Livsviktig ostkakeundersökning

Vilken sylt till ostkaka?

  • Hallonsylt

    Röster: 68 34,9%
  • Jordgubbssylt

    Röster: 62 31,8%
  • Hjortronsylt

    Röster: 33 16,9%
  • Drottningsylt

    Röster: 14 7,2%
  • Blåbärssylt

    Röster: 5 2,6%
  • Lingonsylt/Rårörda lingon

    Röster: 9 4,6%
  • Annan sylt, skriver vilken i tråden

    Röster: 4 2,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    195
Smålandsfödd och avser därför småländsk ostkaka med "ostkaka". Hälsingeostkaka visste jag inte att det fanns tills för några år sedan.

Till ostkaka äter jag antingen jordgubbssylt eller körsbärssylt. Hallonsylt äts, men jag gillar inte det. Inga andra sylter.

Beträffande vilken ostkakesort kommer Frödinge inte över min tröskel. Det ska vara Vrigstad ostkaka och inget annat om jag inte får fatt på hemgjord. Dock hävdar en av mina fastrar, som är helt fantastisk på att laga mat, att Vrigstad ostkaka är lika god som hennes och det är nästan att jag håller med. Men bara nästan.

Till de som gillar småländsk ostkaka rekommenderar jag Vrigstad som sedan några år går att få fatt i utanför Smålands gränser då den ingår i ett sortiment hos Ica:

a550be78bc225497bc358df5b769114d.jpg
Trots att jag är smålänning så tycker jag att ostkakan här från södra Östergötland, dvs på gränsen till Norrland, från några mindre producenter är riktigt bra.

Gillar inte heller Frödinges speciellt mycket, var många år sedan sist dock.
 
Senast ändrad:
Trots att jag är smålänning så tycker jag att ostkakan här från södra Östergötland, dvs på gränsen till Norrland, från några mindre producenter är riktigt bra.
Ja, en av de saker jag saknar med att inte bo i Östergötland längre (är 25 år sedan jag flyttade... )
 
Jag svarade hjortron. Men det har jag oerhört sällan hemma. Så det är mer en önskedröm :)
Såvanligtvis är det hallon som gäller. Jordgubb i sällsynta fall.

Nu har nin affär slutat sälja Önos osockrade sylt, så det blir sällan ostkaka. :cry:

Du kan alltid be affären ta in den igen. Jag har flera gånger bett affären ta in produkter de haft innan men slutat med. De brukar ta in det igen när jag frågat efter det.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 180
Senast: Karamello30
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 632
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Är jag knäpp som tycker det är skitkul rent ut sagt räkna foderstater? Min dotter tycker det nämligen att det är "så skevt vara taggad...
Svar
3
· Visningar
790
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 533
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Låta katt somna in
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp