Livsviktig ostkakeundersökning

Vilken sylt till ostkaka?

  • Hallonsylt

    Röster: 68 34,9%
  • Jordgubbssylt

    Röster: 62 31,8%
  • Hjortronsylt

    Röster: 33 16,9%
  • Drottningsylt

    Röster: 14 7,2%
  • Blåbärssylt

    Röster: 5 2,6%
  • Lingonsylt/Rårörda lingon

    Röster: 9 4,6%
  • Annan sylt, skriver vilken i tråden

    Röster: 4 2,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    195
Hehehe, hmm varför inte. Min carbonara är en fruktansvärd avart, min mans likaså.

Min har fläsk, champinjoner (oh no!), ägg som är gasp! rört i pastan när pastan är varm så den liksom lägger sig på pastastråna (älskar det för så gjorde pappa när jag var liten och ingen någonsin åt spagetti till annat än köttfärssås :D)

Min man har, hujeda mig, fläsk, grädde (hjälp!) champinjoner (oh no!) lök (snyft) (vem vet han kanske rent av skulle kunna ha ärtor, men jag har inte sett det hittills) och en äggula i ett halvt ägg ovanpå (jag tackar nej till den för jag gillar inte rått ägg så mycket).

Vi vet båda att vi gör fel och borde haft bara pasta, griskind och något eller pasta och amerikanskt fläsk som under 2 världskriget :D

Helt ärligt skäms jag kanske lite över carbonaran (men jag älskar champinjoner i) men inte ett dugg över korvstroganoffen som jag bara tycker blir bättre hehe. (blev faktiskt jätteförvånad en gång när jag läste ett recept en gång och insåg att det bara var grädde och tomatpuré, mamma hade ju 80-tals fettskräck så det var en klar no go.)
Min mamma har fortfarande fettskräcken från 80-talet, så min barndoms-korvstroganoff är gjord på lättmjölk istället för grädde :o Tack och lov flyttade jag helt ifrån fettskräcken när jag flyttade hemifrån och nu överanvänder jag grädde istället :angel:
 
inte om man kör i ugn, men kokt potatis äter jag inte skalet på annat än på sommarpotatis. Man kan ju koka den med också givetvis men jag är ingen potatisälskare och har aldrig varit.

Om man inte vill ha skalet på kokt potatis så är det lättare att skala efter kokning, tycker iaf jag. :D
 
Smålandsfödd och avser därför småländsk ostkaka med "ostkaka". Hälsingeostkaka visste jag inte att det fanns tills för några år sedan.

Till ostkaka äter jag antingen jordgubbssylt eller körsbärssylt. Hallonsylt äts, men jag gillar inte det. Inga andra sylter.

Beträffande vilken ostkakesort kommer Frödinge inte över min tröskel. Det ska vara Vrigstad ostkaka och inget annat om jag inte får fatt på hemgjord. Dock hävdar en av mina fastrar, som är helt fantastisk på att laga mat, att Vrigstad ostkaka är lika god som hennes och det är nästan att jag håller med. Men bara nästan.

Till de som gillar småländsk ostkaka rekommenderar jag Vrigstad som sedan några år går att få fatt i utanför Smålands gränser då den ingår i ett sortiment hos Ica:

a550be78bc225497bc358df5b769114d.jpg
 
Jag känner lite att till saffranspannkaka är huvudsaken nästan att sylten inte är för söt. Men håller med om helst salmbär eller björnbär, men kan nog också tänka mig aroniasylt om jag funderar på det. Men helt ärligt skulle jag hellre ta lingonsylt än jordgubbs eller hallonsylt faktiskt.
Aronia hade jag kunnat testa men inte lingon och knappast hallon eller jordgubbar heller
 
Min mamma har fortfarande fettskräcken från 80-talet, så min barndoms-korvstroganoff är gjord på lättmjölk istället för grädde :o Tack och lov flyttade jag helt ifrån fettskräcken när jag flyttade hemifrån och nu överanvänder jag grädde istället :angel:
Aha! mamma har fortfarande lite kvar av den men äter ändå åter igen Bregott faktiskt och inte längre Lätta. Men hon har kvar (och jag iofs) att hon aldrig någonsin skulle hälla ett helt paket grädde i någonting alls och aldrig heller ett helt paket crème fraiche eller så. Men jag gillar iofs den delen, tycker såser blir utmärkta redda på lite grädde, lite mjölk och lite buljong och inte lika goda med bara grädde.
 
Aronia hade jag kunnat testa men inte lingon och knappast hallon eller jordgubbar heller
Mmm får göra ett försök snart helt enkelt, gjorde faktiskt aroniasylt igår och har lite salmbärssylt kvar i kylen. Det enda som saknas är saffranspannkakan, måste bjuda hem någon dock eftersom familjen inte är så begeistrad.
 
För mig är ostkaka Hälsingekaka. Skärs i skivor, läggs i ugnsform, vispgrädde hälls över, in i ugn. Serveras med saftsås, hallon.

Så serverade min farmor det och tradition fortsätter.
 
Smålandsfödd och avser därför småländsk ostkaka med "ostkaka". Hälsingeostkaka visste jag inte att det fanns tills för några år sedan.

Till ostkaka äter jag antingen jordgubbssylt eller körsbärssylt. Hallonsylt äts, men jag gillar inte det. Inga andra sylter.

Beträffande vilken ostkakesort kommer Frödinge inte över min tröskel. Det ska vara Vrigstad ostkaka och inget annat om jag inte får fatt på hemgjord. Dock hävdar en av mina fastrar, som är helt fantastisk på att laga mat, att Vrigstad ostkaka är lika god som hennes och det är nästan att jag håller med. Men bara nästan.

Till de som gillar småländsk ostkaka rekommenderar jag Vrigstad som sedan några år går att få fatt i utanför Smålands gränser då den ingår i ett sortiment hos Ica:

a550be78bc225497bc358df5b769114d.jpg
Vi har alltid ätit frödinge tills förra julen när vi tänkte slå slag i saken och prova den lokalproducerade prisbelönta. Kommer inte köpa frödinge till jul längre 🙈
 
Minns chocken när jag som 19-åringjust flyttat från Småland till Stockholm och restaurangen på universitetet serverade ostkaka och lingonsylt till lunch. Ostkaka äts som efterrätt med grädde och någon söt sylt, helst hjortronsylt men även krusbär-, hallon- och drottningsylt går bra. Den ska dessutom hels var hemma gjord eller i nöd fall vara tillverkad i Vrigstad.
 
Äsch då, jag har nästan slutat med det när de som säljs i butikerna är så vältvättade. Jag gör tom mos på oskalade numera. Ser inte ut som restaurangmat, men enklare och duger för mig.
Så länge det finns folk som tuggar i sig hela äppelskruttarna så är väl lite potatis skal inget...:p
Jag behåller nästan alltid skalet på när jag gör mos/stomp. Det beror på skalkvaliten, men som sagt den tvättade potatisen är så fin att det inte ens märks i eller på moset.

Jag fattar inte mångas misstro mot potatis alls. Det i särklass bästa, godaste och variationsrikaste och billigaste livsmedlet vi har typ, och n y t t i g t :up::d
 
Har bara ätit frödinge ostkaka. Om jag kommer ihåg rätt hade vi en röd sylt till och vispad grädde. Kanske jordgubb, inte lingon iaf. Men jag tycker iaf inte om det nått särskilt.

Men finns det olika svenska typer av ostkaka?
 
Och förövrigt NOM på ostkaka! Hur länge sedan var det inte jag åt det?
Äts ren, med hallonsylt ibland, och ibland med lösvispad grädde.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 639
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Är jag knäpp som tycker det är skitkul rent ut sagt räkna foderstater? Min dotter tycker det nämligen att det är "så skevt vara taggad...
Svar
3
· Visningar
790
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 539
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp