Livsmedelsfusk: Äkta vara - årets matbluff

Vilken bluff tycker du är värst och värd priset?

  • Lätta Original

    Röster: 74 41,6%
  • Oatlys Havregurt

    Röster: 4 2,2%
  • Glaceau Smartwater

    Röster: 82 46,1%
  • Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice

    Röster: 10 5,6%
  • Festis Guanabana pineapple

    Röster: 8 4,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
  • Omröstning stängd .
Men det står soygurt på på sojayogurten och lupingurt på den av lupinbönor. Om jag inte minns helt fel.
Fast Soygurten innehåller både yoghurtkultur, Lactobacillus acidophilus och Bifidobacterium lactis, vilket Havregurten och Lupingurten inte gör. Så det är upplagt för missförstånd med namnet. Men om man ska gå till huvudfrågan i tråden tycker jag både vattnet och Lätta är mycket värre.
 
Fast Soygurten innehåller både yoghurtkultur, Lactobacillus acidophilus och Bifidobacterium lactis, vilket Havregurten och Lupingurten inte gör. Så det är upplagt för missförstånd med namnet. Men om man ska gå till huvudfrågan i tråden tycker jag både vattnet och Lätta är mycket värre.
Jag fattar det. För mig - som inte tål komjölk och dessutom är omgiven av veganer - blir det där med -gurt mer av bruksanvisning än innehållsdeklaration.
 
Jag fattar det. För mig - som inte tål komjölk och dessutom är omgiven av veganer - blir det där med -gurt mer av bruksanvisning än innehållsdeklaration.
Ja jag personligen har faktiskt inte reflekterat över om det var yoghurtkultur i produkterna alls. Jag gillar inte havregurt men tycker om soygurten så då får jag visst lite bra bakterier på köpet för att jag gillar den :)
 
Röstar på vattnet utan tvekan. Bara själva konceptet av att köpa vatten på flaska när man har utmärkt vatten i kranen är för mig helt ofattbart. Ovanpå det har vi alla dessa sk "hälsovatten" som bara är ren jävla idioti. Finns inget "smart" med det öht. Jag dricker sällan läsk men om jag blir utan dricka och måste köpa något så köper jag hellre en flaska Cola än en flaska vatten även om det senare är hälsosammare. Då betalar jag iaf för något jag inte hade kunnat få gratis i kranen hemma.
 
Ja jag personligen har faktiskt inte reflekterat över om det var yoghurtkultur i produkterna alls. Jag gillar inte havregurt men tycker om soygurten så då får jag visst lite bra bakterier på köpet för att jag gillar den :)
Jag föredrar också soygurten, men jag blir bökig i magen av soja i sådan form. TROTS bakteriekulturen!
 
Det knäppa med vattnet tycker jag inte är att det är på flaska. Det finns det ju ändå drösvis av sorter, så de åsikter man kan ha om det är generella för hela varutypen. Däremot det som är vilseledande/bluffaktigt och produktspecifikt är att man först tar bort det naturliga saltet och sedan tillsätter sitt eget salt.

Men använder ord så det är helt omöjligt för kunden (om den inte är väldigt kunnig och kritisk) att förstå att det är det som de gör. Och lyckas få det att låta som det är någon poäng med det och att produkten förbättras i sina egenskaper av. Som den där filmen som ska förklara vad som är "smart", i princip ljuger den som säger att det är renheten som smakar, när det i själva verket är de salter som tillsätts efter reningen.

Både lätta och juicen kan en kund avslöja enkelt genom att läsa ingrediensförteckningen. Men detta är inte möjligt för en genomsnittlig konsument att genomskåda vad det egentligen handlar om genom att läsa på förpackningen när man handlar. Därför tycker jag det är snäppet värre.
 
Den här saknar jag på listan. Tragiskt att det ens får säljas. Ingredienserna: vatten, syra, färgämnen, sötningsmedel, konserveringsmedel och arom.
1547898799480.png
 
Kandidaterna för årets livsmedelsbluff är klara och omröstning pågår. Det vore intressant att veta hur Buke bedömer varorna - själv skulle jag vilja rösta på allihop.

Mer info på:
https://www.aktavara.org/Pages.aspx?r_id=263250

Jag röstade på grönsaksjuicen. Jag räknar liksom med att det som står på framsidan (rödbeta, selleri, fänkål) ska stämma hyfsat med innehållsförteckningen på den typen av produkt, så det hade jag kanske inte dubbelkollat.

Att flaskvatten/mineralvatten är dåligt för miljön, dyrt och bluff blev ju liksom uppmärksammat redan för 10-15 år sedan när det var hysteri på att alla skulle ha med sig en vattenflaska och dricka hela tiden för annars kan man bli uttorkad!!! :nailbiting::nailbiting::nailbiting: Och palmolja känns lite som årets nyhet 2017 eller något, nu vid det här laget borde väl de flesta ha blivit medvetna om det för länge sedan?
 
Den här saknar jag på listan. Tragiskt att det ens får säljas. Ingredienserna: vatten, syra, färgämnen, sötningsmedel, konserveringsmedel och arom.
Visa bifogad fil 24199
Men är den så bluffig? Tycker inte den ger sig ut för att vara något annat än smaksatt vatten.
Det är ju inte om produkten i sig är dålig, utan om man vilseleder konsumenterna det handlar om. Det är i alla fall vad jag anser att en bluff är. Ingen som försöker låtsas att det där är saft.
 
Alla som tycker att vatten på flaska borde sluta säljas osv har uppenbarligen gott kommunalt vatten hemma... Vi har egen brunn och även om vattnet är ofarligt att dricka så är det verkligen inte gott - därför köper vi vatten på flaska att dricka. Dock förstår jag inte varför man köper vanligt vatten på flaska om man har gott vatten i kranen.
 
Hos min mormor och morfar smakade vattnet fran brunnen pyton, det var sa jarnrikt att det var rost overallt, i tvatt och diskmaskiner, i badkar och diskhon ... Yuck! :yuck: Nu drack vi vattnet anda, men det gick inte att ta med sig i en flaska pa en pick-nick for det sag sa ackligt ut nar det blev avlagringar ... Da hade man behovt vatten pa flaska.
 
Men är den så bluffig? Tycker inte den ger sig ut för att vara något annat än smaksatt vatten.
Det är ju inte om produkten i sig är dålig, utan om man vilseleder konsumenterna det handlar om. Det är i alla fall vad jag anser att en bluff är. Ingen som försöker låtsas att det där är saft.
När det står smak av röda bär så förväntar jag mig liiiiiite bär. Bara lite sura lingon eller vinbär åtminstone. Att den sen är så äcklig i smaken så den är odrickbar är ju en annan femma.
 
Alla som tycker att vatten på flaska borde sluta säljas osv har uppenbarligen gott kommunalt vatten hemma... Vi har egen brunn och även om vattnet är ofarligt att dricka så är det verkligen inte gott - därför köper vi vatten på flaska att dricka. Dock förstår jag inte varför man köper vanligt vatten på flaska om man har gott vatten i kranen.

Jag tycker inte det ska sluta säljas - för användningstillfällen finns det relevanta. Däremot handlar det om en försvinnande liten andel av allt flaskvatten som säljs idag.

Och bluffen handlar om rent bedrägeri i Glaceau Smartwater.
 
När det står smak av röda bär så förväntar jag mig liiiiiite bär. Bara lite sura lingon eller vinbär åtminstone. Att den sen är så äcklig i smaken så den är odrickbar är ju en annan femma.
När det står "med SMAK av" istället för "med X" så tar jag det som ett solklart tecken på just att det INTE finns något X (alls) i produkten. För ingen skriver så om de hade kunnat skriva hallon eller lingon istället.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Mat Vad tycker buke om årets bluffprodukter, vilken är värdig guldet? Frebaco kvarn Rostad granola Ica Hembakat Latitude 65 Norrsken Ica...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 747
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp