Livsviktig ostkakeundersökning

Vilken sylt till ostkaka?

  • Hallonsylt

    Röster: 68 34,9%
  • Jordgubbssylt

    Röster: 62 31,8%
  • Hjortronsylt

    Röster: 33 16,9%
  • Drottningsylt

    Röster: 14 7,2%
  • Blåbärssylt

    Röster: 5 2,6%
  • Lingonsylt/Rårörda lingon

    Röster: 9 4,6%
  • Annan sylt, skriver vilken i tråden

    Röster: 4 2,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    195
ok! Trodde att de slutat göra ostkaka i Vrigstad. Har förr köpt när någon i familjen passerat. Ogillar bara att ICA har satt sitt namn på den ... men måste kanske ändå undersöka om den finns att få tag på i närheten .... O_o
Hemsidan är i alla fall levande.

ICAs märkning måste ha skett genom en överenskommelse. Ostkaksbageriet har fortfarande fristående ägare. Det är väl ett samarbete där Vrigstad levererar till ICA. Eftersom det länge inte gick (eller i alla fall var svårt) att få tag på Vrigstad ostkaka utanför Småland är jag glad åt ICAs inblandning. Så länge ostkaksbageriet sköts som det alltid har gjort och ostkakan bakas efter samma recept.

TILLÄGG: ska ha en vän på middag på lördag. Inser nu att jag måste till ICA och försöka få tag på ostkaka!:d:d:d
 
Korvgryta kan väl ha vadsomhelst i, så länge det är korv också? Dock brukar jag inte göra korvgryta :D
Nja. Eller alltså det är väl sant.
Den "klassiska svenska korvgrytan" innehåller inte majs utan rotfrukter och korv och är därmed vad jag förknippat med korvgryta.

Ska man hålla i styggelser som att ha i majs så borde man döpa om det till majs- och korvgryta 😉😅.

Det var ungefär enligt detta recept.
https://www.coop.se/recept/korvgryta-med-rotfrukter/

Min familj brukade dock utesluta rotselleri.
 
Den här tråden får mig att tänka på när jag låg på BB efter att ha fött barn nr 2. Hon är född på morgonen, och det enda jag hade fått i mig på hela dagen var de där underbara mackorna man blir serverad efter förlossningen. Vid middagstid var jag således väldigt hungrig och stapplar mig ut i diagrammet för att få en bit mat. Döm om min chock när de serverar kalvdans till middag på sjukhuset. :eek: Något jag absolut inte äter och inte anser vara middagsmat.

Som tur var så var fadern till barnet fortfarande kvar och kunde ge sig ut och köpa mat åt mig. Den rostbiffsmackan han hittade åt mig istället minns jag fortfarande, snart 16 år senare.
 
Tillbaka till ostkaka.
Förr åt jag med grädde och sylt. Numera är det i princip alltid med bara sylt.
Och jag skulle nog lätt kunna sätta i mig det till lunch också sött och gott ju.
Undrar hur ostkaka smakar med äppelmos?
Det låter inte gott, men nån har säkert provat?
Pannkakssylt någon?

Men jag tror jag håller mig till jordgubbs-, hallon, eller drottningsylt... Känns som de är säkra sylter. Passar till det mesta som man har sylt till..
 
Hemsidan är i alla fall levande.

ICAs märkning måste ha skett genom en överenskommelse. Ostkaksbageriet har fortfarande fristående ägare. Det är väl ett samarbete där Vrigstad levererar till ICA. Eftersom det länge inte gick (eller i alla fall var svårt) att få tag på Vrigstad ostkaka utanför Småland är jag glad åt ICAs inblandning. Så länge ostkaksbageriet sköts som det alltid har gjort och ostkakan bakas efter samma recept.

TILLÄGG: ska ha en vän på middag på lördag. Inser nu att jag måste till ICA och försöka få tag på ostkaka!:d:d:d
Lyckas tyvärr inte lista ut var närmaste ICA med Vrigstads ostkaka finns ... (enligt ICA:s hemsida verkar det dock finnas två versioner en med och en utan ICA-namnet på
 
Tillbaka till ostkaka.
Förr åt jag med grädde och sylt. Numera är det i princip alltid med bara sylt.
Och jag skulle nog lätt kunna sätta i mig det till lunch också sött och gott ju.
Undrar hur ostkaka smakar med äppelmos?
Det låter inte gott, men nån har säkert provat?
Pannkakssylt någon?

Men jag tror jag håller mig till jordgubbs-, hallon, eller drottningsylt... Känns som de är säkra sylter. Passar till det mesta som man har sylt till..
Alltid när det bara är jag och min far på jobbet så blir det ostkaka till lunch, inte efterrätt. Tillbehören varierar men har testat både äppelmos, pannkakssylt och rabarbersylt. Tillochmed rödvinbärsmarmelad är testat. Den senare var väl sisådär, men övriga upplistade tillbehör funkade kanonbra, jättegott! Men jordgubbs- eller hjortronsylt är ändå the shit.
 
Alltid när det bara är jag och min far på jobbet så blir det ostkaka till lunch, inte efterrätt. Tillbehören varierar men har testat både äppelmos, pannkakssylt och rabarbersylt. Tillochmed rödvinbärsmarmelad är testat. Den senare var väl sisådär, men övriga upplistade tillbehör funkade kanonbra, jättegott! Men jordgubbs- eller hjortronsylt är ändå the shit.
Då har jag en utmaning åt er. Testa med krusbärsmarmelad.. Det kan inte vara gott 🙈. Säger hon som 1,5 burk hemgjord krusbärsmarmelad som hon inte tycker smakar så bra som satsen innan den, vilket gör att den nog kommer slängas snart😇.
 
Då har jag en utmaning åt er. Testa med krusbärsmarmelad.. Det kan inte vara gott 🙈. Säger hon som 1,5 burk hemgjord krusbärsmarmelad som hon inte tycker smakar så bra som satsen innan den, vilket gör att den nog kommer slängas snart😇.
Åh det låter gott! Älskar krusbär, brukar dock göra saft på mina 👻 har f.ö tänkt testa päronsylt också. DET kommer bli årets höjdpunkt 😎
 
Alltid när det bara är jag och min far på jobbet så blir det ostkaka till lunch, inte efterrätt. Tillbehören varierar men har testat både äppelmos, pannkakssylt och rabarbersylt. Tillochmed rödvinbärsmarmelad är testat. Den senare var väl sisådär, men övriga upplistade tillbehör funkade kanonbra, jättegott! Men jordgubbs- eller hjortronsylt är ändå the shit.

Vad är pannkakssylt?
 
Den behöver faktiskt inte vara vare sig billig eller en jordgubbssyltsimitation numera även om det historiskt sett kanske varit så.

Fantastiskt god. Perfekt till pannkakor (no shit).

Det är såklart en smakfråga i huruvida man vill ha äppelmos eller jordgubbssylt. Den är typiskt billigare, eftersom råvarorna typiskt är billigare.
 
AB9FDF74-0021-4CBA-AC42-70C1EC6EDFDC.jpeg


Mycket gott. Närproducerad från omgivningen.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 572
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Är jag knäpp som tycker det är skitkul rent ut sagt räkna foderstater? Min dotter tycker det nämligen att det är "så skevt vara taggad...
Svar
3
· Visningar
782
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 517
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp