Ljuslingsbacken

Novali01

Trådstartare
Så var Ljuslingsbackens FT över för denna gång...i fruktansvärd värme med horder av blinningar ...stackars både ryttare o hästar!

Själv hade jag tenta på förmiddagen så jag kom till slutet av hoppningen o såg förstås hela terrängen!

Kan gratulera Nisse till att ha kvalat in sin 4-åring till Breeders! Hon är även innehavare av 1 st pappa, dvs Max Power, som fick dagens pris i smörighet när han fullkomligt DRÖP av honungslena ord för att övertala överdomaren att snabbt som ögat skriva på kvalpappren....:devil:

Hunter ska gå kurs i "hur man går 2 banor för att hinna rida sina 2 starter"! Och när hon ändå går den kursen så får hon nog slå till med "Hur man INTE rider 26 sek FÖR FORT i 100-klass när alla andra får tidsfel....."!!!!:devil:

Fio fick tyvärr värmeslag på riktigt o kunde inte starta terrängen men han skötte sig i hoppningen så hon är nog nöjd ändå.

Norpan87 var mindre nöjd med sin dressyr efter att Pålle fick hysteriska anfall av alla blinningar men mer nöjd med hopp o terräng!

Nöjdast av alla var min lilla vofs när hon glatt skuttade ut i vattenhindret o helt sonika parkerade där....:rofl::rofl:
 
Sv: Ljuslingsbacken

Skötte sig och skötte sig... han var ASSPÄND i både dressyren och hoppningen såg spöken och rev 2 hinder, dock fanns det inga som helst tendenser till att bli istadig och DET är jag väldigt nöjd med, trots att han vände mot utgången efter nr 2 istället för åt andra hållet men det var inga som helst problem att vända tillbaka.

Tack gode gud för debutantprogrammet -97 där man får rida lätt :bow:

Film kommer till dom närmsta sörjande

När jag gick terrängbanan så började jag må illa och bli helt yr och sedan fick jag värsta migränanfallet.. låg och sov i skuggan ett tag men det hjälpte tyvärr inte, jag hade aldrig kunnat sitta på något som rör sig utan att kräkas :crazy:
 
Sv: Ljuslingsbacken

Stackare:crazy:

Vätskebrist och värmeslag :( och det är fruktansvärt, jag har fått det på riktigt en gång när vi cyklade på Gotland:crazy: Det var fruktansvärt varmt då också och jag låg i skuggan och var helt yr och mådde illa i flera timmar i Visby medan vi väntade på båten. Efter massor massor av vatten, sportdryck och svalka på kvällen försvann det äntligen... hemskt verkligen.

Det var för varmt att ens rida idag.....och fälttävlan:eek:

Lärde mej sen att alltid ha nåt på huvudet (trodde tjockt hår räckte:confused:) och dricka och få i mej salt i sån värme.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Jag vet.. man skall ha något på huvudet :crazy: Jag har druckit nästan 4 liter vatten idag och bara kissat en enda gång... så man ser hur mkt brist man har på vatten egentligen när kroppen tar upp så mkt .

Det blev en bild iallafall :D

31300747.jpg
 
Sv: Ljuslingsbacken

Ordet värme har fått en ny innebörd. Ville se terrängen i 100klassen, men hästens väl gick före och vi åkte hem...

Men hem åkte vi NÖJDA!!! :)

Även om domaren inte höll med om att min fullblodsdam var mer ridbar än någonsin så njöt jag!:love:
62 straff och efter ett mirakelsprång på 2an i hopp så hade vi bara dressyrstraffen med oss ut i värmen. Tack och lov fläktade det lite när vi for fram!

3,50 minuter gav 3,6 tidsfel och första placeringen (7a i 90) sen Olyckan :bump:.
Jag sov gott!! ;)
 
Sv: Ljuslingsbacken

Hunter ska gå kurs i "hur man går 2 banor för att hinna rida sina 2 starter"! Och när hon ändå går den kursen så får hon nog slå till med "Hur man INTE rider 26 sek FÖR FORT i 100-klass när alla andra får tidsfel....."!!!!:devil:

Det var ju ditt fel att jag red fort :devil: Du sa att det är jättesvårt att klara tiden här :cool:

Nä, ska inte skylla på stackars Nova :angel: Värmen gick åt mig rätt hårt också och klockan halv sex på kvällen när det var dags för start med Fisken i terrängen så var jag allt lite sliten men det var så klart inte hästen och hon passa på att dra på när jag inte orkade hålla emot lika mkt som vanligt... :o
 
Sv: Ljuslingsbacken

Jag instämmer med glitter :D Jag är jättenöjd med mina hästar!

Vi var på plats i Ljuslingsbacken vid 9-tiden. Redan då var det varmt och invanderat av blinningar. Jag hade missuppfattat vettiden i RM och trodde det var paus mellan heltimme och tio över men det var tvärtom... vet besiktiga mellan heltimme och tio över...blev lite stressigt redan då då vi fick vänta på vet till kl 10 och sen sadla och knata de 900 m bort till dressyrbanan.. jag satt upp på hästen 1012, starttid 1040.. var borta vid framridning 1020 ung MEN för EN GÅNGS SKULL så var häst avspänd från första steg!!!! :bump: Hon var jättefin och jag var så glad! Sen att jag rider och gör konstiga volter och snirklar runt lite inne på banan som drog ner det kan jag inte skylla på hästen.. Tog det lugnt innan hoppning, hämta andan, dricka vatten, upp igen och rida. Alltså den hästen :love: som hon hoppade på framridningen, så avspänt, så höga fina språng :bow: Inne på banan fick jag hjärnsläpp försökte säkra upp framför en oxer tills vi stod still och hoppa och då trilla en bom, jävligt surt och oschysst mot hästen :o

Ner med den kusen till trailern och ut med nästa. Lilla Räpan är INTE road av blinningar och vi gjorde vad vi kunde för att hålla dem borta men inget medel verkade bita mot de mutant-blinningar som höll till i Ljuslingsbacken..:(
Räpan försökte hålla sig i skinnet men ibland blev det för mycket och då blev det lite damp här och var i programmet, men bitvis gick det ok.
Ner till hoppbanan, ryttaren helt kokt vid det här laget, hällde vatten över huvudet för att få svalka :crazy: Gör två blundrar inne på banan lägger hästen tokfel och de två hinderna trillar... hästen gör sitt jobb men jag ställer till det..

Nu börjar det bli lite bråttom, jag ska hinna gå två terrängbanor, lämna hästar i trailer 700 m bort, helst äta ngt (blev en piggelin...) och sen vara klar till terrängsstart... när jag är ute och går 100-klass banan och är halvvägs så inser jag att det kommer aldrig att gå. Jag kommer inte att hinna. En häst måste strykas från terrängen. Jag valde stryka Räpan mest för att få mer tid innan det var dags att börja rida (Eve gick sist av de två).

Eve var på hugget som vanligt innan start, men lugnare än normalt, värmen dämpade väl henne. Som Nova så korrekt berättade så gick rundan lite fort...:angel: Jag orkade inte hålla igen så mkt som krävs för att hålla nere tempot. Eve har koll på läget och det kändes inte speciellt fort och jag tycker heller inte att det ser så snabbt ut på videon (ber om ursäkt för den oklippta videon) dessutom så efter uthoppet så missade jag svängen ner till spetsen och fick snirkla genom skogen mellan hinder och här går det verkligen inte snabbt, men men tiden stämde och jag fick straff för fortridning och missade plac (7:a, 6 plac)
 
Sv: Ljuslingsbacken

Grattis glitter!
Såg delar av din terräng det gick som på räls :D
 
Sv: Ljuslingsbacken

När jag gick terrängbanan så började jag må illa och bli helt yr och sedan fick jag värsta migränanfallet.. låg och sov i skuggan ett tag men det hjälpte tyvärr inte, jag hade aldrig kunnat sitta på något som rör sig utan att kräkas :crazy:

Vad tråkigt :( Jag undrade var du tog vägen...
Jag mådde heller inte supersuper men klarade mig från värmeslag i alla fall :crazy:
 
Sv: Ljuslingsbacken

Jag vet.. man skall ha något på huvudet :crazy: Jag har druckit nästan 4 liter vatten idag och bara kissat en enda gång... så man ser hur mkt brist man har på vatten egentligen när kroppen tar upp så mkt .

Det blev en bild iallafall :D

31300747.jpg

Ja där ser ni ju fräscha ut i alla fall:idea:

Men hmmmmm.......en liten fråga, vad gjorde den inkompetenta halvtidshästskötaren som dök upp först inför terrängen :confused: En alert, proffsig och engagerad hästskötare hade naturligtvis packat ner en liten käck solhatt, isklampar att kyla dej med samt 7 liter sportdryck, men det tycks ju inte den här ha gjort:cool: En sån kan du inte ha kvar:devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ljuslingsbacken

Helt rätt flash :devil:

Fjollan ställde upp som hästskötare, stort tack till henne.. Hon var guld värd :)

Bild från den fantastiska dressyren... Jag lyckades fånga ett av de två stegen som var avslappnade på hela ritten

31302761.jpg


Domaren + att det var svinhalt gräs med inslag av sandfläckar på marken gjorde att det mestadels såg ut såhär :

31302759.jpg



Sen måste jag berömma terrängbanan, (iallafall det jag minns mellan yrselanfallen) jättefin, välbyggd och med alla svårigheter man kan önska sig :bow:
 
Sv: Ljuslingsbacken

Du rider i * tempo men det är egentligen inte så jättekonstigt... Jag hade nog haft svårt att rida i lättklass tempo på Hille när man är van att rida i ett högre tempo... det sitter liksom i kroppen på hästen och en själv tillsammans på något vis.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Till alla ni som var där:
Någon som vet vad som kan ha orsakat alla fall av det jag antar måste vara farlig ridning i ponnyernas 80 och 90 terräng? En lagkompis till mig har 25 hinderfel från terrängen och väldigt många har hinderfel som slutar på femmor.

Något speciellt hinder som inbjuder till att hoppa från stillastående eller bara noggranna domare?
 
Sv: Ljuslingsbacken

Så är det nog. I Trossnäs *-iga så tog jag det lugnt och red in nästan exakt på tiden, så "normaltempot" för mig med den hästen ligger på 520-550 m/min. Igår hade jag 3.34 min på 2000 m det blir ung 560 m/min. Men igår släppte jag ju fram henne lite mer jämfört med de andra starterna vi gjort i år.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Till alla ni som var där:
Någon som vet vad som kan ha orsakat alla fall av det jag antar måste vara farlig ridning i ponnyernas 80 och 90 terräng? En lagkompis till mig har 25 hinderfel från terrängen och väldigt många har hinderfel som slutar på femmor.

Något speciellt hinder som inbjuder till att hoppa från stillastående eller bara noggranna domare?

För att de hoppade A hindret i vattnet stillastående. Några även B hindret upp ur vattnet stillastående.

Vet inte om det inbjöd till att piska över ponnyerna men det var inte så stora hinder så de klarade att hoppa dem efter att de stannat.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Ok, misstänkte ngt sådant. Men om man bara har 25 straff måste det väl komma från något annat än hopp från stillastående, för då ska man väl få straff både för vägran och farlig ridning alltså 20+25 straff?
 
Sv: Ljuslingsbacken

Ok, misstänkte ngt sådant. Men om man bara har 25 straff måste det väl komma från något annat än hopp från stillastående, för då ska man väl få straff både för vägran och farlig ridning alltså 20+25 straff?
Får man 25 för farlig ridning ska det egentligen vara som du skriver 20+25 (har man hoppat från stillastående var det ett stopp först) men ibland blir det ju missar i resultaten.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Till quigley:

För det första så tror jag inte att det var så många ungar som PISKADE över sina hästar i vattnet men däremot var det 95% av dom som tydligen inte hade räknat med att det kunde vara hinder ner i vattnet när man rider en Lätt klass bana för ponny...:cool:

Du hade ju själv problem på samma hinder så du kanske kan förstå att det inte var ett så lätt hinder för en ponny som inte tränat på det.

Till Gabby:

Sen var nog hinderfunktionärerna tillsagda av ÖD att döma stenhårt för sånt, tror även att han själv stod mesta tiden vid vattnet. Och om du då hade stannat o sen hoppade stillastående så får du ju 20 för stoppet o 25 för farlig ridning.

Till vem som nu vill läsa:

Ljuslingsbacken är inte någon lätt bana i någon kategori eller hästavdelning. Den är inte ojuste på ngt sätt, tvärtom, men den kräver sin ryttare o många hinder är s.k "ryttarhinder", dvs ryttarna tror att hindret är svårt o överför det sen på hästarna.
Men som sagt, det är ingen lätt bana o man måste vara väl förberedd för klassen när man startar där.
 
Sv: Ljuslingsbacken

Råkade stå bredvid de gamla erfarna gubbarna som diskuterade resultaten i P80.
Stocken innan vattnet har varit med tidigare utan att vålla problem.
Man fick i år ovanligt många som debuterade (förmodligen för att dom ville kvala till lag-SM)
Precis som du tycker jag att det var trevliga och schyssta banor på rätt nivå.
För väl förberedda ekipage för respektive klass borde det inte vara några problem att rida utan hinderfel. Som di gamle säger: Man behöver inte skapa svårigheter, det gör ryttarna så bra själva.

Första besöket på Ljuslingsbacken var mycket positivt.
Vi kommer säkert att komma tillbaka även om det var lite varmt ( +54 i bilen och +32 i släpet)

Jag tycker det var helt rätt att man delade ut straff för farlig ridning. Det är viktigt att ryttarna redan från början får börja tänka på att ett stopp är ett stopp.
Det heter ju farlig ridning just därför att det är in i helvete farligt.
 
Sv: Ljuslingsbacken

TACK!!:D

Min häst är otroligt härlig i terrängen, det är ju en sant nöje att rida när de själva älskar momentet!!:love:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag måste bara skriva av mig samt fråga om det får gå till såhär på tävlingar.. Jag var i Mariestad i helgen och startade FT, det var...
2
Svar
22
· Visningar
2 407
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp