Livstids fodervärd

Frost116

Trådstartare
Vem borde betala kastering av hanhund. Fodervärd vill kastrea medan ägaren vill helst inte men har sagt att dom får kastrera om dom vill. Mening är att dom ska ha den livet ut eller tills dom tröttnar då ägaren inte har möjlighet att ta hem hunden närmsta åren. Fodervärden har tänkt att ägaren ska betala då dom ska be veterinären skicka räkningen till ägaren. Kan veterinären ens göra det utan att kolla med ägaren om det är okej att denne står för kostnaden.
 
Som jag ser det så finns bara en ägare till en hund och den bestämmer.
Skulle en hästfodervärd få kastrera en hingst om den fick lust?-Troligtvis inte.
Skulle en hundfodervärd enligt SKK få kastera en hund? - Nej, då hade ägaren skrivit över hunden istället.

Varför kan inte "fodervärden" äga hunden ist och få göra som den vill?
 
Vem borde betala kastering av hanhund. Fodervärd vill kastrea medan ägaren vill helst inte men har sagt att dom får kastrera om dom vill. Mening är att dom ska ha den livet ut eller tills dom tröttnar då ägaren inte har möjlighet att ta hem hunden närmsta åren. Fodervärden har tänkt att ägaren ska betala då dom ska be veterinären skicka räkningen till ägaren. Kan veterinären ens göra det utan att kolla med ägaren om det är okej att denne står för kostnaden.
Nej så kan man inte göra
 
Vem borde betala kastering av hanhund. Fodervärd vill kastrea medan ägaren vill helst inte men har sagt att dom får kastrera om dom vill. Mening är att dom ska ha den livet ut eller tills dom tröttnar då ägaren inte har möjlighet att ta hem hunden närmsta åren. Fodervärden har tänkt att ägaren ska betala då dom ska be veterinären skicka räkningen till ägaren. Kan veterinären ens göra det utan att kolla med ägaren om det är okej att denne står för kostnaden.
Den som är ”uppdragsgivare” hos veterinären är den som är betalningsskyldig. Dvs om fodervärden bokar in hunden för kastrering är det fodervärden som är skyldig att betala till veterinären. Sedna får fodervärden och ägaren göra upp sinsemellan. Om fodervärden får kastrera hunden utan ägarens medgivande beror på hur kontraktet är utformat. Det verkar inte direkt röra sig om ett SKK avtal för där finns det inga ”fodervärdar på livstid”.
 
Det är ju en risk att lämna bort ett djur såhär. Folk håller inte alltid avtal osv. Man får räkna med att de kan komma att göra som de vill. Frågan är varför ägaren vill äta kakan och ha den kvar? Den vill ha kvar bestämmandet över hunden på livstid men någon annan ska sköta och betala för den O_o
Jag tycker det hyggliga av ägaren hade varit att pröjsa hälften om de nu inte ville släppa taget om hunden och den som lever med den vill ha den kasterad. Annars borde ägaren släppa taget om hunden.
 
Det är ju en risk att lämna bort ett djur såhär. Folk håller inte alltid avtal osv. Man får räkna med att de kan komma att göra som de vill. Frågan är varför ägaren vill äta kakan och ha den kvar? Den vill ha kvar bestämmandet över hunden på livstid men någon annan ska sköta och betala för den O_o
Jag tycker det hyggliga av ägaren hade varit att pröjsa hälften om de nu inte ville släppa taget om hunden och den som lever med den vill ha den kasterad. Annars borde ägaren släppa taget om hunden.
Eller så lämnar man tillbaka den, man kan inte ändra reglerna mitt i typ ,eller helt enkelt godtar att ägaren inte vill få sin hund kastrerad.
 
Som jag ser det så finns bara en ägare till en hund och den bestämmer.
Skulle en hästfodervärd få kastrera en hingst om den fick lust?-Troligtvis inte.
Skulle en hundfodervärd enligt SKK få kastera en hund? - Nej, då hade ägaren skrivit över hunden istället.

Varför kan inte "fodervärden" äga hunden ist och få göra som den vill?
Dom får kastrera hunden för ägaren, hem var inte så sugen på det först men eftersom ägaren lovat att dom får ha hunden så länge dom vill så sa ägaren att det har okej att kastrera.
Jag föreslog det med, att skriva över hunden vore det bästa för alla inblandade. Ägaren skulle ringa och prata med fodervärden idag efter jag fått veta av fodervärden att dom pratat med veterinären om att skicka räkningen till ägaren.
 
Dom får kastrera hunden för ägaren, hem var inte så sugen på det först men eftersom ägaren lovat att dom får ha hunden så länge dom vill så sa ägaren att det har okej att kastrera.
Jag föreslog det med, att skriva över hunden vore det bästa för alla inblandade. Ägaren skulle ringa och prata med fodervärden idag efter jag fått veta av fodervärden att dom pratat med veterinären om att skicka räkningen till ägaren.

Blir hunden kastrerad så avslutas väl fodervärdsavtalet automatiskt? Finns riktigt inget att vara fodervärd åt då längre.
 
Som fodervärd är man väl skyldig att följa ägarens direktiv, kastrering kan endast göras med ägarens godkännande, men om det är på fodervärdens begäran skal ju fodervärden stå för kostnaden, då avtalet i första hand gäller en fertil hund som på ägarens begäran skal kunna brukas till avel och utställning mm
 
Det beror väl på vad det står i avtalet?

Ja precis. Ägaren har fodervärd pga av att hon blev bostadslös och hunden har inget avelsvärde. Men ägaren tycker det är onödigt att kastrera en hund under året (blir 1 år i maj om jag minns rätt) och han är inte ”besvärlig” pga att han är hane. Är en ganska typisk draghundsvalp.
 
Som fodervärd är man väl skyldig att följa ägarens direktiv, kastrering kan endast göras med ägarens godkännande, men om det är på fodervärdens begäran skal ju fodervärden stå för kostnaden, då avtalet i första hand gäller en fertil hund som på ägarens begäran skal kunna brukas till avel och utställning mm
Nej man ska följa avtalet, direktiv utanför avtalet har man ingen skyldighet att följa. det är heller ingen garanti att folk verkligen följer avtalet.
 
Ja det är ganska uppenbart, fast det säger ju inget om avtalet.

Det råder avtalsfrihet i Sverige.

Fodervärd handlar ju om avel så därför är det konstigt att behålla fodervärdsavtal på en kastrerad hund?

Men ser nu i tråden att det inte handlar om fodervärd egentligen utan om en hund som bor hos en annan person än ägaren
 
Fodervärd handlar ju om avel så därför är det konstigt att behålla fodervärdsavtal på en kastrerad hund?

Men ser nu i tråden att det inte handlar om fodervärd egentligen utan om en hund som bor hos en annan person än ägaren
Det är egentligen svenska kennelklubben som använder ordet fodervärd fel.
Läser man i en ordbok så stämmer ordet fodervärd mer in på hur det används i hästsammanhang, har inte skk börjat använda sig mer av bibehållen avelsrätt än fodervärd numera?
 
Det är egentligen svenska kennelklubben som använder ordet fodervärd fel.
Läser man i en ordbok så stämmer ordet fodervärd mer in på hur det används i hästsammanhang, har inte skk börjat använda sig mer av bibehållen avelsrätt än fodervärd numera?

Fodervärd har denna betydelsen inom hund- och kattvärlden, ord har liksom betydelse särskilt i sina kontext.
 
Fodervärd har denna betydelsen inom hund- och kattvärlden, ord har liksom betydelse särskilt i sina kontext.
Ja det är jag medveten om.
Men jag har fått uppfattningen av att fler och fler uppfödare slutat ha fodervärd åt sina hundar och istället kallar det bibehållen avelsrätt?
Fodervärd känns lite 90 tal?
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 162
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 639
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 825
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp