Livsviktig ostkakeundersökning

Vilken sylt till ostkaka?

  • Hallonsylt

    Röster: 68 34,9%
  • Jordgubbssylt

    Röster: 62 31,8%
  • Hjortronsylt

    Röster: 33 16,9%
  • Drottningsylt

    Röster: 14 7,2%
  • Blåbärssylt

    Röster: 5 2,6%
  • Lingonsylt/Rårörda lingon

    Röster: 9 4,6%
  • Annan sylt, skriver vilken i tråden

    Röster: 4 2,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    195
Igår lyssnade jag på P4 Extra där Alexandra Zazzi lagat ostkaka som hon bjöd på. Till en serverades hjortronsylt men till den andra serverades det som enligt henne är vanligast nämligen lingonsylt?! :eek: Så nu måste jag kolla om det verkligen är så vanligt? Vad har du för sylt till ostkaka? (Om jag missat din sylt i listan så skriv i tråden)

Jag äter med jordgubbssylt, men enbart för att det alltid är den enda sylt jag har hemma. :p Lingonsylt har jag också, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att äta den till ostkaka!O_o Den används enbart till köttbullar och potatis, eller raggmunk!

Hjortronsylt är nog absolut godast, men dyyyr, och så ofta äter jag inte ostkaka! Drottningsylt är också gott, men den äter jag inte till något annat, så lika där, blir bara att kasta.

Hallonsylt är det ju bara en massa kärnor i så den går fetbort!

Och visst är vi väll överens att det måste vara lättvispad grädde till också hoppas jag?! :confused:
 
Jag röstade på blåbärssylt men jordgubbssylt funkar lika bra. Egentligen hallonsylt och drottningsylt också men jag stör mig på kärnorna från hallonen.

Lingonsylt har jag aldrig hört talas om i samband med ostkaka!
 
Igår lyssnade jag på P4 Extra där Alexandra Zazzi lagat ostkaka som hon bjöd på. Till en serverades hjortronsylt men till den andra serverades det som enligt henne är vanligast nämligen lingonsylt?! :eek: Så nu måste jag kolla om det verkligen är så vanligt? Vad har du för sylt till ostkaka? (Om jag missat din sylt i listan så skriv i tråden)
Lingonsylt har jag ALDRIG ätit till ostkaka. Det låter lite...surt.... :p Hjortronsylt har jag aldrig hemma. Men vilken som helst av de andra sylterna som du räknar upp skulle nog funka. Kanske jag allra helst hade haft hallonsylt dock, om jag hade fått välja.
 
Alltså förlåt men sylt med ostkaka? :confused: varför?

Alltså som tillägg? Att sättas ovanpå kakan vid servering? Aldrig någonsin sett.
 
I see #ostkakegate2021 trending... :D

Personligen är det så länge sedan jag åt ostkaka att inte kommer ihåg vilken sylt jag hade till den men har svårt att se att det skulle ha varit lingonsylt. I det här hushållet har lingonsylt använts till plättar (:wtf:), fil och bärmoskaka (:love:). Min gissning är att det var jordgubbssylt för det var sällan vi hade hallonsylt.

Däremot gillar jag kombinationen saffran och lingonsylt så jag hade absolut kunnat tänka mig det till saffransostkaka :p
 
Jag själv har oftast hallon eller jordgubbssylt eftersom det är det vi oftast har hemma. Men jag föredrar nog Ikeas blåbärssylt till :d grädde om det finns hemma helt enkelt. Köper ofta ostkaka när jag hittar det i svinnsmart-lådan :up:
 
Vad är det för ostkaka man tänker på om man inte tänker på sån ostkaka?

Det finns många olika sorters kakor som kallas för ostkaka. T.ex. amerikansk cheesecake (både sån som görs i ugn och sån som man fryser). Den görs på färskost t.ex. philadelphiaost och har en botten av digestivekex. Småländsk ostkaka görs av mjölk och löpe osv. och har ingen kexbotten. Helt olika kakor.
 
Igår lyssnade jag på P4 Extra där Alexandra Zazzi lagat ostkaka som hon bjöd på. Till en serverades hjortronsylt men till den andra serverades det som enligt henne är vanligast nämligen lingonsylt?! :eek: Så nu måste jag kolla om det verkligen är så vanligt? Vad har du för sylt till ostkaka? (Om jag missat din sylt i listan så skriv i tråden)
Svarade lingonsylt men det räknas nog inte, jag tycker också om lingonsylt till pannkakor :) och är inte så förtjust i ostkaka. Den som äter ostkaka på riktigt här hemma äter med blåbärssylt.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 571
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Är jag knäpp som tycker det är skitkul rent ut sagt räkna foderstater? Min dotter tycker det nämligen att det är "så skevt vara taggad...
Svar
3
· Visningar
782
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 517
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp