Löften till mig själv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag svarade på inlägg där det framkom att man önskar att vissa personer skulle delta. Då kom jag med en alternativ förklaringsmodell (eller flera) till varför detta inte har skett. Inget annat.
Kan du inte försöka se det som att den förväntningen har funnits men eftersom dessa valt att inte delta i den här tråden bekräftar det bara för många här att de inte har intresse av att delta i diskussionen. Att nämna namn eller tagga för att dessa personer för att de ska komma in och 'förklara sig' eller försvara sig' är kanske inte poängen.
 
Hur menade du?
Alltså jag är ledsen men jag orkar verkligen inte. Jag har skrivit flera inlägg där jag beskrivit vad jag menar, jag kan inte förklara det på fler sätt så om det fortfarande är oklart får det vara.
Kan du inte försöka se det som att den förväntningen har funnits men eftersom dessa valt att inte delta i den här tråden bekräftar det bara för många här att de inte har intresse av att delta i diskussionen. Att nämna namn eller tagga för att dessa personer för att de ska komma in och 'förklara sig' eller försvara sig' är kanske inte poängen.
Imho så var det en ganska orimlig förväntan och jag tänker att sådana förväntningar mest drar igång stämningen till det negativa.
 
Imho så var det en ganska orimlig förväntan och jag tänker att sådana förväntningar mest drar igång stämningen till det negativa.
Jag kan inte tala för alla här men jag tror å andra sidan inte att DET är poängen med tråden eller vad som är viktigt i diskussionen här att "de som är bannade" ska komma in och förklara/försvara sig" , utan att vid ett sjysst klimat ska man kunna prata om ett sånt här problem utan att det ska behöva bli rättegång av det.
 
Jag fattar vad man inte förstår, eftersom jag är en av de som inte förstår.

Jag har absolut användare här på forumet som jag tycker är direkt obehagliga, jag undviker att delta i trådar där de är aktiva som annars kanske intresserat mig och lämnar trådar jag varit aktiv i om de kommer in. Hur de diskuterar, hur de relaterar till andra i diskussionen, osv, det är för jobbigt för mig. Jag drar ner på hur mycket jag är här eftersom jag upplever dem just som obehagliga.

Flera av dessa användare är dock aktiva i den här tråden, i gruppen "vilken bra tråd, äntligen vågar jag uttrycka mig!" så de är uppenbarligen inte de som drevet går emot här...

Det är väl egentligen inte konstigare än att man trivs med olika människor och på Bukefalos finns inte bara människor jag skulle välja som vänner. Men det är däremot en ganska bisarr upplevelse att läsa en tråd som höjs till skyarna som något som ska förbättra stämningen och diskussionsklimatet, när den är skriven så tydligt utifrån en grupp där jag absolut inte hör hemma. Jag har inte följt tråden som var ursprunget till denna (jag har däremot läst den nu, men det är ju då efter modereringen) och jag har inte koll på vilka som varit/är bannade, men min upplevelse är väldigt starkt att den här tråden verkligen driver mig - aktivt och aggressivt - ifrån forumet.

Hur ska den här tråden vara något annat än en vi mot dem? Jag upplever uppenbarligen inte samma användare som obehagliga som andra gör (och det är ju inte konstigare än att man gillar olika), men en missnöjesgruppering mot "dem" skulle vara en förbättring? Nej, jag fattar inte...

Som det låtit här i tråden blir jag kanske bannad för det här inlägget, men det är kanske ingen förlust i så fall. För vare sig er eller mig, då jag uppenbarligen inte tycker rätt för att passa in.

Ser det verkligen inte skevt ut från andra sidan, det här?
Jag förstår precis hur du menar! Det är ju inte så att alla användare har samma uppfattning om varken vilka beteenden som är obehagliga eller vilka användare som beter sig olämpligt.
 
Jag har inte brytt mig om att det tycks olika.

Utan om när motståndare,i debatt, påförs modeord. Att hen inte är medveten om strukturer osv. Nedlåtande tycker jag. Subtilt kritik som är oerhört svårt att bemöta.

Och oavsett ämne o tråd får några användare förklara sig om helt privata saker som ö.h.inte har med tråden att göra
 
Att påpeka att någon tycker fel och påstår att det beror på att man inte förstår strukturer är ett fenomen som uppstått senaste åren.

Ordet har funnits länge. I debatt inte lika länge.
 
Utan om när motståndare,i debatt, påförs modeord. Att hen inte är medveten om strukturer osv. Nedlåtande tycker jag. Subtilt kritik som är oerhört svårt att bemöta.

Fast det där har jag sett och allvarligt talat tycker nog man måste förstå skillnaden på ett problem som är strukturellt och individuellt. Är det konstigt att det påpekas och förklaras? Det tycker verkligen inte jag.

Det är ungefär samma problem som sker på ridforumen när lite bakom lod kallas för rollkur och anses vara djurplågeri. Blir jäkligt svårt att diskutera då.
 
Modeord? Nu förstår jag inte. Missförstår jag eller menar du att strukturer är modeord?
Jag tror snarare att det handlar om att diskussionerna här används från en sida till att förändra saker ur egen åsikt av samhällssynpunkt snarare än att se det som konstruktiv diskussion med individer. Det blir svårt att bemöta och alls att förstå ibland. I synnerhet om en ganska hård ton används.
 
Jag tror snarare att det handlar om att diskussionerna här används från en sida till att förändra saker ur egen åsikt av samhällssynpunkt snarare än att se det som konstruktiv diskussion med individer. Det blir svårt att bemöta och alls att förstå ibland.
Sorry, jag förstår inte vad du menar. Menar du att en del försöker övertyga andra? Att de argumenterar för sin egen ståndpunkt?
 
Fast det där har jag sett och allvarligt talat tycker nog man måste förstå skillnaden på ett problem som är strukturellt och individuellt. Är det konstigt att det påpekas och förklaras? Det tycker verkligen inte jag.

Det är ungefär samma problem som sker på ridforumen när lite bakom lod kallas för rollkur och anses vara djurplågeri. Blir jäkligt svårt att diskutera då.
Nja, håller med på ett vis. Men ibland tycker man olika, t ex politik, miljö etc, så blir det knepigt om några användare tycker sig ha tolkningsrätt i vissa frågor.

Och i tråd efter tråd ger råd.

Jag berättar varför jag inte deltagit aktivt på bukefalos. Det framgick inte i mitt inlägg.
 
Sorry, jag förstår inte vad du menar. Menar du att en del försöker övertyga andra? Att de argumenterar för sin egen ståndpunkt?
Njae, jag menar att det kanske finns användare som diskuterar (eller DEBATTERAR) ur en synvinkel där de ser det som sin uppgift att förändra mindre vetande användares syn på saker, då man gärna vill belysa samhällsstrukturer och har tolkningsföreträde istället för att diskutera saker och ting på individnivå. Det blir svårt att föra ett samtal om en inte står på samma nivå.
 
Njae, jag menar att det kanske finns användare som diskuterar (eller DEBATTERAR) ur en synvinkel där de ser det som sin uppgift att förändra mindre vetande användares syn på saker, då man gärna vill belysa samhällsstrukturer och har tolkningsföreträde istället för att diskutera saker och ting på individnivå. Det blir svårt att föra ett samtal om en inte står på samma nivå.
Är det inte just det här som brukar nämnas då?
Ofta är det frågeställningar som ställs på strukturnivå men en del svarar på individnivå. Då brukar det poängteras att det inte går att diskutera på det sättet.
 
Njae, jag menar att det kanske finns användare som diskuterar (eller DEBATTERAR) ur en synvinkel där de ser det som sin uppgift att förändra mindre vetande användares syn på saker, då man gärna vill belysa samhällsstrukturer och har tolkningsföreträde istället för att diskutera saker och ting på individnivå. Det blir svårt att föra ett samtal om en inte står på samma nivå.
Jaha, då tror jag att jag är med på hur du menar. För mig personligen är det dock svårt att helt särskilja det, eftersom vi alla är del av samhället. Jag som individ är ju påverkad av min samtid och mina medmänniskor. Det jag tycker är min privata åsikt på individnivå är inte helt frikopplad från det 'allmänna/vanliga'. Kanske är det där kontroverserna mellan olika bukeskribenter uppstår?
 
Jaha, då tror jag att jag är med på hur du menar. För mig personligen är det dock svårt att helt särskilja det, eftersom vi alla är del av samhället. Jag som individ är ju påverkad av min samtid och mina medmänniskor. Det jag tycker är min privata åsikt på individnivå är inte helt frikopplad från det 'allmänna/vanliga'. Kanske är det där kontroverserna mellan olika bukeskribenter uppstår?
Kanske, för mig mer att en del skribenter i många trådar under allmänt "moraliserar ". Grovt och hårt draget av mig men anser det beskriver mycket av det jag läst på bukefalos.
 
Kanske, för mig mer att en del skribenter är i alla trådar under allmänt och "moraliserar ". Grovt och hårt draget skrivet men mig men anser det beskriver mycket av det jag läst på bukefalos.

Nja, håller med på ett vis. Men ibland tycker man olika, t ex politik, miljö etc, så blir det knepigt om några användare tycker sig ha tolkningsrätt i vissa frågor.

Och i tråd efter tråd ger råd.

Jag berättar varför jag inte deltagit aktivt på bukefalos. Det framgick inte i mitt inlägg.

Jag kanske missförstår dig nu men menar du att det moraliseras när användare påpekar att det blandas ihop begrepp?
Jag har oerhört svårt att diskutera så fritt iallafall och jag är inte ens akademiker (eftersom det kom på tal innan).
 
Att försöka insinuera att du skulle bli bannad för att du uttrycker en åsikt känns väldigt tråkigt.

Först får man varningar och samlar man ihop till tillräckligt många blir man bannad i en eller flera dagar, fler varningar fler dagar.

De som fått varningar de senaste dagarna har fått det för bl a otrevligt beteende, påhopp, moderatorliknande beteende (man instruerar andra om hur man anser att de skall diskutera trots att man inte är moderator).
De som fått varningar har stått på båda sidor i diskussionen.
Jag vill bara förtydliga att om man får flera varningar i snabb följd kan det hända att man inte hinner läsa dem innan man bannas.
Oftast bli man i så fall enbart bannad i någon eller några dagar efter det kan man läsa varningarna med länkar till de varnade inläggen. Ibland blir det lite problematiskt då de varnade inläggen kan ha raderats.
 
Vad tråkigt! Hur skulle du önska att det var?
Att inte vissa användare behöver förklara sin livssituation i bildtråd, måleritråd, dejtingtråd bl.a. Och att motståndares åsikter inte klassas som opåläst . Så kan det säkert vara ibland men inte alltid. Att påföra att någon tycker fel för att strukturer inte förståtts är nedlåtande. Det kan ha förståtts helt men debattör ser en annan lösning
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 989
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 821
Senast: Barbabelle
·
Kultur Min roman har en sida på Instagram, där jag lägger upp inlägg kring boken men också en massa annat som t.ex. handlar om...
Svar
3
· Visningar
660
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 706
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp