Bukefalos 28 år!

Ljusstarkt objektiv.

T

TildaK

Funderar på om jag ska köpa ett ljusstarkt objektiv till min D60, hittat en här:
http://www.dustinhome.se/pd_5010046445.aspx

verkar som om det är svårt att hitta med autofokus?
Har tänkt använda objektivet främst till musikframträdanden och liknande men även hästtävlingar inomhus.

Sen funderar jag på det med, är det så stor skillnad på bilderna så at det är värt det? Har testat ett 1.8 och jag såg ingen skillnad på bilderna, men då testade jaf iofs lite snabbt och trixade inte så mkt med inställningarna..
Var och fotade på ett liveframträdande och bilderna blev inte alls bra, tog inställningen på ratten på kameran på utan blixt, och då blev slutartiden alldeles för lång..
Så några tips på vad jag ska ha för inställningar?
förutom Högt ISO, lite längre slutartid, stor bländare.
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

JA, det är definitivt STOR skillnad på hur bilderna blir, beroende på hur ljusstarkt objektiv man har, förutsatt att du fotar i dåligt ljus.
Objektiv med inbyggd AF motor finns det gott om, titta tex på Sigmas, Tamrons och Tokinas objektiv. Vad gäller Nikons egna ojektiv kommer det fler och fler brännvidder med AF motor.
Din fråga angående intällningar begriper jag inte. Det är ju just ISO, bländarvärde och slutartid du ska ställa in, får att påverka hur mycket ljus du får i bilden.
Ju lägre bländarvärde du kan ha på objektivet, desto kortare slutartid, eller lägre ISO kan du ha. Högt ISO ger brus i bilden, olika kameramodeller är olika bra på att hantera höga ISOvärden. Lång slutartid ger rörelseoskärpa. Ett objektiv med lågt bländarvärde gör ju då att du kan undvika brus och rörelseoskärpa. Det kräver ju dock att du gör inställningarna. Om du har lång slutartid, samtidigt som du fotar något som rör sig, får du så klart rörelseskärpa oavsett om du har ett ljusstarkt objektiv eller inte.
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

Du har ju också det nya Nikon AF-S 50/1,4 G för ungefär 3000 kr, om du nu är ute efter en 50:a. Det är en uppgradering av objektivet du länkar till, och med motor för autofokus även för D40/D60. Det skulle jag satsa på!
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

Kort komplettering till vias bra svar...
Så några tips på vad jag ska ha för inställningar?
förutom Högt ISO, lite längre slutartid, stor bländare.
Var och en av de tre variablerna känslighet/slutartid/bländare påverkar ljusmängden i din exponering, men var och en påverkar också andra faktorer.

Slutartid väljer du utifrån ditt önskemål med bilden. Lång slutartid kan vara intressant när du t.ex. vill använda rörelseoskärpa som effekt i bilden, men i allmänhet vill du använda så kort slutartid som möjligt för att undvika just rörelse-/skakningsoskärpa.
Bländarens inställning påverkar skärpedjupet i bilden. Större bländaröppning ger kortare skärpedjup och mindre bländaröppning ger längre skärpedjup; ibland vill du utnyttja det ena och ibland det andra. De flesta objektiv har minst bildförvrängningar ungefär i mitten av sitt bländarområde, även ganska dyra objektiv kan behöva bländas ner något eller några bländarsteg för att fungera allra bäst. Ett objektiv med största bländare 1,2 (eller 1,8) som bländas ner två steg är då fortfarande roligare än ett objektiv med största bländare 4,5 som bländas ner två steg.:)
ISO-känsligheten använder du enkelt uttryckt för att kompensera de inställningar du gör av slutartid och bländare, så att du slipper överexponering när du vill använda stor bländare och lång slutartid, eller slipper underexponering när du vill använda liten bländare och kort slutartid. I allmänhet vill du använda så låg ISO-känslighet som möjligt för att minimera det brus via beskriver.

Något som ofta glöms bort är att ju ljusstarkare ett objektiv är (ju större bländaröppning det tillåter) desto ljusare bild får du också i kamerasökaren, vilket i allmänhet gör det enklare och roligare att fotografera, i synnerhet i lågt ljus.:idea:
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

Nu när vi ändå är inte på objektiv så använder jag denna tråd för att spara lite på servern.

Är det nån som vet vilket köp som är det bästa av Canon EF 17-55 2.8 IS USM eller 28-70 2.8L USM? Hur pass bra är bildstabilisatorn på dom dom lite dyrare objektiven? Hur pass mycket längre exponeringstider kan man köra med utan att rikskera rörelseoskärpa? Prismässigt är det ju ungefär samma.
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

kl

Jag kanske är helt ute och seglar men borde inte Nikon Objektiv AF 35/1,8G DX AF-S passa till D60?
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

kl

Jag kanske är helt ute och seglar men borde inte Nikon Objektiv AF 35/1,8G DX AF-S passa till D60?

Är inte det samma objektiv som via länkar till?
Det funkar i så fall utmärkt till D40/D60 då autofokusen sitter i objektivet (AF-S)
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

Ja det passar, men 35 mm till konserter och ridhus... det passar kanske bättre till snapshots och när du är närmare dina objekt? :)
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

beror på till vilket hus, canon 24-70 F2.8L är just nu utklassat av sigmas nysläppta 24-70 F2.8, som kostar ungefär 5000kr mindre.

och vill du ha en 18-55 f2.8 så titta på antingen tokina eller tamron, de ligger runt 4000kr båda två, på tex cyberphoto eller fotokungen.
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

beror på till vilket hus, canon 24-70 F2.8L är just nu utklassat av sigmas nysläppta 24-70 F2.8, som kostar ungefär 5000kr mindre.

och vill du ha en 18-55 f2.8 så titta på antingen tokina eller tamron, de ligger runt 4000kr båda två, på tex cyberphoto eller fotokungen.

Ok, jag får åka runt o prova lite. Är lite skeptisk till Tamron och Sigma, känns lite smäckigt på nått sätt. Men vad får du 5000 mindre än Canon ifrån (24-70)? Det är ju samma pris istortsett. Om du pratar om Sigma EX 24-70/2,8 DG HSM, villsäga. Huset är 450D.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ljusstarkt objektiv.

Canon EF 24-70/2,8 L USM 77mm EW-83F (ingår) 13 995 kr
Sigma EX 24-70/2,8 DG HSM till Canon AF 82mm ingår 9 675 kr

det tycker jag är nästan 5000kr mindre.
själv ska jag plocka ut semesterdagar i slutet av månaden och inhandla ett tamron 17-50 f2.8
dessutom har den en mycket roligare brännvidd än 24-70mm.
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

Canon EF 24-70/2,8 L USM 77mm EW-83F (ingår) 13 995 kr
Sigma EX 24-70/2,8 DG HSM till Canon AF 82mm ingår 9 675 kr

det tycker jag är nästan 5000kr mindre.
själv ska jag plocka ut semesterdagar i slutet av månaden och inhandla ett tamron 17-50 f2.8
dessutom har den en mycket roligare brännvidd än 24-70mm.


Jo men det finns andra butiker här i världen än Cyberphoto vet du. 10995 kostar 24-70 2.8L som billigast enligt prisjakt.
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

Nikon lens series E 50 mm 1:1,8
funkar detta på d60?
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

Har ingen inbyggd AFmotor. Ska du ha 50mm med inbyggd AF är det den nya Nikkor 50 1,4 eller Sigma 50 1,8 eller Sigma 50 1,4 som gäller. (Vad jag kan komma på.) Själv vill jag byta ut mitt 50 1,8 mot Sigmas 50 1,4. Har Sigmas 30 1,4, och bara älskar det objektivet.
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

Har ingen inbyggd AFmotor. Ska du ha 50mm med inbyggd AF är det den nya Nikkor 50 1,4 eller Sigma 50 1,8 eller Sigma 50 1,4 som gäller. (Vad jag kan komma på.) Själv vill jag byta ut mitt 50 1,8 mot Sigmas 50 1,4. Har Sigmas 30 1,4, och bara älskar det objektivet.

du har inte lust att länka till dom? hittar dom nämligen inte..
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

Har ingen inbyggd AFmotor. Ska du ha 50mm med inbyggd AF är det den nya Nikkor 50 1,4 eller Sigma 50 1,8 eller Sigma 50 1,4 som gäller. (Vad jag kan komma på.) Själv vill jag byta ut mitt 50 1,8 mot Sigmas 50 1,4. Har Sigmas 30 1,4, och bara älskar det objektivet.


men objektivet går att få på kameran? alltså allt funkar utom autofokusen?
 
Sv: Ljusstarkt objektiv.

NIKON AF Objektiv 50mm f/1.8D .
funkar detta?
eller vad är skillnad på AF och AF-S?
 

Liknande trådar

Fritid Har börjat göra lite efterforskning inför höstens kommande inköp, men velar på vad jag ska välja.. Huset behöver vara hyfsat snabbt...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: Bebben
·
C
Fritid Till helgen beger jag mig upp till Åre och systemkameran följer givetvis med :laugh: Men har funderat på att skaffa ett bättre objektiv...
Svar
2
· Visningar
2 253
Senast: Car
·
IT & mobiler Har letat lite bland gamla trådar men hittar inte nåt som jag tycker stämmer in på mig. Jag har en Nikon D60 med bara kitobjektiv just...
Svar
7
· Visningar
1 250
Senast: maria85
·
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 769
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp