Lockigt hår

karamelldrottningen

Trådstartare
Jo jag vet ännu en hårtråd här :o
Kanske beror på att mitt hår just nu ser ut som ett enda stort FRISS och tack så mycket att det är vinter så mössa kan bäras…

Är det någon här som har så där snyggt glänsande lockigt hår?
Jag tänker att istället för att försöka få håret till något det inte alls är, dvs rakt så kanske är det bättre att bara låta lockarna ta över helt?
Men hur får man då snygga lockar?

Har oftast håret i knyt, alternativt fläta eller hästsvans men 80 % i knut. Den blir ganska tjock men då är håret där det är. Är inte så bra kanske med tanke på frisset?
Upplever att håret mår bättre av fläta men flätan är mer i vägen än en knyt.
Börjar ibland dagen men fläta eller hästsvans men slutar ändå med att jag gör en knut tillslut.

Kanske klippa av håret helt?
 
Jo jag vet ännu en hårtråd här :o
Kanske beror på att mitt hår just nu ser ut som ett enda stort FRISS och tack så mycket att det är vinter så mössa kan bäras…

Är det någon här som har så där snyggt glänsande lockigt hår?
Jag tänker att istället för att försöka få håret till något det inte alls är, dvs rakt så kanske är det bättre att bara låta lockarna ta över helt?
Men hur får man då snygga lockar?

Har oftast håret i knyt, alternativt fläta eller hästsvans men 80 % i knut. Den blir ganska tjock men då är håret där det är. Är inte så bra kanske med tanke på frisset?
Upplever att håret mår bättre av fläta men flätan är mer i vägen än en knyt.
Börjar ibland dagen men fläta eller hästsvans men slutar ändå med att jag gör en knut tillslut.

Kanske klippa av håret helt?

Har en svinbra frisör som kallt allt om detta. Hen jobbar rätt mkt med afrohår men kan alla lockar. Om du vill kan jag dma tips till dig? Hen finns dock i sthlm
 
Har oftast håret i knyt, alternativt fläta eller hästsvans men 80 % i knut. Den blir ganska tjock men då är håret där det är. Är inte så bra kanske med tanke på frisset?
Upplever att håret mår bättre av fläta men flätan är mer i vägen än en knyt.
Börjar ibland dagen men fläta eller hästsvans men slutar ändå med att jag gör en knut tillslut.
Fläta och sedan vika upp flätan? Bruka fästa med en plastklämma på vardera sidan.
 
Jo jag vet ännu en hårtråd här :o
Kanske beror på att mitt hår just nu ser ut som ett enda stort FRISS och tack så mycket att det är vinter så mössa kan bäras…

Är det någon här som har så där snyggt glänsande lockigt hår?
Jag tänker att istället för att försöka få håret till något det inte alls är, dvs rakt så kanske är det bättre att bara låta lockarna ta över helt?
Men hur får man då snygga lockar?

Har oftast håret i knyt, alternativt fläta eller hästsvans men 80 % i knut. Den blir ganska tjock men då är håret där det är. Är inte så bra kanske med tanke på frisset?
Upplever att håret mår bättre av fläta men flätan är mer i vägen än en knyt.
Börjar ibland dagen men fläta eller hästsvans men slutar ändå med att jag gör en knut tillslut.

Kanske klippa av håret helt?

Jag har i grunden torrt hår/hårbotten och har på äldre dagar blivit krullhårig... fukt, fukt, fukt är det som gäller. Återfuktande schampo, balsam som gärna får sitta kvar medans en duschar och att använda inpackning regelbundet. Jag har alltid i ett leave-in balsam också. Ska jag har det utsläppt (har praktiskt taget det alltid uppsatt) så har jag i produkter som tar fram och håller i lockarna sas.
 
Har en svinbra frisör som kallt allt om detta. Hen jobbar rätt mkt med afrohår men kan alla lockar. Om du vill kan jag dma tips till dig? Hen finns dock i sthlm
Du har inte tips på någon frisör i Skåne? :angel:

Sonen är superlockig oavsett vad vi gör med hans hår men dottern har korkskruvar under det översta lagret som snarare är rakt /svinto. Jag utgår ifrån att det är en fråga om korrekt klippning 🤔
 
Jag har "förlikat" mig med mitt frissiga men samtidigt ibland fint lockiga hår.
Fr.ig handlar det mycket om vilka produkter jag använder, en för mitt hår passande längd och något sånär regelbundna frisörbesök.

Jag använder mig av produkter från SEBASTIAN PROFESSIONAL.
-Twisted-serie (shampoo, balsam)
- Taming elexir
- Potion 9

Hårlängden håller jag till max axellångt i nacken, och något längre fram, så egentligen en page. Det klipps upp något i nacken för att få ett finare fall.
 
Jag har "förlikat" mig med mitt frissiga men samtidigt ibland fint lockiga hår.
Fr.ig handlar det mycket om vilka produkter jag använder, en för mitt hår passande längd och något sånär regelbundna frisörbesök.

Jag använder mig av produkter från SEBASTIAN PROFESSIONAL.
-Twisted-serie (shampoo, balsam)
- Taming elexir
- Potion 9

Hårlängden håller jag till max axellångt i nacken, och något längre fram, så egentligen en page. Det klipps upp något i nacken för att få ett finare fall.

Jag instämmer i att Sebastians produkter är mycket bra @karamelldrottningen
 
Jag har lockigt hår och får ofta höra att det är vackert. ...men det kräver två produkter ur Lanza Keratin Healing Oil-serien; i vått hår sätter jag lite Defrizz Cream och då jag torkat håret (jo, med fön) så sätter jag i lite Hair treatment-olja. Det syns om jag glömt, om man säger så... ;)
 
Jo jag vet ännu en hårtråd här :o
Kanske beror på att mitt hår just nu ser ut som ett enda stort FRISS och tack så mycket att det är vinter så mössa kan bäras…

Är det någon här som har så där snyggt glänsande lockigt hår?
Jag tänker att istället för att försöka få håret till något det inte alls är, dvs rakt så kanske är det bättre att bara låta lockarna ta över helt?
Men hur får man då snygga lockar?

Har oftast håret i knyt, alternativt fläta eller hästsvans men 80 % i knut. Den blir ganska tjock men då är håret där det är. Är inte så bra kanske med tanke på frisset?
Upplever att håret mår bättre av fläta men flätan är mer i vägen än en knyt.
Börjar ibland dagen men fläta eller hästsvans men slutar ändå med att jag gör en knut tillslut.

Kanske klippa av håret helt?
Tvätta sällan, ha i hårolja typ Arganolja/Rosenfröolja (utan fruktvaxer och silikoner).
(alltså man behöver ju inte hälla i schampo varje gång man är i duschen)

Om håret är liksom kladdigt nästan att få borsten igenom, skölj med äppelcidervinäger (en msk i 5 dl eller något) någon gång i månaden. Blir liksom halt och glansigt av det.

Om du använder schampo som blandar schampo och balsam och vaxer och en massa sådant tror jag du måste använda ett mer rent, enkelt schampo för att få ur vaxerna innan du kan tvätta håret mer sällan.

Använd träkam, benkam, svinhårsborste som alla lägger ned de små fjällen på hårstråna.

Mitt varierar lite men jag kan få fina glansiga korkskruvslockar i perioder, men har ganska rakt hår med självfall vanligen.
Dock kan det bli oerhört frizzigt tex om jag använder hårtork, som en överblommad maskros. (så det har jag inte gjort sedan jag var tonåring)

Om du inte ska träffa någon kan du ju ha en buff över håret, det gör jag ibland (och när jag bakar) håller alltihop i schack utan att dra i det.
 
Du har inte tips på någon frisör i Skåne? :angel:

Sonen är superlockig oavsett vad vi gör med hans hår men dottern har korkskruvar under det översta lagret som snarare är rakt /svinto. Jag utgår ifrån att det är en fråga om korrekt klippning 🤔
Det över är kanske torrare och mer slitet och det under lite mer fuktbevarat?

Superlockigt är väl fint?
 
Jo jag vet ännu en hårtråd här :o
Kanske beror på att mitt hår just nu ser ut som ett enda stort FRISS och tack så mycket att det är vinter så mössa kan bäras…

Är det någon här som har så där snyggt glänsande lockigt hår?
Jag tänker att istället för att försöka få håret till något det inte alls är, dvs rakt så kanske är det bättre att bara låta lockarna ta över helt?
Men hur får man då snygga lockar?

Har oftast håret i knyt, alternativt fläta eller hästsvans men 80 % i knut. Den blir ganska tjock men då är håret där det är. Är inte så bra kanske med tanke på frisset?
Upplever att håret mår bättre av fläta men flätan är mer i vägen än en knyt.
Börjar ibland dagen men fläta eller hästsvans men slutar ändå med att jag gör en knut tillslut.

Kanske klippa av håret helt?
Jag har inte suprlockigt hår. Men om jag inte borstar eller på annat vis gör håret rakt efter dusch får jag lockar.
Nu när vi bor med egen brunn med mkt hårt vatten måste jag ha schampo, balsam och inpackning framtaget för det. Annars blir håret en torr, trasig katastrof.
Har för mig att du bor på gård. Men vet inte hur du har det med vatten.

Jag har använt fuktgivande och värmeskydd från Kerastase, Sebastian, Redken etc.
Men det som funkat bäst nu med hårda vattnet har varit en chansning. Jag har ett ansiktsserum med squalane, som är en fuktgivande olja. Den har varit så bra på huden att jag googlade om squalane i hår. Det användes en del och jag testade. Håret blir så himla glansigt och fint ihop med att det återfuktas.
Serumet jag har är från The Ordinary och kostar inte många kronor.
Idag testade jag blanda det med hyaluronsyra för ansiktet. Får se hur det blir!

Vill jag ha lockar så borstar jag inte håret efter dusch. Borstar jag blir det bara friss.

Nu är jag bekväm och har oftast håret i knut. Jag upplever inte att det sliter.
 
Detr så olika vad som fungerar på ens eget hår.
Men borsta aldrig håret. Red ut det med fingrarna när du har balsam i. Efter duschen, handdukstorka, i med olja eller annat gegg som just ditt hår gillar, böj dig framåt och krama in det i håret, då kramar du samtidigt till lockarna.
 
Men, om man inte ska borsta det. Hur förhindrar man knutor? Dottern är 4 så det här med knutor är ett problem.

Försökte mig på en bild där man ser både lockar och rakt hår
16397547540202067046276021420025.jpg
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 273
Senast: Calmiche
·
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 337
Kropp & Själ Har sedan början av tonåren haft dålig hårkvalité, visserligen rätt tätt med hårstrån, men dom är tunna, frissiga och torra och helt...
2
Svar
24
· Visningar
4 144
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
42 761
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp