Ljuddämpning till "halvrum"

Halcyon

Trådstartare
Hyr ett litet hus ihop med min sambo. Pga jag snarkar gör att vi sover på varsitt ställe eftersom han väcks lätt av detta. Hade min sovplats i rummet i källaren men pga hyresvärden ser till fixa efter liten översvämning så kan jag av förklariga skäl inte sova där. Så jag fått flytta upp till övervåningen och sover på soffan (helt ok för mig) MEN stör honom trots vi ligger några meter ifrån varandra. Dock funkat bra det senaste...

Men till det jag vill komma till. Har ni några lösningar på hur kan dämpa ljudet till "halvrummet"(sovhörnan) vi har i vardagsrummet? Behöver inte se snyggt ut och då vi hyr så får gärna inte va nått som måste monteras fast. Just nu har vi draperistång från IKEA med gardiner på, dessa dämpar mest ljuset ifrån TV men inte ljudet.


139196202_10224370022388546_4760334863221791701_o.jpg
 
Det finns ljuddämpande paneler man kan sätta upp som inte ska göra någon permanent skada på väggen, kanske det kan vara något?
 
Är draperiet tjockt nog?
Jag hade nog försökt hitta en lösning utan hällor för att det ska vara heltäckande. Och tungt tyg. Tänk riktig mörkläggningsgardin..
Eller ännu hellre skjutdörrar och draperi men det blir antagligen lite mycket "ingrepp" på lägenheten?
Finns det alltså ingen dörr mellan dig och sambon som kan stängas heller?
Det funkar inte med typ en kuddhögtalare eller sovhörlurar med musik eller så för sambon?
 
@Cattis_E det vi har nu är tunna gardiner som draperi och nä inte tjockt nog. Funderar på om stången skulle kunnas hållas uppe med tungt tyg? Annars klart ett alternativ


Skjutdörrar funderar på men funderar kanske senare skede ta upp med hyresvärden som har lagom mycket nu göra med källaren, så vill inte besvära han i onödan. Men funderar på den lösningen, det hade som sagt varit mest optimal egentligen.

Det provats med, jag hörs igenom emellanåt enligt han :meh:

Funderingar om kunde komma över vikvägg, kanske dämpar något?
 
Hitta en rumsavdelare, som hade vart perfekt om vart 1dm högre. Den är alltså 1,72 i höjd och nått på 1,80 hade varit lagom, tror ni det kommer göra någon skillnad eller bara leta vidare?

Edit: Menar kan det funka trots 8-10cm "glapp" på höjden?
 
@Cattis_E Glömde lägga till.. Nix finns ingen dörr som går stänga mellan oss i huset. Enda dörrar som finns är in till huset, till toan och till källaren. Övervåningen i huset är som en 1,5 rummare.
 
Jag är gift med en som snarkar. Det finns inget man hade kunnat bygga utan att sätta upp en hel vägg som hade hindrat min mans snarkningar från att störa. Vi sover numera i olika rum. Annars får jag inte sova tillräckligt. Jag förstår din sambo angående öronproppar. Sjukt obekvämt att sova med!

Mitt råd: Flytta till nåt större så att ni kan ha olika sovrum.
 
Jag är gift med en som snarkar. Det finns inget man hade kunnat bygga utan att sätta upp en hel vägg som hade hindrat min mans snarkningar från att störa. Vi sover numera i olika rum. Annars får jag inte sova tillräckligt. Jag förstår din sambo angående öronproppar. Sjukt obekvämt att sova med!

Mitt råd: Flytta till nåt större så att ni kan ha olika sovrum.
Har en snarkande man - och eget sovrum. Så himla bra, hade blivit galen av att sova i samma rum som honom.
 
Jag är gift med en som snarkar. Det finns inget man hade kunnat bygga utan att sätta upp en hel vägg som hade hindrat min mans snarkningar från att störa. Vi sover numera i olika rum. Annars får jag inte sova tillräckligt. Jag förstår din sambo angående öronproppar. Sjukt obekvämt att sova med!

Mitt råd: Flytta till nåt större så att ni kan ha olika sovrum.
På tal om öronproppar så tycker jag att det är enorm skillnad beroende på öronpropp man använder när man sover. Vanliga skumproppar är hemska. Men öronproppar av vax eller flergångsproppar som Eargo eller Happy ears tycker jag är funkis.
 
Mörkläggningsgardiner av bra kvalité dämpar ljud. Likaså tjocka mattor och andra textilier. Ju tjockare det är desto mer ljud absorberas. Ett tjockt tyg på väggen eller kanske mörkläggningsgardiner som ni sätter upp längs både väggar och öppningen vid sängen skulle säkerligen göra stor skillnad.

Den där rumsavdelaren, går det att lägga något ovanpå? Isåfall finns det vadd som dämpar ljud man kan lägga på sådana ställen. Man kan också sätta sådan vadd bakom tavlor, speglar, och liknande för att dämpa ljud. Sätter ni upp tyg på väggen med vadd bakom bör ni få en riktigt bra ljuddämpning.
 
Hitta en rumsavdelare, som hade vart perfekt om vart 1dm högre. Den är alltså 1,72 i höjd och nått på 1,80 hade varit lagom, tror ni det kommer göra någon skillnad eller bara leta vidare?

Edit: Menar kan det funka trots 8-10cm "glapp" på höjden?
Tjockt tyg i gluggen? Inte lika tungt om tyget inte går ända till golvet?
Men svårt att dämpa allt.
 
På tal om öronproppar så tycker jag att det är enorm skillnad beroende på öronpropp man använder när man sover. Vanliga skumproppar är hemska. Men öronproppar av vax eller flergångsproppar som Eargo eller Happy ears tycker jag är funkis.
Min man har öronproppar i vax, han märker inte dom alls förrutom att han inte hör ljud från resten av huset samt knappt mina snarkningar. Så nu slipper jag höra ett evigt tjat om att han inte kan sova pga mig i varje fall 😁
 
Lösningen kom snabbare än vad jag och sambon räknat med. Hyresvärden iorndingställde klart källaren redan idag! Så jag får tillbaka mitt sovrum. Trodde ska betydligt längre tid och därav letade lösningar.

@Lingon Jo gärna haft något större, vi hade mycket mindre innan. Svårt hitta nått vettigt hyra i Stockholmsområde.

Tack för alla svar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp