtom, att han piggnar till när smärtan tonar bort, men många smärtlindrande mediciner har ju trötthet/slöhet som biverkning.

Ja det är ju lite trist när det blir så :( :heart
 
Tack för era svar. Det kan låta jäkligt underligt att göra en sån här tråd när man har en drös hundar hemma och i vanliga fall är väldigt pragmatisk, men jag vet med mig att den här hunden är det annorlunda med. Jag kan inte vara objektiv som jag vill. Han har varit min fasta punkt genom extremt dåliga tider och är fortfarande som min bästa vän.

Lite sådär off men ändå on topic- någon med erfarenhet av laser..? Är nog det enda vi inte testat.
 
Tack för era svar. Det kan låta jäkligt underligt att göra en sån här tråd när man har en drös hundar hemma och i vanliga fall är väldigt pragmatisk, men jag vet med mig att den här hunden är det annorlunda med. Jag kan inte vara objektiv som jag vill. Han har varit min fasta punkt genom extremt dåliga tider och är fortfarande som min bästa vän.

Lite sådär off men ändå on topic- någon med erfarenhet av laser..? Är nog det enda vi inte testat.

Jag har vänner som lasrat skadade hundar och tyckt det varit toppen.
Jag lasrade och vibbade Calibra efter hennes hälta pga att hon hade blivit så otroligt spänd. 5 behandlingar gjorde stor skillnad :)
 
Jag var väl i princip på väg att starta en liknande tråd. Jag smärtlindrar min hund dagligen fast jag inte ens upplever att han har smärta. Men krasst sett kommer han inte leva om en månad så jag tar inga risker, han har dock inga biverkningar av medicinen. Jag låter honom också göra andra saker som skulle kunna förkorta den tid han har kvar men som gör honom lycklig. Hellre färre bra dagar än flera dåliga. Jag har bokat in en tid nästa vecka för avlivning men ifrågasätter hela tiden mitt beslut, han är ju så pigg och glad. Men jag är också rädd att låta det gå för långt, han är mitt själ och hjärta.

I ert fall hade jag utan tvekan försökt att få hunden symptomfri och krävs det konstant smärtlindring så hade jag kört på det så länge det fungerar.
 
Jag var väl i princip på väg att starta en liknande tråd. Jag smärtlindrar min hund dagligen fast jag inte ens upplever att han har smärta. Men krasst sett kommer han inte leva om en månad så jag tar inga risker, han har dock inga biverkningar av medicinen. Jag låter honom också göra andra saker som skulle kunna förkorta den tid han har kvar men som gör honom lycklig. Hellre färre bra dagar än flera dåliga. Jag har bokat in en tid nästa vecka för avlivning men ifrågasätter hela tiden mitt beslut, han är ju så pigg och glad. Men jag är också rädd att låta det gå för långt, han är mitt själ och hjärta.

I ert fall hade jag utan tvekan försökt att få hunden symptomfri och krävs det konstant smärtlindring så hade jag kört på det så länge det fungerar.
Flera trådar nu om samma sak..... Det är så himla svårt!!! Jag önskar jag var som @Gnist och kunde agera och tänka så.....
 
Flera trådar nu om samma sak..... Det är så himla svårt!!! Jag önskar jag var som @Gnist och kunde agera och tänka så.....

Naturligtvis är det är ju svårt även för mig. Jag älskar mina djur ofantligt, men mina egna känslor, min sorg i det läget tar jag inte i beaktande alls när det kommer till sådana här beslut och jag har en låg tröskel för när jag anser att livskvaliteten blir för låg.

Upplevs säkerligen som kallt och krasst av många, men jag har sett alldeles för många djur som fått gå "för länge" och jag avlivar hellre en dag för tidigt, än en dag för sent.

Det är ett svårt beslut för alla att ta och det ska det vara.
 
Tre veterinärer plus fysio, akupunktur, träning med allt från backar till vikter till simning, osv etc. Han är genomröntgad, tagit massa prover, you name it. Lättare massage o metacam är det som funkat hittills. Det är alltså ingen gigantisk enskild skada vi pratar om som vi uppfattat det utan en generell stelhet som blir värre om han sträcker till sig nånstans, spänner sig, kompenserar på annat ställe osv så snurrar det runt, även om han har ett par punkter där det lättare sätter sig. Simning hade varit jättebra om det funkat men han har hatat det sedan unga dagar och är i princip livrädd hur mkt man än börjar med vattentrask, flytväst osv. Han haaaatar vatten och är superspänd, helslut och inte alls lösgjord efter.



Ska testa det, värt att prova! Känner att ni är inne på en vettig linje allihop, @Migo @Voff @Ainon osv. Känns ändå vettigast med smärtfri glad hund o sen när det är kört är det kört..
Har precis köpt BoT-täcke, hoppas på effekt!!



Precis. Det är ju på sitt sätt behandlingsbart men ändå ständigt återkommande. Du sätter ord på det jag känner, att det inte är acceptabelt att hanka sig fram.
Är han kollad för fästingsjukdomar? Låter ju lite typiskt annars, med oregelbunden muskelsmärta/stelhet. Kan ju såklart vara nån form av ålderskrämpor också, annars.

Jag hade gjort som de flesta andra beskriver, behandla fullt ut så hunden får vara smärtfri och avliva när det inte längre fungerar eller andra organ tagit såpass med stryk att de ger problem. Hellre att hunden lever kortare men smärtfritt än längre med lidande.
 
Naturligtvis är det är ju svårt även för mig. Jag älskar mina djur ofantligt, men mina egna känslor, min sorg i det läget tar jag inte i beaktande alls när det kommer till sådana här beslut och jag har en låg tröskel för när jag anser att livskvaliteten blir för låg.

Upplevs säkerligen som kallt och krasst av många, men jag har sett alldeles för många djur som fått gå "för länge" och jag avlivar hellre en dag för tidigt, än en dag för sent.

Det är ett svårt beslut för alla att ta och det ska det vara.
Jag vet, och jag ser inte dig som kall eller krass alls. Snarare mig själv som vek och tyvärr feg i sammanhanget. Fastän jag själv alltid ger andra rådet att inte vänta för länge.

Just nu försöker jag mest odla tanken tills den inte känns så omöjlig.
 
Jag hade smärtlindrat så hunden var besvärsfri, sen bokat en tid. Jag behöver om möjligt vänja mig vid tanken, hellre än att behöva värdera livskvalité dagligen. Min älskade tant fick en tid två veckor fram i tiden, vi hann göra mysiga saker, leka och äta lite för mycket leverpastej. Sen tog vi en fin promenad till vet.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 512
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
917
Senast: Viva
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
885
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp