Ljudboksspelare för barn

Bukefalos 30 år!

Crossline

Trådstartare
Jag skulle vilja ha någon slags ljudboksspelare till min stora dotter, 5 år. Jag vill där emot inte ge henne tillgång till en smartphone/surfplatta, utan tänk att ha en apparat som hon kan starta själv och välja en saga, utan att riskera att öppna massa andra appar eller lyssna på kassa grejer.

Hon behöver liksom inte ha hela Spotifys utbud, risken är stor att hon sitter och scrollar och scrollar utan att välja något, så ett begränsat antal sagor hade varit toppen. Och fortfarande, hon får ingen smartphone.

Hon vaknar ibland tidigt på morgonen, och det hade varit skönt om hon kunde roa sig själv med det tills det är dags att gå upp.

Drömmen hade varit att programmera en raspberry pi och koppla fyra knappar till den, och lägga in en saga (som går att bytas ut) på varje knapp. Men vem har tiden?

Senast ändrad av en moderator:
Kan man ha ljudbok för Kindle? Det finns ju ljudböcker för barn på tex storytime. Finns det format så det kan funka på typ en mp3? Spånar lite vilt här ^^

Och kapar tråden lite,

Jag hade velat ha, om folk minns, till mina små,, dessa kassettbandspelare med tillhörande böcker. Så man kan läsa med pch vända blad när det kommer ett pling. Perfekt för lästräning, har taggat disney nordic i sociala medier i hopp om nyproduktion utan resultat. Lr ja, i ett kanske mer modernt medie format men med samma princip.

Tycker det är tråkigt att utbudet på det både du och jag efterfrågar är så skralt.

Hoppas nån annan vet nått bra :)

Det är kanske inte riktigt det du efterfrågar, men på min Storytel läsplatta kan jag både komma åt eböckerna och ljudböckerna. Jag tror dock inte det finns några högtalare, utan man måste ha hörlurar eller liknande inkopplat för att lyssna på ljudboken. Jag tror inte det går att komma åt webben på något sätt, utan man laddar ner böcker från Storytel som man vill ha på enheten (så att man också kan ha t.ex. 10 att välja på, snarare än att bläddra mellan alla - det går att bläddra mellan alla, när man ska ladda ner fler, men det är enklare att kolla runt bland de som är nedladdade). Man kan också ha den i flygplansläge, så kommer man verkligen bara åt de böcker som är nedladdade.

Jag skulle vilja ha någon slags ljusboksspelare till min stora dotter, 5 år. Jag vill där emot inte ge henne tillgång till en smartphone/surfplatta, utan tänk att ha en apparat som hon kan starta själv och välja en saga, utan att riskera att öppna massa andra appar eller lyssna på kassa grejer.

Hon behöver liksom inte ha hela Spotifys utbud, risken är stor att hon sitter och scrollar och scrollar utan att välja något, så ett begränsat antal sagor hade varit toppen. Och fortfarande, hon får ingen smartphone.

Hon vaknar ibland tidigt på morgonen, och det hade varit skönt om hon kunde roa sig själv med det tills det är dags att gå upp.

Drömmen hade varit att programmera en raspberry pi och koppla fyra knappar till den, och lägga in en saga (som går att bytas ut) på varje knapp. Men vem har tiden?
På många läsplattor kan man även spela upp ljudböcker. Så kanske en sådan, där du laddar ner ett antal ljudböcker då och då så hon har några att välja emellan ?

Jag skulle vilja ha någon slags ljusboksspelare till min stora dotter, 5 år. Jag vill där emot inte ge henne tillgång till en smartphone/surfplatta, utan tänk att ha en apparat som hon kan starta själv och välja en saga, utan att riskera att öppna massa andra appar eller lyssna på kassa grejer.

Och du kan inte tänka dig att använda en smartphone som du laddar ner ljudböcker och musik till och sen stänger av tillgången till internet? Och när hon vill ha nya ljudböcker så sätter du på internet, laddar ner och stänger ner internet igen. Inga andra appar osv. Har den inget internet när hon har den kan hon ju bara lyssna på det du valt att ladda ner till den.

Hade det varit jag hade jag använt en gammal smartphone till det alt. köpt den billigaste som finns. Utan abonnemang, utan simkort och utan surf. Bara tillgång till wifi när jag ska ladda ner nya ljudböcker och musik till barnet.

Har haft liknande funderingar, och en billig skärm med begränsat innehåll funkade inte för oss eftersom ungen satt som fastklistrad och tittade på musiken, vi behövde skärmlöst. Vi köpte en jooki, en högtalare med tillhörande figurer, där figurerna är kopplade till en spellista på streamingtjänst. Jag är inte odelat positiv till den, den var dyr och har ganska dålig batteritid, men den var det bästa alternativ vi hittade och har gett barnen stor glädje och möjlighet att själv styra vad som lyssnas på. Såg att det som säljs nu är en annan modell, så kanske är batteritiden förbättrad.

Vi har spanat in Yoto Player, finns kort att köpa med sagor på (engelska, franska och spanska vad jag vet) - eller så kan en köpa tomma kort och lägga in valfri saga på :) Har hört gott om den från bekanta men ej provat själv.

Kolla på biblipteken! Finns dels att ladda ner pch typ lägga på en mp3spelare om jag minns rätt, annars kanske det kan finnas cd-skivor?

Annars så se om nån har skivor lr så att sälja :)

Jag skulle vilja ha någon slags ljudboksspelare till min stora dotter, 5 år. Jag vill där emot inte ge henne tillgång till en smartphone/surfplatta, utan tänk att ha en apparat som hon kan starta själv och välja en saga, utan att riskera att öppna massa andra appar eller lyssna på kassa grejer.

"Bandspelare" med CD skivor körde vi med :) mycket enkelt och behändigt. Lätt för barnet att styra själv. (Ja det var efter att typ ingen längre hade CD spelare och det fanns även med bok och pling)

https://cdon.se/bocker/ljudbocker/barn-ungdom-ljudbocker/
https://www.ahlens.se/produkter/inredning/boombox-cd-radio-mp3-usb-f6ac9ec5-5076-4e37-b99b-21930a99779d?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P - PMax - MPO - 1301,5970&gad_source=5&gad_campaignid=18697197037&gclid=EAIaIQobChMIpa6tls_8kwMVhJ2DBx2clRQqEAQYAiABEgJ-2vD_BwE

däremot har radio med cd spelare ramlat iväg lite i pris.

Senast ändrad:

Vi kör vanlig högtalare och srplay/spotify/nextory.

Liknande trådar

• Intuitivt ätande
  • Vad gör ni på sommarloven?
  • Nä nu...! (Utbildning)
  • Musikspelare för små barn

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33
  • Rallylydnad