Livvärde föl, egen uppfödning.

HannaZ

Trådstartare
Hur tänker ni när ni ska livförsäkra ett föl?
Hur tänker försäkringsbolagen?

Har 17000 i liv i foster/fölförsäkringen men vill ha en plan klar för hur göra sen.
 
Kommer sätta högsta veterinärvård och bara en mindre summa på liv.
Kanske 20-25000.
(Kommer dock göra buffert på mellanskillnaden mot att ha en högre livförsäkring. )

För mej är det mer viktigt med bra veterinärvårdsförsäkring än livvärde.
 
Ja högt värde är inte aktuellt men 30 är ju mer än "produktionskostnaden" (om man inte räknar in bygge av ny box, hage, refraktometer osv osv för då är det nog närmre 40'). Undrar hur försäkringsbolagen resonerar. Ska välja det oxå. Haft Folksam i 17 år men gillar inte deras uppdelning av ridhäst/tävlingshöst plus att premier och självrisker rakat i höjden.
Har Dina på shettisen för hon var redan försäkrad där när jag köpte henne.
Måste gräva ner mig i de olika bolagens villkor.

Fölet är ju inte nån dyr ras (welsh partbred) så det spräcker inte privatekonomin m lite högre livvärde, jmf om det varit ett SWB.
 
Jag har min i 50' liv+användbarhet och högsta vet vård.
Resonerar som så att man har hög rabatt första året och sen kan man sänka om man känner att det blir för dyrt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 146
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 245
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 457
Senast: Keb71
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 344
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp