Ljuger hingsthållarna om mankhöjd?

I alla fall vissa valacker växer väl tills de är 6? trodde jag. Men hingstar kanske inte gör det.

De sista av skelettets tillväxtzoner sluts när hästen är runt 6 år. Mig veterligen är det helt oberoende av både ras och kön, så iaf i teorin är det fullt möjligt att hästar växer tills de är runt 6 år.

Dessutom är det ju så att hästar saknar nyckelben. Det innebär att de genom träning kan fås att "lyfta" sin manke något, helt utan att benen har vuxit något på längden! Och där kan jag tänka mig att det kan hända ganska mycket på en hingst som är 3 år (och inte så mycket tränad) när han mäts för första gången jämfört med ett par år senare!
 
Intressant, det här med att "frisera" sanningen. Min egen unghäst är efter en hingst som jag fullständigt förälskade mig i.
Hans mankhöjd har refererats till som 166 cm och på hemsidan för Helgstrands, 169, om jag inte minst fel?

Hur som, han är bara sex år, och det ena måttet är kanske som treåring?

Min egen häst är nu som 18 månaders, ca 154 cm. Hans mamma är enligt uppgift 167 cm.

Jag kan tro att han blir något liknande sina föräldrar, men man vet ju aldrig. Särskilt inte om de mått som angivits på tidigare generationer inte skulle stämma, och även de vara friserade.

Dilemma, minsann!
 
De sista av skelettets tillväxtzoner sluts när hästen är runt 6 år. Mig veterligen är det helt oberoende av både ras och kön, så iaf i teorin är det fullt möjligt att hästar växer tills de är runt 6 år.

Dessutom är det ju så att hästar saknar nyckelben. Det innebär att de genom träning kan fås att "lyfta" sin manke något, helt utan att benen har vuxit något på längden! Och där kan jag tänka mig att det kan hända ganska mycket på en hingst som är 3 år (och inte så mycket tränad) när han mäts för första gången jämfört med ett par år senare!
Ponnyer slutmäts vid 8 års ålder för de anses växt klart vid 7 års ålder.
 
Tror säkert många överdriver mankhöjden. En av mina hästars pappa stod som 155, var inte någon tvekan om att den var av ponnymått vid 15 års ålder i stallet. Dock annan ras än swb. Avkomman blev 144, mamman knappt 150.
 
Det där är ett problem (felaktiga höjder) för mej som hade ett sto som jag fick till 176 men andra fick till 182...
Inte så mycket i hennes fall då hon är stor är jag medveten om det, men när jag ska leta hingst till ett sånt sto vill jag inte välja en som är över 165 för att minska ner på risken att få en 180 avkomma... Så jag som då kollade hingstar åt henne hade inte många kvar att välja på när det sorterades bort på mankhöjden.

Nu är hon förvisso såld och de som har henne nu betäcker med 170 hingst men de äger ju hingsten och den som är tilltänkt som ryttare är lååååång. Så de bryr sej inte om hästen blir hög =)
 

Liknande trådar

C
Avel Sitter här och funderar, vill kolla om jag har rätt i min tankegång. Skriver inte ut några namn här, fast jag tror att ni iofs kan gissa...
Svar
19
· Visningar
2 210
Senast: cissiny
·
C
Avel Nu kan du som enskild medlem komma att få ta del av ASVH:s nya avelsplan inom kort. :bow: Detta är kopierat på ASVH:s hemsida...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp