Livsviktig ostkakeundersökning

Vilken sylt till ostkaka?

  • Hallonsylt

    Röster: 68 34,9%
  • Jordgubbssylt

    Röster: 62 31,8%
  • Hjortronsylt

    Röster: 33 16,9%
  • Drottningsylt

    Röster: 14 7,2%
  • Blåbärssylt

    Röster: 5 2,6%
  • Lingonsylt/Rårörda lingon

    Röster: 9 4,6%
  • Annan sylt, skriver vilken i tråden

    Röster: 4 2,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    195
Nej hu, korvgryta låter så läbbigt. Dessutom har väl korvgryta genomskinlig vätska och potatis o majs i. Dessutom ser det nära likadant ut som korvstroganoff. Det är ju stavad falukorv, krossade tomater, lite mjölk/crème fraiche och lök och sedan kanske ärtor, eller haricot verts, broccoli eller vad som i.

Dessutom är ju ändå korvstroganoff bara en avart på rysk stroganoff så det jämnar väl ut sig :laugh:
Majs? 😱
Man kan väl inte ha majs i korvgryta heller. Alltså detta måste undersökas tror jag..
 
Och jag fattar inte alls detta med grädde? Varför då liksom? Det måste ju ta bort mkt av smaken från ostkakan. Jag har aldrig sett ngn ha grädde på i verkligheten men i denna tråden verkar ju nästan alla ha det?

Jag har aldrig sett ostkaka serveras utan grädde? Det är ju standard. Älskar ostkaka och har ätit många varianter men kan inte minnas att jag någonsin fått utan grädde.
 
Och jag fattar inte alls detta med grädde? Varför då liksom? Det måste ju ta bort mkt av smaken från ostkakan. Jag har aldrig sett ngn ha grädde på i verkligheten men i denna tråden verkar ju nästan alla ha det?
Ja, säger samma sak. Är det dessutom vispad grädde så förstår jag ingenting! Jag som förordar saftsås/soppa till tycker det skulle bli onödigt mycket med grädde, ostkakan är ju stabbig i sig kan jag tycka?
 
Senast ändrad:
Hallonsylt är godast till ostkakan, enligt mig. Maken äter med sviskonkräm och snömos (grädde).. Det kommer nog från den åländska pannkakan, som inte är gott i sig det heller, vare sig med sviskon eller ej.
 
Röstade på hjortronsylt, det är allra godast men inte alltid tillgängligt. Men precis som till ris à la Malta* passar det även bra med en mörk smakrik sylt, t ex björnbär eller körsbär. Men oftast blir det nog hallon- eller blåbärssylt till ostkakan vilket är riktigt gott det med. Om jordgubbssylt tycker jag inte, alldeles för sötsliskig.

* kan även serveras med saftsås

Den här tråden gjorde att jag faktiskt blev lite sugen på att göra en italiensk ostkaka med citronsmak ...
 
Smålandsfödd och avser därför småländsk ostkaka med "ostkaka". Hälsingeostkaka visste jag inte att det fanns tills för några år sedan.

Till ostkaka äter jag antingen jordgubbssylt eller körsbärssylt. Hallonsylt äts, men jag gillar inte det. Inga andra sylter.

Beträffande vilken ostkakesort kommer Frödinge inte över min tröskel. Det ska vara Vrigstad ostkaka och inget annat om jag inte får fatt på hemgjord. Dock hävdar en av mina fastrar, som är helt fantastisk på att laga mat, att Vrigstad ostkaka är lika god som hennes och det är nästan att jag håller med. Men bara nästan.

Till de som gillar småländsk ostkaka rekommenderar jag Vrigstad som sedan några år går att få fatt i utanför Smålands gränser då den ingår i ett sortiment hos Ica:

a550be78bc225497bc358df5b769114d.jpg
ok! Trodde att de slutat göra ostkaka i Vrigstad. Har förr köpt när någon i familjen passerat. Ogillar bara att ICA har satt sitt namn på den ... men måste kanske ändå undersöka om den finns att få tag på i närheten .... O_o
 
Trots att jag är smålänning så tycker jag att ostkakan här från södra Östergötland, dvs på gränsen till Norrland, från några mindre producenter är riktigt bra.

Gillar inte heller Frödinges speciellt mycket, var många år sedan sist dock.
Detta var en ny upptäckt för mig förra vintern när jag hittade det i en butik med lokala varor i Linköping. God men dyr.
 
Just den stabbigheten gör att jag inte klarar av att äta ostkaka som efterrätt. Jag tar mycket mer och äter det som en måltid istället. :D:d
Mmm här äts den då (inte av mig dock) som typ lunch. Vilket jag började tro var helt normalt eftersom ostkaka inte är något jag stött på innan. Så ostkaka, blåbärssylt och mjölk, till lunch.

Börjar inse att detta nog är helt onormalt :D Vilket är ok för mig.

Jag kan dock typ relatera. Saffranspannkaka med grädde och sylt (som är en hyggligt frekvent grej) är en tycker jag egentligen väl mastig efterrätt och det känns nära relaterat, även om den är lite mastigare än en Frödinge ostkaka (som är praktiskt taget fluffig och nätt i jämförelse).
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 572
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Är jag knäpp som tycker det är skitkul rent ut sagt räkna foderstater? Min dotter tycker det nämligen att det är "så skevt vara taggad...
Svar
3
· Visningar
782
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 517
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp