Löften till mig själv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att försöka insinuera att du skulle bli bannad för att du uttrycker en åsikt känns väldigt tråkigt.

Jag insinuerar inte, jag kommenterar den uppfattning jag fått av att ha läst @MiniLi s egen upplevelse av att ha blivit bannad. Jag kan ha tolkat det fel, men som sagt känns den här tråden enormt obehaglig och det var med stor tvekan jag alls skrev i den så den tolkningen är i så fall färgad av känslan av att vara ovälkommen.
 
Jag tycker tråden är svår (och helt ärligt så börjar den gå rundgång nu, kanske dags att låsa?).
Jag har försökt diskutera i generella termer och vill därför inte tagga någon, mitt syfte är inte att trycka till en enskild individ utan att diskutera diskussionsklimatet i sin helhet.
På visa bitar här känner jag mig träffad och istället för att för att slå ifrån mig så tar jag åt mig. Jag har definitivt haft "onda ögat" mot vissa trådskapare och har inte bidragit till något konstruktivt.
Däremot så tycker jag klimatet här på Buke är som det alltid har varit, för det mesta jäkligt bra och kul, men ibland under en tid så är det på väg åt fel håll och till slut blir det en jättegrej.
Tror snarare att vi behöver bli bättre på att bromsa när det är på väg att spåra ur och lyfta problemen tidigare, innan personer blir bannade och andra väljer att lämna forumet.
 
Jag tänker t.ex. i köket tråden där det är ett tiotal användare som skriver om sin mat upplevelse, där jag numer har ett hum om var det flesta befinner sig i landet, vilket man de tycker om, vem tycker om VLIN och vem skapade termen SWACOS. I hundtråden där man kan namnet på användares hundar och vet vilken ras och hur de ser, i vissa fall t.o.m. vilka som är syskon med varandra.
Men nej, att det ska utvecklas till en "bukemaffia" vill nog ingen (även om det säkert är jäkligt tryggt med att ha andra användare i ryggen).
För de som är aktiva i samma trådar kan det vara både trygghet och skojsigt, men för den som kommer in som 'ny' (vilket även skulle inkludera mig som är en inventarie här) är det där 'familjära' bara en gruppering som är exkluderande. Jag backar nog ut från den tråden.

Men problemet här handlar ju om något annat egentligen, om rena elakheter och när diskussion blir debatt och ingen på andra sidan åsikten kan hantera situationen på ett bra sätt och att det kan eskalera till ren mobbing som pågår år efter år. Att det finns användare som har andra användare som mål och jagar år efter år. Jag har haft kontakt med en användare som inte kunde freda sig själv från ett par andra användare som i tråd efter tråd gick till attack vad denna användare än skrev och fortfarande gör det i viss mån. Användaren har också backat bort från buke en hel del och är inte lika aktiv som förr.
 
Jag uppfattade denna tråd som att man tog upp problemet med diskussionsklimatet som kan bli här på bukefalos och att man är ledsen att det gör att vissa lämnar/inte vågar säga sin mening.

Jag la inte märket till vilka användare som skrev vad i tråden som jag upplevde blev alldeles för personlig för att det ska kännas okej.
Jag läser rakt av vad alla skriver och vilka kommentarer de bemöter.

Sen att det tråkiga diskussionsklimatet följer med hit bevisar bara att nått behöver ändras.

Man kanske inte kan nå ut till alla men JAG kommer iaf tänka mer på hur JAG uttrycker mig och ”gillar” här.
 
För de som är aktiva i samma trådar kan det vara både trygghet och skojsigt, men för den som kommer in som 'ny' (vilket även skulle inkludera mig som är en inventarie här) är det där 'familjära' bara en gruppering som är exkluderande. Jag backar nog ut från den tråden.

Men problemet här handlar ju om något annat egentligen, om rena elakheter och när diskussion blir debatt och ingen på andra sidan åsikten kan hantera situationen på ett bra sätt och att det kan eskalera till ren mobbing som pågår år efter år. Att det finns användare som har andra användare som mål och jagar år efter år. Jag har haft kontakt med en användare som inte kunde freda sig själv från ett par andra användare som i tråd efter tråd gick till attack vad denna användare än skrev och fortfarande gör det i viss mån. Användaren har också backat bort från buke en hel del och är inte lika aktiv som förr.
Såklart är det svårt att komma in i den familjära stämningen, vilket har lyfts ett flertal gånger förut. Inte bara genom den tråden men även i andra tråden så kan det vara svårt att ta sig in.
Det är ju inte ett helt lätt problem, men i "lättare" tråden jämförelsevis mot tyngre trådar kan jag tycka att man får acceptera den familjära stämningen. Det är ju en stor del av Buke.
Det handlar till stor del om likes och liknande, där tycker jag att man kan vara mer frikostig. Att även om inläggen inte kommenteras i samma utsträckningen så är det en bekräftelse på att det lästs och synts. Så försöker jag tänka i de lättare trådarna i.a.f. där det inte handlar om att hålla med i åsikter.

Det är ju jättetråkigt att läsa och att det faktiskt är så. :down:
 
Vem ska jag tagga? Jag vet inte vilka alla är men att säga ingen haft chans att säga sin mening stämmer inte, för tråden var öppen innan Gunnar bannade dessa. Jag vet bara ett namn som var väldigt tuff i den stängda tråden och som nu är bannad, tycker du jag ska peka ut den personen och den ska stå vid skampålen? Jag anser detta är en allmän tråd och vill inte peka ut enskilda, men chansen säga sin mening har alla haft.
Men det har var ju en dagbokstråd från början. Alla läser inte på dagbok, framförallt inte lika frekvent som de andra delarna av forumet. Nu ligger den på Bukefalos och inte heller det underforumet är det mest välbesökta.

Om man dessutom inte delar uppfattningen så kanske inte trådstarten väckte så mycket intresse av att delta, och sen gick det snabbt utför till att bli ganska mkt mobkänsla.
Om man vill att specifika användare ska delta i tråden så är det ju lämpligt att tagga dem och beskriva sitt önskemål. Man har ju dock ingen som helst skyldighet att göra det.
Och om man har en genuin nyfikenhet kring hur "andra sidan" resonerar i frågan så är det ju lämpligt att hålla på tonen. Den här tråden är inte direkt välkomnande att ge sig in i om man har en annan upplevelse.

Jag tänker att det här är en typisk tråd där många väljer självcensur. Om man inte känner för att ge sig in i den här debatten så är det väl bra att man avstår? Eller om man känner att man skulle bli allt för irriterad och därför avstår från att skriva?
 
Grundproblemet ligger i en ojämn moderering.
Nu vet jag inte vad du avser med detta, men jag har också funderat över modereringen. För min del har jag funderat på om moderatorerna och @Gunnar har ett gemensamt tänk eller om det sker mer på individbasis?
Jag tycker att det känns ganska oförutsägbart just nu, och då framförallt att @Gunnar avviker från de andra moderatorerna. Sen vet jag inte vad det beror på, men det är min upplevelse.
 
Men det har var ju en dagbokstråd från början. Alla läser inte på dagbok, framförallt inte lika frekvent som de andra delarna av forumet. Nu ligger den på Bukefalos och inte heller det underforumet är det mest välbesökta.

Om man dessutom inte delar uppfattningen så kanske inte trådstarten väckte så mycket intresse av att delta, och sen gick det snabbt utför till att bli ganska mkt mobkänsla.
Om man vill att specifika användare ska delta i tråden så är det ju lämpligt att tagga dem och beskriva sitt önskemål. Man har ju dock ingen som helst skyldighet att göra det.
Och om man har en genuin nyfikenhet kring hur "andra sidan" resonerar i frågan så är det ju lämpligt att hålla på tonen. Den här tråden är inte direkt välkomnande att ge sig in i om man har en annan upplevelse.

Jag tänker att det här är en typisk tråd där många väljer självcensur. Om man inte känner för att ge sig in i den här debatten så är det väl bra att man avstår? Eller om man känner att man skulle bli allt för irriterad och därför avstår från att skriva?

Detta pm fick jag och några till, för 2 år sedan.
"Jag tog betydligt mera illa vid mig i de tidigare trådarna än vad jag ville uttrycka i ursprungsinlägget och efter att nu ha läst inläggen tråden känner jag att att det är hög tid att lägga detta forum bakom mig men era "gillande" ger mig i varje fall lite hopp om mänskligheten och jag vill därför säga: Tack! "
Den användaren syntes senast för 2 år sedan. Det är bara EN användare av flera som bemöts på ett otrevligt sätt.

Tycker du att vi ska tagga de som blivit jagade här också?

Det måste kunna finnas diskussion också, inte bara jakt och domstol. Tråden här är öppen för alla att gå in i, jag tänker att pmlådorna plingar friskt ändå om tråden, men många av de som känt sig som offer i den här typen av användande som den här tråden handlar om, har nog lämnat forumet. Vem ska tagga dem, vem ska man tagga?
 
Jag kan hålla med till viss del. Ibland blir det väl "rakt" och jag kan förstå att en del upplever att de blir tillplattade ibland.

Men om det bara blir en massa medhåll och ryggdunkande försvinner ju mycket av det som är intressant och roligt med Buke, just att olika personer bidrar med olika perspektiv och frågorna diskuteras och problematiseras. Jag har lärt mig massor under mina år här, just eftersom det finns så många med kunskaper och erfarenheter som jag inte har.
 
Detta pm fick jag och några till, för 2 år sedan.
"Jag tog betydligt mera illa vid mig i de tidigare trådarna än vad jag ville uttrycka i ursprungsinlägget och efter att nu ha läst inläggen tråden känner jag att att det är hög tid att lägga detta forum bakom mig men era "gillande" ger mig i varje fall lite hopp om mänskligheten och jag vill därför säga: Tack! "
Den användaren syntes senast för 2 år sedan. Det är bara EN användare av flera som bemöts på ett otrevligt sätt.

Tycker du att vi ska tagga de som blivit jagade här också?

Det måste kunna finnas diskussion också, inte bara jakt och domstol. Tråden här är öppen för alla att gå in i, jag tänker att pmlådorna plingar friskt ändå om tråden, men många av de som känt sig som offer i den här typen av användande som den här tråden handlar om, har nog lämnat forumet. Vem ska tagga dem, vem ska man tagga?
Men va? Jag vet inte vad du menar med detta. Ska jag stå till svars för något som jag inte har en aning om vad det handlar om? Jag har ingen aning om vad det där citatet handlar om eller vem som sagt vad till vem.

Jag har inte sagt att vi ska ha jakt och domstol. Men det blir ju konstigt att "sura" (så jag tolkade det) över att vissa inte deltar i tråden. Det var allt. Om man är angelägen om att en viss person ska svara i en tråd så behöver man nog uppmärksamma personen på det. Thats all.

Om man vill ha diskussion så tror jag att den diskussionen skulle gynnats av ett annat utgångsläge och andra ramar än denna. Om man nu är intresserad av att alla inblandade ska delta i diskussionen.
 
Om man vill ha diskussion så tror jag att den diskussionen skulle gynnats av ett annat utgångsläge och andra ramar än denna. Om man nu är intresserad av att alla inblandade ska delta i diskussionen.
Jag håller med dig om det. Den här tråden visar på samma fenomen som den kritiserar, och uppmuntrar nog till att gå in i försvarsposition för dem det handlar om, om de alls skulle vilja delta.
 
Men va? Jag vet inte vad du menar med detta. Ska jag stå till svars för något som jag inte har en aning om vad det handlar om? Jag har ingen aning om vad det där citatet handlar om eller vem som sagt vad till vem.

Jag har inte sagt att vi ska ha jakt och domstol. Men det blir ju konstigt att "sura" (så jag tolkade det) över att vissa inte deltar i tråden. Det var allt. Om man är angelägen om att en viss person ska svara i en tråd så behöver man nog uppmärksamma personen på det. Thats all.

Om man vill ha diskussion så tror jag att den diskussionen skulle gynnats av ett annat utgångsläge och andra ramar än denna. Om man nu är intresserad av att alla inblandade ska delta i diskussionen.
Jag tror ju att de du åsyftar men heller inte taggar hittar hit ändå om de har något att säga och som de har haft all möjlighet att göra.

Det är inte nödvändigt att vissa personer svarar i tråden, det är däremot mer nödvändigt att vissa läser den och tar till sig vad som kan vara ett oönskat beteende.
 
Men va? Jag vet inte vad du menar med detta. Ska jag stå till svars för något som jag inte har en aning om vad det handlar om? Jag har ingen aning om vad det där citatet handlar om eller vem som sagt vad till vem.

Jag har inte sagt att vi ska ha jakt och domstol. Men det blir ju konstigt att "sura" (så jag tolkade det) över att vissa inte deltar i tråden. Det var allt. Om man är angelägen om att en viss person ska svara i en tråd så behöver man nog uppmärksamma personen på det. Thats all.

Om man vill ha diskussion så tror jag att den diskussionen skulle gynnats av ett annat utgångsläge och andra ramar än denna. Om man nu är intresserad av att alla inblandade ska delta i diskussionen.
När jag gillade @honung s inlägg så var det inte för att jag tänkte att det var för att trycka till dig. Utan för att det syftade på ett problem som finns. Samtidigt som det påpekades att för många är nog denna tråden känd för många, trots att de inte taggats.
 
Jag kan hålla med till viss del. Ibland blir det väl "rakt" och jag kan förstå att en del upplever att de blir tillplattade ibland.

Men om det bara blir en massa medhåll och ryggdunkande försvinner ju mycket av det som är intressant och roligt med Buke, just att olika personer bidrar med olika perspektiv och frågorna diskuteras och problematiseras. Jag har lärt mig massor under mina år här, just eftersom det finns så många med kunskaper och erfarenheter som jag inte har.

Jag uppfattar det som att det handlar om hur man lägger fram sin åsikt :) inte att alla ska tycka lika!
Och sen hur man bemöter varandra även om man inte tycker likadant.
 
@MiniLi Jag tycker det blir jäkligt tokigt när det känns som om du behöver stå till svars för en massa antaganden.
Denna tråden är inte till för att trycka till dig, utan för att lyfta ett problem, tråden som stängdes är bara ett symptom på ett problem.
Ja det inser jag också. Jag känner mig inte särskilt tilltryckt, däremot känns det som att mitt perspektiv inte räknas. Det gör mig dock inte förvånad eftersom det i mina ögon bara bevisar det jag försöker lyfta fram.
 
Jag tror ju att de du åsyftar men heller inte taggar hittar hit ändå om de har något att säga och som de har haft all möjlighet att göra.

Det är inte nödvändigt att vissa personer svarar i tråden, det är däremot mer nödvändigt att vissa läser den och tar till sig vad som kan vara ett oönskat beteende.
Jag svarade på inlägg där det framkom att man önskar att vissa personer skulle delta. Då kom jag med en alternativ förklaringsmodell (eller flera) till varför detta inte har skett. Inget annat.
 
Ja det inser jag också. Jag känner mig inte särskilt tilltryckt, däremot känns det som att mitt perspektiv inte räknas. Det gör mig dock inte förvånad eftersom det i mina ögon bara bevisar det jag försöker lyfta fram.
Du räknas visst! Att jag tex inte håller med är väl en annan sak? Det blir en diskussion av det hela, där vi har olika åsikter. Nu råkar fler i tråden ha en åsikt som inte stämmer med din, men så kan ju alla diskussioner bli?
 
Du räknas visst! Att jag tex inte håller med är väl en annan sak? Det blir en diskussion av det hela, där vi har olika åsikter. Nu råkar fler i tråden ha en åsikt som inte stämmer med din, men så kan ju alla diskussioner bli?
Det var inte riktigt det jag syftade på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 977
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 699
Senast: Barbabelle
·
Kultur Min roman har en sida på Instagram, där jag lägger upp inlägg kring boken men också en massa annat som t.ex. handlar om...
Svar
3
· Visningar
659
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp