Ljudisolering mot trapphus

Singoalla

Trådstartare
Nu har jag och Bruce bott en vecka i den nya lägenheten och jag har upptäckt att det är mycket lyhört. Inte särskilt när när grannar pratar eller har TV på, men golven knarrar och rören låter. Det är ingenting som stör ordningspolisen, men hans öron är ständigt spetsade mot dörren. Trots säkerhetsdörr så låter allt från trapphuset in till oss. Så fort någon tar den rangliga hissen eller går förbi utanför. Nu har han varit skällig senaste veckan, och jag tror att det kommer att lugna ner sig om ett tag. Han har varit uppstressad i och med flytten och nu är alla ljud nya. Men.. finns det något sätt att ljudisolera med tyg mot trapphuset? Tyvärr finns ingen möjlighet till innerdörr. Jag funderar på om man ska kan en gardin över dörren med passande ljudupptagande tyg? Jag vill inte göra mig ovän med nya grannarna och dessutom skulle det vara skönt för lillen att slippa höra så mycket av vad som försiggår i trapphuset.

Vad tror ni? Skulle det göra någon skillnad, och i så fall vilket tyg ska man köpa? Andra tips och trix? Jag ska också skaffa lite mattor och gardiner till fönstren så att när han väl skäller så slipper det eka i hela byggnaden :nailbiting: :D
 
Mattor är speciellt bra när man har hund för då dämpas även ljudet om han springer runt (om ni har en lägenhet under er). Annars tror jag att det bara är att vänja sig. Det är lyhört i lägenhetshus. I de allra flesta iaf. En del måste man nog acceptera men det får inte heller vara hur lyhört som helst. Det ska hyresvärden se till.
 
Mattor är speciellt bra när man har hund för då dämpas även ljudet om han springer runt (om ni har en lägenhet under er). Annars tror jag att det bara är att vänja sig. Det är lyhört i lägenhetshus. I de allra flesta iaf. En del måste man nog acceptera men det får inte heller vara hur lyhört som helst. Det ska hyresvärden se till.

Jag tror inte Bruce låter så mycket när han tassar runt med sina 5 kg :angel: Däremot så kan ju hans skall väcka de döda om akustiken är tillräckligt fördelaktig. Läste nu att det finns ljudisolerande filtar som man kan köpa och lägga under mattorna. Det låter ju smart!

För min egen del stör jag mig inte särskilt på lyhördheten, jag är mest orolig för att grannarna ska bli tokiga på Bruce. Vanligtvis skäller han enbart när någon knackar/plingar på dörren, eller om någon väsnas extra i trapphuset typ släpar på något tungt. Men nu har vi både fått posten i dörren samt hör så fort någon vrider om låset på sin dörr i trapphuset. Jag tror ju att han kommer att blir lugnare när han väljer sig, men det skadar ju inte att isolera så gott man kan.
 
Oftast så lär sig hundar vilka som ofta rör sig utanför lägenheten (t.ex. tidningsbud, brevbärare osv) och är tysta när de passerar.

Jag vet en hund som var knäpptyst när det vanliga tidningsbudet kom men på sommaren när de hade sommarvikare så skällde hunden de första 2 morgnarna för att sen acceptera att denna nya person inte var nåt hot och då var han tyst resten av tiden den vikarien delade ut tidningarna. Så troligtvis kommer din hund lära sig att era grannar går bara förbi och att det inte händer mer och då lugnar han sig nog. Allt är ju nytt i början.

Tyg allmänt är ju bra för ljuddämpning. Tavlor (typ canvastavlor, finns även speciella ljuddämpande tavlor), gardiner och allt annat tyg man kan få in dämpar också. Stora fluffiga mattor borde ju vara bäst.
 
Ett draperi i lite tjockare tyg framför dörren dämpar massor, speciellt om tyget är lite veckat.
Det går utmärkt att ha som ljuddämpare, det är mer en fråga om var som fungerar praktiskt och estetiskt. Det finns viss risk att det blir en pälssamlingsplats tex :) eller väldigt ivägen när man ska in och ut. Du får fundera lite på lösningar som skulle kunna fungera hos dig.
 
Ett draperi i lite tjockare tyg framför dörren dämpar massor, speciellt om tyget är lite veckat.
Det går utmärkt att ha som ljuddämpare, det är mer en fråga om var som fungerar praktiskt och estetiskt. Det finns viss risk att det blir en pälssamlingsplats tex :) eller väldigt ivägen när man ska in och ut. Du får fundera lite på lösningar som skulle kunna fungera hos dig.

Tack för svar! Kul att höra att min idé inte var helt dum. Men då kommer en annan fråga som du kanske inte alls kan svara på men jag chansar ändå. Jag har en mini-hall innan den stora hallen kommer. Antingen hänger man tyget precis innanför dörren, alltså att gardinstången fästes precis ovanför dörr. Eller så sätter man gardinen i dörröppningen mellan mini-hall och stor hall där det ändå känns mer rimligt att ha en gardin. Det är en ganska stor öppning så det skulle kunna bli snyggt. Men blir det någon skillnad på ljuddämpningen om den hänger över dörren, eller 1 meter ifrån?
 
Du vill ha draperiet relativt nära dörren. det kommer också att göra skillnad huruvida draperiet sluter hyfsat tätt emot vägg/väggsidor runt om dörren, eller om det s a s finns luftspalt mellan draperi och vägg och mellan gardinstång och vägg. En liten luftspalt omintetgör lätt syftet med aldrig så tjockt draperi.
Dessutom skulle jag ha tittat över och kompletterat/monterat gummilister i dörrkarmen, störande buller smiter lättare in genom dörrspringor än via själva dörren. Samma med ev. brevlåda.

(Med det sagt så är en modern säkerhetsdörr ofta ljudklassad och åtminstone hyfsat dämpande, så det är inte omöjligt att det är själva vägg- och golvkonstruktionen i huset som är boven. I så fall skulle mitt råd vara att använda så mycket absorberande material som möjligt generellt i lägenheten, och ffa i hall och förhall.)

((Brasklapp - det är lätt att underdimensionera textila gör-det-själv ljudabsorbenter. Titta på tjocka tyg med hyfsat hög vikt, inga skira linnetyger utan tjock filt eller möbeltyger. Lägg det sedan dubbelt, och dubbelt igen, och eventuellt dubbelt igen (ja, 4 eller 8 lager). Är du osäker på om det verkligen är vid dörrspringor/dörr som ljudet kommer in (snarare än genom väggkonstruktion) så går det ju att testa litet med exempelvis dubbelvikt sängtäcke innan man köper en massa dyrt tyg. ))
 
Jag hade en tjock gardin hängande precis vid dörren när jag bodde där det var lyhört. Så tätt intill dörren som möjligt. Hjälpte en del i alla fall. Dörren var inte så snygg och lägenheten liten så jag tyckte t.o.m. det blev finare med gardin än utan.
 
alltså - det finns tyger för allt.

Köper man ett tyg som är designat för att ljudisolera, så funkar det sannolikt otroligt mycket bättre än bara "vilken tjockt tyg som helst"

Sök hos välsorterad tygbutik, akustikföretag eller tapetserare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp