Livsmedelsfusk: Äkta vara - årets matbluff

Vilken bluff tycker du är värst och värd priset?

  • Lätta Original

    Röster: 74 41,6%
  • Oatlys Havregurt

    Röster: 4 2,2%
  • Glaceau Smartwater

    Röster: 82 46,1%
  • Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice

    Röster: 10 5,6%
  • Festis Guanabana pineapple

    Röster: 8 4,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
  • Omröstning stängd .
Hela listan:
"
Märkena som fick flest röster
  • Drygt 30 000 personer röstade på fem finalister som juryn valt ut av sammanlagt 120 nomineringar.
  1. Lätta Original, 17 606 röster
  2. Glacéau (Coca Cola) Smartwater, 5 338 röster
  3. Oatly Havregurt naturell, 4 266 röster
  4. Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice, 1 769 röster
  5. Festis Guanabana pineapple, 1 701 röster
Källa: Äkta vara
"
 
Men varför köper du inte nån vettig flaska som du sen diskar? Jag har Nalgene med vid öppning så de är jättelätta att diska (finns en grej man sätter i toppen så det blir lättare att dricka om man vill, och finns även med vanlig öppning).
Har en hel del olika hemma men ingen jag tycker om så har alltid hamnat tillbaka på att köpa en med vatten i då det är dom jag faktisk använder.
 
Men varför köper du inte nån vettig flaska som du sen diskar? Jag har Nalgene med vid öppning så de är jättelätta att diska (finns en grej man sätter i toppen så det blir lättare att dricka om man vill, och finns även med vanlig öppning).
Vi kör i diskmaskinen emellanåt till och med.
 
Jag använder regelbundet sportflaskor med vatten som jag nästan alltid har med mig. Mänsklig som jag är, och törstig som jag typ alltid är, så glömmer jag ibland att ta med mig egen vattenflaska och eftersom jag vägrar köpa läsk köper jag vatten på flaska vid dessa tillfällen. Är jag en dålig människa för det? Av döma av den här tråden är man det.

Och jag har full förståelse för @nullo-modo , att släpa på glasflaska är inte alltid optimalt. Skulle inte jag heller göra, och vissa människor tycker bättre om att dricka ut vanlig petflaska som dock bara håller sig fräsh en begränsad tid trots att en diskar dem.
 
Jag använder regelbundet sportflaskor med vatten som jag nästan alltid har med mig. Mänsklig som jag är, och törstig som jag typ alltid är, så glömmer jag ibland att ta med mig egen vattenflaska och eftersom jag vägrar köpa läsk köper jag vatten på flaska vid dessa tillfällen. Är jag en dålig människa för det? Av döma av den här tråden är man det.

Och jag har full förståelse för @nullo-modo , att släpa på glasflaska är inte alltid optimalt. Skulle inte jag heller göra, och vissa människor tycker bättre om att dricka ut vanlig petflaska som dock bara håller sig fräsh en begränsad tid trots att en diskar dem.
Man ska helst inte återanvända vanlig pet för många gånger, dom är gjorda för att användas bara en gång.

Mitt tips, om glas inte är praktiskt är metall!

(Och nej, du är inte en dålig människa som köper flaskvatten. Jag gör det. Har dock gett mig tusan på att försöka köpa mindre!)
 
Jag använder regelbundet sportflaskor med vatten som jag nästan alltid har med mig. Mänsklig som jag är, och törstig som jag typ alltid är, så glömmer jag ibland att ta med mig egen vattenflaska och eftersom jag vägrar köpa läsk köper jag vatten på flaska vid dessa tillfällen. Är jag en dålig människa för det? Av döma av den här tråden är man det.

Och jag har full förståelse för @nullo-modo , att släpa på glasflaska är inte alltid optimalt. Skulle inte jag heller göra, och vissa människor tycker bättre om att dricka ut vanlig petflaska som dock bara håller sig fräsh en begränsad tid trots att en diskar dem.
Jag köper också vatten på platsflaska ibland. Sedan använder jag flaskan länge. Den jag har nu köpte jag p Stockholms central i Augusti när det var potthett och jag skulle på tåget hem. Fördelen med en plastflaska är att jag kan bolla med den och tappa den otaliga gånger både ute och inne och det enda som händer är att den blir lite bucklig i bottnen och får svårare att stå stadigt. Vatten på flaska är löjligt om man sitter hemma vid matbordet (om man inte har äckelvatten i kranen) men att köpa det en het sommardag då man är 30 mil hemifrån ser inte jag som något konstigt.
 
Man ska helst inte återanvända vanlig pet för många gånger, dom är gjorda för att användas bara en gång.

Mitt tips, om glas inte är praktiskt är metall!

(Och nej, du är inte en dålig människa som köper flaskvatten. Jag gör det. Har dock gett mig tusan på att försöka köpa mindre!)

Nej, jag har metallflaskor också men det är dels för tungt att bära på flaskor av både glas eller metall (jag använder som sagt sportflaskor - som är mjuka så att jag kan 'klämma' dem)

Jag pantar petflaskor & burkar typ en gång om året och får då ihop kanske 25-30 kronor så mitt samvete för vatten på flaska känns inte så betungande.
 
Nej, jag har metallflaskor också men det är dels för tungt att bära på flaskor av både glas eller metall (jag använder som sagt sportflaskor - som är mjuka så att jag kan 'klämma' dem)

Jag pantar petflaskor & burkar typ en gång om året och får då ihop kanske 25-30 kronor så mitt samvete för vatten på flaska känns inte så betungande.
Det är ju kanon! Det är mer plasten i pet-flaskor jag menade, den är inte bra att återanvända. Den är gjord för att "användas en gång". Jag vet att jag har läst det någonstans, men kan inte bjuda på någon källa.
 
Jag använder regelbundet sportflaskor med vatten som jag nästan alltid har med mig. Mänsklig som jag är, och törstig som jag typ alltid är, så glömmer jag ibland att ta med mig egen vattenflaska och eftersom jag vägrar köpa läsk köper jag vatten på flaska vid dessa tillfällen. Är jag en dålig människa för det? Av döma av den här tråden är man det.

Och jag har full förståelse för @nullo-modo , att släpa på glasflaska är inte alltid optimalt. Skulle inte jag heller göra, och vissa människor tycker bättre om att dricka ut vanlig petflaska som dock bara håller sig fräsh en begränsad tid trots att en diskar dem.
Men det är ju skillnad på att köpa för att man glömt vatten, och att köpa regelbundet utan nån rimlig anledning mer än att vissa konstigt nog fått för sig att flaskvatten är bättre.

Glasflaska behöver man ju inte släpa på. Jag använder Nalgeneflaskor i plast, de är praktiska, lätta och tåliga.
 
Men det är ju skillnad på att köpa för att man glömt vatten, och att köpa regelbundet utan nån rimlig anledning mer än att vissa konstigt nog fått för sig att flaskvatten är bättre.

Glasflaska behöver man ju inte släpa på. Jag använder Nalgeneflaskor i plast, de är praktiska, lätta och tåliga.
Hur många i sverige köper regelbundet vatten på flaska utan rimlig anledning tror du då? Jag tror att det är många som bor på landet med egen brunn med vatten som smakar apa som är de största förbrukarna. Största boven tror jag är bubbelvatten som på något outgrundligt sätt är 'legitimt' att köpa med ihåliga och synnerliga petiga skäl som 'jag tycker inte om vatten' - och där skulle en kvalificerad gissning vara att den största konsumtionsgruppen är - unga tjejer.

Jag har inget problem med mina mjuka sportflaskor och behöver inga tips på alternativ, men tack ändå. :)
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Mat Vad tycker buke om årets bluffprodukter, vilken är värdig guldet? Frebaco kvarn Rostad granola Ica Hembakat Latitude 65 Norrsken Ica...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 032
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp