Livsmedelsfusk: Äkta vara - årets matbluff

Vilken bluff tycker du är värst och värd priset?

  • Lätta Original

    Röster: 74 41,6%
  • Oatlys Havregurt

    Röster: 4 2,2%
  • Glaceau Smartwater

    Röster: 82 46,1%
  • Garant Ekologisk kallpressad grönsaksjuice

    Röster: 10 5,6%
  • Festis Guanabana pineapple

    Röster: 8 4,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
  • Omröstning stängd .
Jag koper nagon gang da och da vatten pa "gallon dunk" ... Jag valjer mycket noga vilken flaska jag koper sa det blir ett bra handtag att halla med och har tva bra flaskor i bilen for hundvatten. :p Jag koper ocksa vatten pa flaska att ha i kylskapet till mig da jag garna vill ja kolsyrat vatten (magen behover det ibland) och mina Sodastream flaskor ar alltfor stora och bokiga att dricka ur nar jag kor.

Det jag tyckte verkade varst i listan (nar man nu inte kan rosta pa flader drickan utan flader) ar den kallpressade gronsaks juicen. Da man har ordet "ekologist" kravs det storre noggrannhet an om man bara sager gronsaks juice, tycker jag.
 
Det jag tyckte verkade varst i listan (nar man nu inte kan rosta pa flader drickan utan flader) ar den kallpressade gronsaks juicen. Da man har ordet "ekologist" kravs det storre noggrannhet an om man bara sager gronsaks juice, tycker jag.

Det kan jag inte förstå. Att det krävs noggrannhet kring innehållets status som ekologiskt producerat förstår jag - men i övrigt är det väl inte mer ansvar därför? Det ska liksom vara rätt marknadsfört oavsett om det är KRAV, ekologiskt, biodynamiskt, konventionellt, fulindustrikört, eller "hemma"-gjort. Tillverkar eller säljer man livsmedel har man det ansvaret.
 
Jag köper vatten på flaska då och då, vill åt flaskan och när flaskan blir sunkig köper jag en ny.
Jag har flera halvlitersflaskor som jag plockat på apoteket. Ursprungligen innehållande dest.vatten som de ställde ut och lät folk plocka när de var tömda. Rejälare plast och bättre form (knubbigare och jämnbreda hela vägen). :)
 
Inte alla som har koll på det dock.
När jag googlade "dricka destillerat vatten" så var en av de första träffarna en tråd från familjeliv, där någon gått över till att dricka enbart destvatten för att hålla det så rent som möjligt. Och då har man ju bevisligen missuppfattat något väldigt grovt...
Passa er; Mineral Detox är nästa fluga som kommer överraska.
 
Jag fattar inte upprördheten över havregurten. Den som tror sig köpa någon slags yoghurt när hen köper havregurt får väl slå på hjärnsn. Självklart är det inte yoghurt eftersom den inte är gjord på mjölk.

Fast flera märken av andra ”gurt” tillsätter bakteriekultur för att efterlikna det de efterliknar namnet av.
 
Fast flera märken av andra ”gurt” tillsätter bakteriekultur för att efterlikna det de efterliknar namnet av.

Det är tillsatt syrakultur i havregurten för att få en syrligare smak. De utger sig ingenstans för att tillsätta levande bakteriekultur.

Som jag frågade öppet innan till de som är upprörda över havregurten: tror du det är mjölk i kokosmjölk också? Och smör i jordnötssmör? De har ju ändå hela "skyddade" namn i sina namn och inte bara liknande namn.
 
Kan upplysa om att Arla däremot blev dömda i Förvaltningsrätten för att ha salufört mejeriprodukter med texten "aktiva bakterier". DET är en bluff och ger intrycket till konsumenter att produkten har positiv hälsoeffekt, och får inte användas eftersom det är ett otillåtet hälsopåstående.

https://setterwalls.se/aktuellt/art...NGHLEjxbdHYFALf1sYphgR8SVOF9beoo3FeTorvXPaffg

Hade Havregurt påstått något liknande hade jag alla gånger köpt att det är bluffigt. Eller namnet Havrekultur, det hade varit mer bluffigt. Men bara namnet -gurt ÄR inte ett hälsopåstående. De påstår ingenstans att det finns bakteriekultur i.
 
Det är tillsatt syrakultur i havregurten för att få en syrligare smak. De utger sig ingenstans för att tillsätta levande bakteriekultur.

Som jag frågade öppet innan till de som är upprörda över havregurten: tror du det är mjölk i kokosmjölk också? Och smör i jordnötssmör? De har ju ändå hela "skyddade" namn i sina namn och inte bara liknande namn.

Min upprördhet är högst begränsad. Jag tycker helt enkelt att namnet är missvisande och missledande.
 
Funderar vidare eftersom jag faktiskt tycker det är helt orättvist att havregurten är med på listan. Är det lika bluffigt att alla vitaminer, mineraler mm som finns i kött inte finns med i vegetariska substitut? Att om man köper vegetariska köttbullar, kan heta Göttbullar exempelvis, så får man inte i sig B12 som hade funnits i motsvarande produkt, dvs köttbullar. Lika bluffigt?
 
Kandidaterna för årets livsmedelsbluff är klara och omröstning pågår. Det vore intressant att veta hur Buke bedömer varorna - själv skulle jag vilja rösta på allihop.

Mer info på:
https://www.aktavara.org/Pages.aspx?r_id=263250

Jag röstade på grönsaksjuicen bär jag såg länken för ett tag sedan så tog den hör också. Främst för att det är en sådan sak jag kunnat ta i farten i hyllan och sedan upptäckt det inte var vad jag tycker förpackningen uttryckte.
 
Undrar om inte det där med "-gurten" beror på att folk tänker olika om vad det är man vill ersätta och vad som är viktigaste egenskaperns hos yoghurten.
Vissa tänker att veganyoghurt ska vara något som bakteriesyras på samma sätt som yoghurten men från vegetabiliska råvaror.
Vissa tänker utifrån användningen att det ska vara liknande smak och konsistens (som passar att äta med musli eller bär till frukost, typ)
Beroende på perspektivet så blir det antingen viktigt eller oviktigt med bakteriekulturen för att man ska tycka att det verkligen är en "yoghurt-ersättare" eller inte.

Som utpräglad icke-användare av ersättningsprodukter så känns det ointressant för mig att ha en egen åsikt i frågan. Men jag kan förstå båda varianterna och har svårt att se att något skulle vara mer rätt eller fel utifrån annat än personliga utgångspunkter.
 
Jag har lätt för att se att ridande på ett etablerat namn är missvisande när man inte gör ett dugg för att efterlikna process och innehåll. Vi gör olika bedömingar helt enkelt.

Men var drar du då den gränsen? Vegetariska köttbullar och B12, bluff eller ej? Kokosmjölk utan "mjölk", högt kalciuminnehåll osv, bluff eller ej?
 
Men var drar du då den gränsen? Vegetariska köttbullar och B12, bluff eller ej? Kokosmjölk utan "mjölk", högt kalciuminnehåll osv, bluff eller ej?

Jag tycker att "vegetariska köttbullar" är ett tokigt namn också eftersom det är en direkt motsägelse som inte borde locka någon. Men vegetariska bullar, korv etc är inget problem, eftersom det bara beskriver formen. Kokosmjölk är ett etablerat begrepp för det som finns i en kokosnöt.

Jag tycker att alla namn där man är ute efter att rida på ett etablerat namn, men inte tillför de avgörande egenskaperna som det namnet innebär - är olyckligt. Om man ska kalla det bluff? Det är där gränsdragningen kommer in och säkert där våra olika utgångspunkter gör att bedömningarna blir något olika.

Sen, som jag skrev tidigare, tycker jag att Oatlys havregurt är den produkt som hamnar klart längst ifrån att vinna på listan - eftersom det "bara" handlar om ett missvisande namn på en i övrigt relevant produkt. De andra produkterna uppfyller betydligt fler kriterier.
 
Sen finns det väl en diskussion man kan ha om när det är mer riktigt att kalla något för en ny produkt som står för sig själv med annat namn och när det är rimligt att benämna det som "vegansk X-variant"-isch.
Men det är en annan fråga mer handlar om annat än "bluffande".
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Mat Vad tycker buke om årets bluffprodukter, vilken är värdig guldet? Frebaco kvarn Rostad granola Ica Hembakat Latitude 65 Norrsken Ica...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 954
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp