Livstids fodervärd

Ja det är jag medveten om.
Men jag har fått uppfattningen av att fler och fler uppfödare slutat ha fodervärd åt sina hundar och istället kallar det bibehållen avelsrätt?
Fodervärd känns lite 90 tal?

Jag blev frågad att bli till fodervärd åt min lundis och det var det jag kallades, och fick erbjudande att bli halvfodervärd nyligen till en annan hund så det används fortfarande. Möjligt man försöker få till "bibehållen avelsrätt" i hundvärlden nuförtiden men har inte blivit så brett använt.
 
Jag blev frågad att bli till fodervärd åt min lundis och det var det jag kallades, och fick erbjudande att bli halvfodervärd nyligen till en annan hund så det används fortfarande. Möjligt man försöker få till "bibehållen avelsrätt" i hundvärlden nuförtiden men har inte blivit så brett använt.
Jag trodde inte halvfodervärd användes alls längre?
Ja det är lite annorlunda det här med fodervärd i hundvärlden jämfört med hästvärlden 😊
 
Jag trodde inte halvfodervärd användes alls längre?
Ja det är lite annorlunda det här med fodervärd i hundvärlden jämfört med hästvärlden 😊
Halvfodervärd är det man inom SKK-världen ofta säger när man syftar på bibehållen avelsrätt, som är det vanligaste. Hunden ägs av köparen som betalar halva köpesumman. Sedan finns helfodervärd också, där fodervärden faktiskt inte äger hunden förrän avtalet löper ut (men behöver heller inte betala något för hunden).
 
Halvfodervärd är det man inom SKK-världen ofta säger när man syftar på bibehållen avelsrätt, som är det vanligaste. Hunden ägs av köparen som betalar halva köpesumman. Sedan finns helfodervärd också, där fodervärden faktiskt inte äger hunden förrän avtalet löper ut (men behöver heller inte betala något för hunden).

Just så, är samma inom kattvärlden.
 
Fodervärd handlar ju om avel så därför är det konstigt att behålla fodervärdsavtal på en kastrerad hund?

Men ser nu i tråden att det inte handlar om fodervärd egentligen utan om en hund som bor hos en annan person än ägaren
Nej fodervärd handlar om det som står i kontraktet. Bara för att kennelklubben har en syn på saken innebär det inte att det är någon slags tvång/lag. I det här fallet handlar det tydligen inte om avel dessutom.
 
Nej fodervärd handlar om det som står i kontraktet. Bara för att kennelklubben har en syn på saken innebär det inte att det är någon slags tvång/lag. I det här fallet handlar det tydligen inte om avel dessutom.

Fast det är fortfarande termen som mest oftast används i hundvärlden, och det folk främst tolkar ordet som. Ord har betydelse och mening i sitt kontext, som sagt. Hundfolk kan inte klandras för att tolka ett ord som det främst används som.

Sen kanske man kan diskutera att man bör använda sig av ord som avelsfodervärd, hemfodervärd osv.
 
Fast det är fortfarande termen som mest oftast används i hundvärlden, och det folk främst tolkar ordet som. Ord har betydelse och mening i sitt kontext, som sagt. Hundfolk kan inte klandras för att tolka ett ord som det främst används som.

Sen kanske man kan diskutera att man bör använda sig av ord som avelsfodervärd, hemfodervärd osv.
Okej, jag ser att det är viktigt för dig, nu används det inte på det viset du vill i tråden. Antingen får du acceptera det eller sluta läsa i tråden.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! Hoppas på att det finns någon hamsterkunnig här inne, försöker läsa på så mycket som möjligt men min kunskap räcker inte till just...
Svar
4
· Visningar
1 143
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 176
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 065
Senast: Skjøldur
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 739
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp