Livstidsfoder-avtal?

Unhappy

Trådstartare
Hej
Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller för dvs uteritter några gånger per vecka. Viktigt för mig är

Att hemmet är seriöst vilket jag får gräva i mer men det känns så…

Hur gör man med försäkringen? Övergår på fodervärden?

Då jag inte kan ta hem den igen, och inte vill att den åker vidare… kan man skriva att ska den på något sätt bort från fodervärden är det avlivning som gäller?

Vad står man för som livstidsfodervärd? Allt?

Kan jag kräva insyn då hästen står långt bort? Tex bilder/återkoppling nån gång per månad?

Annat som kan vara viktigt att ta med?
 
Står hästen hos en fodervärd så är det fortfarande du som äger den. Fodervärden kan/får alltså inte sälja hästen, det är bara du som ägare som kan göra. I övrigt kan ni avtala om nästan allt.

Det du kan behöva fundera över är vad som händer om fodervärden väljer att strunta i det ni avtalat, sådant händer tyvärr ibland. Den sanktionsmöjlighet du har är i slutänden att ta hem hästen pga avtalsbrott - men det förutsätter ju att du vet var hästen är i stunden.
Avtal är bra och viktigt, men hårddraget är ett avtal bara en avsiktsförklaring och något som en avtalspart kan välja att respektera eller inte. Därför är min uppfattning är att personkännedom och referenser är väldigt viktigt för att undvika att alls hamna i sådana situationer.
 
När det gäller försäkringen är ju en möjlighet att du har kvar den men att fodervärden betalar en "hyra" på samma summa som premien. Då har du kontroll över att försäkringen betalas och inte ändras, men fodervärden står för kostnaden. Det är ju också ditt beslut att avliva hästen om fodervärden säger upp avtalet.
 
Står hästen hos en fodervärd så är det fortfarande du som äger den. Fodervärden kan/får alltså inte sälja hästen, det är bara du som ägare som kan göra. I övrigt kan ni avtala om nästan allt.

Det du kan behöva fundera över är vad som händer om fodervärden väljer att strunta i det ni avtalat, sådant händer tyvärr ibland. Den sanktionsmöjlighet du har är i slutänden att ta hem hästen pga avtalsbrott - men det förutsätter ju att du vet var hästen är i stunden.
Avtal är bra och viktigt, men hårddraget är ett avtal bara en avsiktsförklaring och något som en avtalspart kan välja att respektera eller inte. Därför är min uppfattning är att personkännedom och referenser är väldigt viktigt för att undvika att alls hamna i sådana situationer.
Den är hos mig idag. Men den flyttar i så fall.
Står hästen hos en fodervärd så är det fortfarande du som äger den. Fodervärden kan/får alltså inte sälja hästen, det är bara du som ägare som kan göra. I övrigt kan ni avtala om nästan allt.

Det du kan behöva fundera över är vad som händer om fodervärden väljer att strunta i det ni avtalat, sådant händer tyvärr ibland. Den sanktionsmöjlighet du har är i slutänden att ta hem hästen pga avtalsbrott - men det förutsätter ju att du vet var hästen är i stunden.
Avtal är bra och viktigt, men hårddraget är ett avtal bara en avsiktsförklaring och något som en avtalspart kan välja att respektera eller inte. Därför är min uppfattning är att personkännedom och referenser är väldigt viktigt för att undvika att alls hamna i sådana situationer.
De bitarna är supersvåra, jag har deras ord och de låter super. Referenser skall jag absolut ta. De vill även ha med i kontraktet att jag finns som stöd (vis telefon då) och jag vill ha kontinuerlig kontakt… men hur ska man bli säker, så säker man kan bli.

Skulle han mot all förmodan dyka upp får jag hysta in honom någonstans inför avlivning eller dyl. Är det sommar går ju det att lösa extra enkelt.
 
När det gäller försäkringen är ju en möjlighet att du har kvar den men att fodervärden betalar en "hyra" på samma summa som premien. Då har du kontroll över att försäkringen betalas och inte ändras, men fodervärden står för kostnaden. Det är ju också ditt beslut att avliva hästen om fodervärden säger upp avtalet.
De tar över försäkringen, fast är det smartare att jag har kvar den själv? När jag varit fodervärd har ägaren betalat den. Men då har det inte varit livstidsfoder utan 3 månader över sommaren och sånt
 
Om du äger hästen och står f försäkringen behöver du reglera vem som står f självrisker mm och vem som beslutar om ev behandlingar och avlivning. Fodervärden behöver sannolikt ngn form av fullmakt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 274
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 158
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp