Ljudinspelningar

SiZo

Trådstartare
Hur är det nu med ljudinspelningar, får man göra dessa med nuvarande lagar? Jag kände mig otrygg i en situation nyligen och satte igång ljudinspelning där jag har med att individen skriker, hotar och knuffar mig två gånger. Men får jag spara denna inspelning?
 
Ja, i den situationen får du spela in och spara och använda som bevis om det behövs. Det är tillåtet om du deltar i "samtalet" vilket du måste anses göra när ni är så nära varandra att du blir knuffad, oavsett om du säger något eller inte. Det du inte får göra är en hemlig avlyssning som bara omfattar andra personer.
 
Ja, i den situationen får du spela in och spara och använda som bevis om det behövs. Det är tillåtet om du deltar i "samtalet" vilket du måste anses göra när ni är så nära varandra att du blir knuffad, oavsett om du säger något eller inte. Det du inte får göra är en hemlig avlyssning som bara omfattar andra personer.
Man hör mig också så inga tveksamheter om att jag deltar i samtalet. Tack för ditt svar!

Halv kl*

Jag tog det inte så illa just då, men inser nu att jag nog är ganska chockad då jag spelar upp händelsen i huvudet om och om igen och vill berätta vad som hände för alla som kan tänkas lyssna.

Kul att försöka göra hemtenta nu.
 
Klokt av dig att ha sinnesnärvaro att spela in! Sådana händelser utan vittnen går ju vanligtvis rätt i papperskorgen pga bevisproblem om det går till en polisanmälan, så en inspelning är ju ett avsevärt lyft sett till möjligheten att bevisa något.

Men kan vara värdefullt alldeles oavsett anmälan om man börjar tvivla på vad som egentligen sas eller hur man uppfattade något. Hoppas du kan lägga det lite åt sidan just nu i alla fall så hemtentan går bra.
 
Klokt av dig att ha sinnesnärvaro att spela in! Sådana händelser utan vittnen går ju vanligtvis rätt i papperskorgen pga bevisproblem om det går till en polisanmälan, så en inspelning är ju ett avsevärt lyft sett till möjligheten att bevisa något.

Men kan vara värdefullt alldeles oavsett anmälan om man börjar tvivla på vad som egentligen sas eller hur man uppfattade något. Hoppas du kan lägga det lite åt sidan just nu i alla fall så hemtentan går bra.
Ja jag sitter och funderar på om jag ska göra polisanmälan eller inte. Men det lär väl inte direkt lugna ner stämningen i stallet.
 

Liknande trådar

Fritid Jag gick med i en Facebookgrupp rätt nyligen, och snart började jag få upp inlägg från den gruppen som alla började "Hej alla! Jag vill...
Svar
5
· Visningar
811
Senast: Lavine
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 433
Senast: Angel
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 406
Senast: verser
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp