Bukefalos 28 år!

Ljusa somriga gardiner till jul

Winni

Trådstartare
Varför ska man sätta upp röda, varma och "ljustäta" gardiner till advent och jul? Jag har ett par gardinlängder som ser hemvävda ut och som jag älskar, men i år kommer de inte upp. Jag ska chocka grannarna med att ha mina ljusaste sommargardiner.

När det är som mörkaste tiden, varför ska man då stänga ute det lilla ljus som finns? Jag har tidigare tyckt att det blivit så ombonat när julgardinerna kommit på plats, fast otroligt mörk och faktist lidigt av det nu när jag tänker efter. Så nu kommer vita tunna gardiner att finnas i mina fönster och de matta lilla ljuset som en stund på dagen ändå tittar fram ska lysa in i mina rum :)

Vet att det finns julgardiner som ändå är ljusare, men ändå ger det en varm mörk känsla tycker jag.

Vad tycker ni, vad har ni för gardiner i fönstren nu och vad tycker ni om julgardiner i synnerhet?
 
Sv: Ljusa somriga gardiner till jul

Jag älskar julgardiner och det mörka varma med julen!
Jag känner inget behov av att få in det lilla dagsljuset utan är ofta så jag försöker skapa stämningsfullt inne med tända ljus osv och då hjälper ett par mörkare gardiner.

I år kör jag svart i både kök och allrum. :)
Förr om åren har jag haft vinröda sammetsgardiner men jag anser att dom sett sina bästa dagar nu, totalt utslitna och blekta haha.

Men så länge inte gardinerna är blommiga med vår och sommarblommor och liknande tycker jag inte det är så farligt med att ha ljusa gardiner till jul, det kan ju också bli fint och juligt beroende på hur man har det i övrigt i hemmet! :)
 
Sv: Ljusa somriga gardiner till jul

Vi har så stora fönster i vår lägenhet att det inte spelar någon roll vilka gardiner vi har. Älskar jul o allt som hör till, så byter till julgardiner! Älskar hur mysigt det blir, och precis som Hayah så har vi en massa ljus tända för att höja upp stämningen ännu mer:)
 
Sv: Ljusa somriga gardiner till jul

Här hemma har vi bara rullgardiner.
Inget som hänger på sidan av fönstrena.
Mamma och jag tycker det är hemskt med gardiner. Man ska inte förminska fönster.

Dessutom är julgardiner himla fånigt.
Skit i det.
 
Sv: Ljusa somriga gardiner till jul

Jag tycker i regel det är ganska mysigt med julgardiner. Julen ska liksom vara ganska mörk och mysig med en massa (helst levande) ljus, tycker jag. Fast jag har inga julgardiner själv (dock mörka gardiner). Jag orkar inte byta bara för julen. Och huruvida andra har ljusa eller mörka eller typiska jul- eller sommargardiner bryr jag mig inte om alls. :)
 
Sv: Ljusa somriga gardiner till jul

De få timmar solen orkar upp på dagen är jag i alla fall på jobbet eller utomhus, så jag har gärna lite mörkare och tjockare gardiner som bäddar in fönstren på vintern.

Några riktigt juliga gardiner har jag inte, jag ids inte byta så ofta. Jag är glad om jag hinner få upp lite ljus och pynt :) .
 
Sv: Ljusa somriga gardiner till jul

Jag gillar julgardiner egentligen, men de passar inte alls in i min inredningsstil, så jag kör med ljusa gardiner året om!
 
Sv: Ljusa somriga gardiner till jul

jag har ljusa gardiner i sovrummet som går i vitt och silver :) i allrummet har jag mina "sommargardiner" grönaktiga (mer bronsguldgröna) i vardagsrumet har jag vita spetsgardiner hehe men där ska julgardinerna upp om jag bara lyckas få igång symaskinen dom är nämligen 3 meter långa :)
 
Sv: Ljusa somriga gardiner till jul

kl

Jag har också samma året om, har inga julgardiner men tycker i allmänhet att det kan vara ganska mysigt.
 
Sv: Ljusa somriga gardiner till jul

Varför ska man sätta upp röda, varma och "ljustäta" gardiner till advent och jul?

När det är som mörkaste tiden, varför ska man då stänga ute det lilla ljus som finns?

Jag förstår hur du tänker där men håller inte med.

Det är inte det "lilla ljuset som finns" som man stänger ut , det är den grådaskiga, kala halvskymningen som stängs ut med täta gardiner i varma färger!
På sommaren med sol och grönt utanför fönstret behöver man inga gardiner eller kan ha transparenta vita som släpper in allt det varma utifrån.
 
Sv: Ljusa somriga gardiner till jul

Jag är just nu hemma på dagarna för att jag har tidsbegränsad sjukersättning och kan därför se det lilla bleka ljus som finns mitt på dagen. Därför tänkte jag i år släppa in det med vita/ljusa tunna gardiner.

Varmt och ombonat blir det i skymningen när jag tänder adventljustakarna och stjärnorna i fönstren.
 
Sv: Ljusa somriga gardiner till jul

Jag hade tänkt att sätta upp julgardiner, men i sonens rum blev det Bamsegardiner, och i de andra rummen får de vanliga gardinerna sitta kvar faktiskt. Utom i köket som ska få vita gardiner med röda (mycket smala) ränder, de kan sitta till sommaren sen!
 

Liknande trådar

Hemmet Då var det dags att skaffa gardiner och idag får vi hjälp att sätta upp dubbla takskenor i båda rummen. Tanken är att ha en transparent...
2
Svar
21
· Visningar
1 715
Senast: Raderad medlem 19815
·
Hemmet Jag undrar helt enkelt om ni kan hjälpa mig att bestämma mig för ett par av dessa två varianter på rödrutig julgardin. :) Och för att...
Svar
10
· Visningar
1 579
S
Hästmänniskan Tänk att man aldrig lär sig det, trots att man gång på gång går på nitar för att man är snål... Det spelar ingen roll om det är...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: Oxxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp