Bukefalos 28 år!

Livsmedelsverket rekommenderar att...

Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Du har inte vaccinerat dig inför någon resa? Tänker på din avatar...:)

Skydd mot hep A ingår i t ex twinrix.

Det tros vara jordgubbar det gäller, jag köpte såna igår... Men är vaccinerad.

Edit: SMI verkar ha backat lite under dagen och nämner inte längre jordgubbar utan säger att de är osäkra på vilka bär det gäller.
 
Senast ändrad:
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Jag som fick vaccin just mot Hepatit (både A och B) i samband med min behandling för sjukdom i höstas. Yay, inget ont som inte har nåt gott med sig med andra ord.
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Du har inte vaccinerat dig inför någon resa? Tänker på din avatar...:)

Skydd mot hep A ingår i t ex twinrix.

Det tros vara jordgubbar det gäller, jag köpte såna igår... Men är vaccinerad.

Edit: SMI verkar ha backat lite under dagen och nämner inte längre jordgubbar utan säger att de är osäkra på vilka bär det gäller.

Åh nej, mina bär, mina goda bär! :crazy:
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Det förmodligen från bär som växer på marknivå som problemet härstammar ifrån. Hallon en lågpris import från östeuropa är inte lika riskant som ex jordgubbar,

man tar vatten från närmaste vattendrag till bevattning....och eftersom avlopp från hushåll och djur går rakt ut så.......
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Jo fast häromåret var det just hallon som drabbades. Då var det hallon från Serbien som hade vattnats med avloppsvatten.
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Ja, att stråla mat är ju väldigt hälsosamt.....eller inte....

Jag äter blåbär som vanligt. Från Kanada :D
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Varför är det värre att "stråla" mat som du kallar det (värma med hjälp av mikrovågor) än att koka? Vad tror du skillnaden är?
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Ja, att stråla mat är ju väldigt hälsosamt.....eller inte....

Du vet bättre än Strålsäkerhetsmyndigheten...?

När ugnen stängs av eller luckan öppnas upphör mikrovågorna. Då finns det inga mikrovågor kvar, varken i ugnen eller i det som har värmts upp.

Så länge mikrovågsugnen är hel och du följer bruksanvisningen bedömer Strålsäkerhetsmyndigheten att mikrovågsugnar inte innebär någon hälsorisk från strålskyddssynpunkt.

Från deras webb.
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Elände! Hos oss görs det bärsmoothies med frusna bär nästan varenda dag! Nu tycks det inte vara en särskilt allvarlig sjukdomsvariant det är frågan om, men ändå.......
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Samma här! Vi fortsätter med de påsar vi redan har öppnat och ätit av så får vi se vad vi hittar på sen.

KL

Måste kolla vaccineringarna också. Fast det kan ju vara annat än Hepatit i bären: salmonella, kräksjukan osv. Det har vi vetat länge men helt enkelt struntat i :o
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Jag har ätit frysta hallon, blåbär eller jordgubbar nästan varje morgon i bortåt fyra år och fått magsjuka en enda gång. Det enda jag kunde komma på var hallonen men säker är jag inte. Jag har dock inte varit rädd för att fortsätta äta dem.

Om jag inte var vaccinerad nu så skulle jag nog avvakta till Smittskyddsinstitutet har rett ut var smittan kommer ifrån. Jag tror att det går fort.
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Det är ju svårt att få frysta bär "genommikrade", det blir ju lätt fickor med ej uppvärmda bär och dom måste värmas rejält mycket för att mikrober ska dö - lite fisljummet gör ju ingen nytta i det avseendet.

Vad gäller en del andra kommentarer som kommit i denna frågan:

Det är absolut inget farligt att bestråla med mikrovågor, det är inte radioaktivt nedfall vi talar om direkt.

Sen när vi ändå är inne på radioaktivitet - så det finns en hel del bestrålad mat i butikerna, gammastrålning används flitigt för att konservera frukt, grönsaker, kryddor, bröd, kött och allt möjligt i matväg.

Det är tom så att efter atomkriget så kommer det att finnas gott om mat kvar till de få överlevande. Även om konservburkar bestrålas så att själva burken avger dödliga nivåer inducerad strålning så är själva maten inuti burken fortfarande ätbar, och eftersom alla mikroorganismer i maten då är stendöda så kan sådan mat hålla sig "fräsch" i flera hundratals år.

Det som är farligt är om maten kommer att innehålla partiklar som avger radioaktiv strålning, tex efter Tjernobyl så tog ju mycket levande organismer upp stora mängder av Cesium 137 varvid dessa blev mindre lämpade som livsmedel. Om man äter radioaktiva partiklar så riskerar man dessutom att utsättas för alfa-strålning, alfa-strålning går för det mesta inte ens genom kläderna men är mångdubbelt farligare jmf med betastrålning och gammastrålning om den väl kommer in i kroppen.

Koka du bären, men inte för strålningens skull utan för att dom ska bli ordentligt upphettade hela vägen igenom.
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

plocka själva (skogsbär, kan utan problem sälja ngr hundra liter på rot billigt...) eller odla själv annars vet man inte vad man får i sig.
jordgubbar besprutas ju mot mögel nästan ända fram till asken de säljs i ex.
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

plocka själva (skogsbär, kan utan problem sälja ngr hundra liter på rot billigt...) eller odla själv annars vet man inte vad man får i sig.
jordgubbar besprutas ju mot mögel nästan ända fram till asken de säljs i ex.

Ja, just jordgubbar innehåller massor med gifter från odlingarna... Min man vägrar t.ex. äta dem. Jag äterv dem och förtränger..... (Annars älskar jag att plocka egna bär!)
 
Sv: Livsmedelsverket rekommenderar att...

Det förmodligen från bär som växer på marknivå som problemet härstammar ifrån. Hallon en lågpris import från östeuropa är inte lika riskant som ex jordgubbar,

man tar vatten från närmaste vattendrag till bevattning....och eftersom avlopp från hushåll och djur går rakt ut så.......

Fast det är ju just hallon som ofta orsakar calici, det beror troligtvis på bärens struktur. Har alltså inget att göra med huruvida de växer på marknivå eller ej.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: Castellini
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 338
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 602
Senast: Miamamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp