Lockigt hår = svinto?

SusieQ

Trådstartare
Jag behöver hjälp med dotterns hår och vet att det är flera här som har lockigt hår och vet hur man sköter det på bästa sätt. Googlade och kom till någon sida om afro hår, riktigt så lockigt är det ju inte och gissar på att just afrohår har en annan sorts kvalité än kaukasiskt (det är grövre te.x.)
Så här ser dotterns hår ut i vanliga fall. Ursäkta suddig bild, men hon tog den själv med min telefon.
DSC_0896_zpsvanwwg5l.jpg

Men efter att hon sovit och ibland annars också ser det ut så här.
IMG_20150103_104834_zpsk2ya72mk.jpg

Det känns som svinto i detta läget.
Vi har använt spraybalsam och en tangle teezer för att reda ut det, men det känns inte som en hållbar lösning ändå.

När jag googlade på lockigt hår stod det att man absolut inte fick borsta lockigt hår när det var torrt, men d et känndes inte som att det var problemet här, däremot är hennes hår i sig väldigt torrt.

Det jag har gjort nu är slutat tvätta med schampoo utan bara använder balsam, köpte ngn slags hårolja och har i på morgonen. Plus att sist jag var hos frisören (som inte kunde komma med något råd alls tydligen) köpte jag ngn svindyr moist repair leave in spray balsam.

Det har efter ett par veckor blivit något bättre men det är fortfarande svintokaraktär om hon legat ner eller sovit. Det bästa vore väl om man hade kunnat fläta det innan hon somnade men det är ju inte så långt nu (eftersom vår första åtgärd var att klippa henne).

Så nu vill jag ha lockiga bukes (andras också för den delen) råd för att få någon slags ordning och slippa detta morgon trassel (lite blir det ju alltid men fågelbon slipper vi helst).
 
(hoppar in lite snabbt)
Även vatten torkar ju ut, så om du balsamtvättar varje dag så kanske det fortfarande blir torrt. Vi har kommit undan med att blöta barnets hår högst en gång i veckan, knappt det (men då använder vi vanligt Barnängen schampo och balsamblandning -skulle själv aldrig ha det i mitt hår). Det luktar inte någonting alls (om han doppar håret i yogurth så måste man väl såklart skölja ur men det händer inte så ofta längre). Han har jättefint hår. Men fortfarande kan det svinta ihop sig lite när han sover iofs, tror de gnuggar huvudet mot kudden :) )

(Något barnradioprogram jag lyssnade på (knattetimmen) chockade mig lite med att kläcka ur sig om ett barn som var rädd för vatten att efter en 8 månader eller så kunde det ju vara läge med ett bad men i övrigt räckte det bättre med lite tvättlapp på nödvändiga ställen. Ändå bättre för huden. Så en gång i veckan är rent av ofta :))

I övrigt om lockigt hår, jag har lite lockigt och trassligt. Reda ut med bred träkam och borsta med svinborst när håret är torrt. Borstar aldrig blött hår. (svinborst är kanske lite hårt för barn men bred träkam från bodyshop är ju inte det, man kan ha lite lite olja på tänderna).
 
Hur ofta tvättar hon håret?

Hon älskar att duscha/bada, eller ja, vara i vatten överhuvudtaget och skulle utan tvekan kunna göra det flera gånger om dagen om hon fick. Hon duschar/badar som det är nu ett par till tre gånger i veckan max, men det är inte varje gång hon tvättar håret eller ens kroppen (för att huden inte ska torka ut extremt) utan hon blöter alltså mest ned sig (i somras var det värre då badade hon nästan varje dag). Jag vet att det kanske är lite för ofta, men hon gillar det och huden smörjs in efter varje "blötning", svårare med håret dock.

Har ni testat med balsammetoden? Fungerar ofta jätte bra på lockigt hår

Nu är jag ju inten expert på balsammetoden, men hon använder som sagt bara balsam i håret vid tvätt.

(hoppar in lite snabbt)
Även vatten torkar ju ut, så om du balsamtvättar varje dag så kanske det fortfarande blir torrt. Vi har kommit undan med att blöta barnets hår högst en gång i veckan, knappt det (men då använder vi vanligt Barnängen schampo och balsamblandning -skulle själv aldrig ha det i mitt hår). Det luktar inte någonting alls (om han doppar håret i yogurth så måste man väl såklart skölja ur men det händer inte så ofta längre). Han har jättefint hår. Men fortfarande kan det svinta ihop sig lite när han sover iofs, tror de gnuggar huvudet mot kudden :) )

(Något barnradioprogram jag lyssnade på (knattetimmen) chockade mig lite med att kläcka ur sig om ett barn som var rädd för vatten att efter en 8 månader eller så kunde det ju vara läge med ett bad men i övrigt räckte det bättre med lite tvättlapp på nödvändiga ställen. Ändå bättre för huden. Så en gång i veckan är rent av ofta :))

I övrigt om lockigt hår, jag har lite lockigt och trassligt. Reda ut med bred träkam och borsta med svinborst när håret är torrt. Borstar aldrig blött hår. (svinborst är kanske lite hårt för barn men bred träkam från bodyshop är ju inte det, man kan ha lite lite olja på tänderna).

Tangle Teezern kanske kan motsvaras vid svinborst? får skaffa en bredtandad kam då... :) och skära ned på badandet.

Hur lång tid tar det innan man ser något riktigt resultat, tror ni? Det har ju redan blivit bättre, men kommer det någonsin sluta vara svinto på morgonen?
 
Har ni testat med riktig djupinpackning som får sitta en timme eller mer i handdukstorkat hår, en gång i veckan minst?
 
Har ni testat med riktig djupinpackning som får sitta en timme eller mer i handdukstorkat hår, en gång i veckan minst?

Måte det sitta i i en hel timme?

Hon är ju bara drygt två år och inte särskilt duktig på att sitta still, vill ju inte ha inpackning i hela huset sen, fast annars lät det som en bra idé...

En grej till, det kan ju inte vara allt för starka saker heller antar jag, med tanke på hennes ålder.
 
Kokosolja. Ta en liten klick och krama in i blött hår.
Det har funkat kanon för mig när mitt hår blivit för torrt.

Ta en titt på innehållsförteckningarna och jämför med balsammetodens "godkända lista". Om balsamet innehåller tex silikon eller protein kan det ge frizz och otäckt hår.
Tips är att göra en "sista-schamponering" och sen använda enbart "godkända" balsam. Och som sagts innan, inte tvätta för ofta.
 
Desto längre det sitter i desto bättre verkan, kan hon ha en turban på huvudet som du sätter fast med en hårsnodd? en sån här :
img_1570_41571084.jpg


Går inte det, så är det iaf bra att göra inpackning 2 ggr i veckan och låta det sitta ett par minuter i alla fall.

Cocos olja rekommendera jag också, om du inte vill ha vanlig inpackning. köp på glasburk finns på tex ica maxi.det är fast form men blir rinnande när man tar i det. ha i det i torrt hår för bäst resultat, det går åt några "hand-skopor" för att dränka in hela håret.
 
Kan ju testa med inpackning iaf.

Tror ni att jag ska strunta i oljan jag köpte
best-of-hair-oils-L-Ctq_h8.jpeg


Och använda cocosolja istället?
 
Nej fortsätt med oljan i längderna i torrt hår, kokos oljan har du bara som inpackning. Ha inte det i torrt hår utan att skölja ur, håret kommer se väldigt fett ut.
 
Även min lillflicka får en tuss i nacken efter att hon sovit, det har blivit lite bättre med tiden (hon är fem nu). Det som funkar bäst är såklart att sova med en eller två flätor i håret, de kan sitta i flera dagar utan problem. Fläta håret när det är halvtorrt så sitter flätorna bra. En anna sak som fungerar, men som din flicka nog är lite för liten för, är att använda plattång eller våffeltång.
 
Titta på innehållsförteckningen i hårprodukterna. T.ex bör inte alkohol stå tidigt i innehållsförteckningen om håret redan är torrt.

Jag själv bytte ut mina hårprodukter till ekologiskt för en tid sedan. Håret blev väldigt fett till en början men det gav sig och jag upplever att det är trevligare att ha med att göra. Borstar nästan aldrig håret och det tar i alla fall ett antal dagar innan det blir väldigt tovigt.
 
Jag behöver hjälp med dotterns hår och vet att det är flera här som har lockigt hår och vet hur man sköter det på bästa sätt. Googlade och kom till någon sida om afro hår, riktigt så lockigt är det ju inte och gissar på att just afrohår har en annan sorts kvalité än kaukasiskt (det är grövre te.x.)
Så här ser dotterns hår ut i vanliga fall. Ursäkta suddig bild, men hon tog den själv med min telefon.
DSC_0896_zpsvanwwg5l.jpg

Men efter att hon sovit och ibland annars också ser det ut så här.
IMG_20150103_104834_zpsk2ya72mk.jpg

Det känns som svinto i detta läget.
Vi har använt spraybalsam och en tangle teezer för att reda ut det, men det känns inte som en hållbar lösning ändå.

När jag googlade på lockigt hår stod det att man absolut inte fick borsta lockigt hår när det var torrt, men d et känndes inte som att det var problemet här, däremot är hennes hår i sig väldigt torrt.

Det jag har gjort nu är slutat tvätta med schampoo utan bara använder balsam, köpte ngn slags hårolja och har i på morgonen. Plus att sist jag var hos frisören (som inte kunde komma med något råd alls tydligen) köpte jag ngn svindyr moist repair leave in spray balsam.

Det har efter ett par veckor blivit något bättre men det är fortfarande svintokaraktär om hon legat ner eller sovit. Det bästa vore väl om man hade kunnat fläta det innan hon somnade men det är ju inte så långt nu (eftersom vår första åtgärd var att klippa henne).

Så nu vill jag ha lockiga bukes (andras också för den delen) råd för att få någon slags ordning och slippa detta morgon trassel (lite blir det ju alltid men fågelbon slipper vi helst).
Vräk på med balsam och inpackningar! Borsta det aldrig när det är torrt även om det inte är det som känns som problemet, utan blöt ned det på morgonen och borsta ut med balsam. Även om det inte går att fläta så kan det faktiskt hjälpa att åtminstone sätta upp håret. Jag klippte av tre dm i höstas efter att ha vaknat med en enda stor dreadlock för andra gången, varav den första gången resulterade i tio timmars konstant borstande och utredande.

Och jag skulle skippa oljan du länkat, jag har haft likadan och upplever att håret blir trassligare. Jag tvättar håret med ytterst lite schampo, sedan har jag i rejält med inpackning och borstar ut håret med en väldigt bred borste samtidigt som jag sköljer ur. Har sedan i balsam och borstar/sköljer samtidigt. Kramar ur det värsta blöta ur håret och borstar en gång till (då det ofta trasslar sig från dusch till utanför dusch :banghead:) och låter det sedan självtorka. Tovor som uppkommer när det är torrt får helt enkelt finnas där.

Jag ser för övrigt ut så här när jag borstar det när det är torrt, så jag vet vad jag pratar om...

bild_2014-05-14_kl_0650_5372f6e0ddf2b343878af073.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp