Löften till mig själv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kanske missförstår dig nu men menar du att det moraliseras när användare påpekar att det blandas ihop begrepp?
Jag har oerhört svårt att diskutera så fritt iallafall och jag är inte ens akademiker (eftersom det kom på tal innan).
Mer att några användare subtilt frågar någon som tränar mycket om den får återhämtning... underton som är obehaglig.
Eller upprinnelsen till denna tråd, va fan, en ung människa i Stockholms bostadskaos, som ska uppfostras.
Jag kommenterar endast klimatet på allmänt.
 
Att inte vissa användare behöver förklara sin livssituation i bildtråd, måleritråd, dejtingtråd bl.a. Och att motståndares åsikter inte klassas som opåläst . Så kan det säkert vara ibland men inte alltid. Att påföra att någon tycker fel för att strukturer inte förståtts är nedlåtande. Det kan ha förståtts helt men debattör ser en annan lösning
Jag undrar om det inte kan ha sin grund i att man har olika utgångspunkter? Om min syn på världen är att vi påverkas av det samhälle vi lever i, så ser ju jag att 'privata' åsikter inte är bara privata utan påverkade av samhällets.
 
Mer att några användare subtilt frågar någon som tränar mycket om den får återhämtning... underton som är obehaglig.
Eller upprinnelsen till denna tråd, va fan, en ung människa i Stockholms bostadskaos, som ska uppfostras.
Jag kommenterar endast klimatet på allmänt.

Ja okey, jag förstår.
 
Skulle du kunna beskriva, om du vill och orkar, på vilket sätt tonen är uppläxande?
Jag tycker inte att, t ex i em bildtråd, att någon ska behöva förklara sig alls,

Likaså om boende i Stockholm, varför kan användare om o om igen gå på om något annat än vad tråden handlade om.
 
Kan du inte läsa i bildtråd, dejtingtråd och den om byta boende själv?
Jo, jag har läst dem. Inte supernoga men läst har jag. Jag försöker få grepp om den här uppläxande tonen. Min hypotes är att det handlar om olika utgångspunkter och att det är det som ställer till det. Men jag vet ju inte, så det var därför jag frågade. Jag förstår dock om du inte har tid och lust att ta det vidare såklart.
 
Den känsla jag får när jag läser de inlägg @Rita skriver är tex när vissa personer har ett personligt problem som h*n vill diskutera utifrån sina förutsättningar och tråden omedelbart kapas av inlägg om strukturer på samhällsnivå. En sådan tråd blir ofta rätt obehaglig eftersom samhällsnivå inte alltid är applicerbart på individnivån och TS får ofta oerhört mycket stryk för att h*n vill få hjälp att lösa ett problem på en för henom hanterbart sätt.
Om det är det här Rita försöker säga vågar jag inte säga det är bara den parallell som omedelbart målas upp för mig då jag sett det ske vid ett antal tillfällen
 
- usch vilket ruggigt väder det är ute!

-äsch, det gör mig inte så mycket, jag tycker inte det är ruggigt, det är vad det är helt enkelt, vi får det väder vi får och vi kan inte göra så mycket åt det.

- men det ÄR ruggigt väder!

- ja, jag hör dig men jag tycker inte det är ruggigt, det stör mig inte!

- men du förstår ju inte, det här vädret gör folk deprimerade, alla håller sig inomhus, det är mörkt och folk blir deprimerade. Det är ruggigt helt enkelt.

- ja du får tycka så, jag vill inte klaga på vädret, det gör ju inget bättre så jag ser fördelar med det istället. Dessutom älskar jag att gå ut i det här vädret, jag tycker det är mysigt!

- men du förstår ju ingenting! Det ÄR ruggigt ute, hade det varit annat väder hade du inte tyckt att det här vädret varit "mysigt"!

- :crazy:
 
Är det inte just det här som brukar nämnas då?
Ofta är det frågeställningar som ställs på strukturnivå men en del svarar på individnivå. Då brukar det poängteras att det inte går att diskutera på det sättet.

Det är också ett problem! Att folk inte kan prata om strukturer utan att gå ner på individnivå som anekdotisk bevisföring är förstås inte heller givande för en diskussion.

Men som @Shaggy skriver gäller detsamma när någon skriver om en frågeställning på individuell nivå och det flyttas upp till att handla om strukturer. I det fallet kan det visserligen ge en givande diskussion för de som är intresserade av ämnet. Men det är sällan till stor nytta för den som startade diskussionen och i vissa fall kan det bli direkt jobbiga saker som skrivs för denna.
 
Nu har jag läst tråden. Det har nog inte undgått många att jag älskar att debattera/diskutera och skriver romaner ;) Jag har en benhård regel för mig själv, att om jag inte kan säga vad jag skriver till person(erna) i RL då ska jag inte skriva det på ett internetforum. Nu har jag säkert, enligt vissa, gått över gränsen här och när det påpekats - kanske inte så ofta som det borde eftersom ingen orkar läsa igenom min fors, så läser jag alltid igenom mina inlägg igen funderar på om jag gått för långt eller inte. Ibland har jag gjort det, ibland inte. Jag försöker alltid klargöra varför jag skrev, vad jag skrev, och om det är berättigat bett om ursäkt.

Nu är jag ganska, inte hårdhudad, men kanske omedveten om jag klampar på okänsligt, men om det inte är ett direkt personligt angrepp a la du är en usel person och du borde verkligen be om ursäkt på dina knän till xxx alltså en tredje person så var det mer jaha, inte trevligt och skrev inte så mycket mer där, men det var en tråd jag inte var särskilt intresserad av. Jag rapporterade inte eftersom jag inte brydde mig (borde kanske gjort det).

Sedan erkänner jag villigt att jag ger vissa medlemmar the benefit of the doubt baserat på vad de skrivit tidigare, medan andra som jag står långt ifrån på många sätt läser jag med andra ögon eller skummar. Jag sätter ingen på ignore eftersom det är intressant att läsa andras åsikter. Jag tycker definitivt att det förekommer drev ibland och där vissa har en klar fördel genom att lättare kunna uttrycka sig språkligt. Men då känner jag också spontant att de är personer man/jag kan gå i betydligt hårdare polemik med. Vissa användare svarar jag öht inte på även om de taggar/svarar mig direkt eftersom jag vet att en diskussion inte kommer att leda till någonting konstruktivt.

Det finns vissa gränser, när jag ser användare uttrycka (yup nu blir jag politisk) rasism, kvinnoförakt och liknande då blir jag känslomässigt engagerad och kan debattera i evighet om det behövs, även om jag redan från början vet att det inte kommer att leda någonstans eftersom båda parter redan sitter i sina skyttegravar. Jag försöker skilja på person och åsikt även om det är svårt. Blir det för mycket då drar jag mig tillbaka till min safezon, dvs Katt. Det är avslappnande att läsa och delta i trådar där kattägda diskuterar hur kan man fjäska sin kräsna katt till att äta det som är bäst mat för den, inte katt McDonalds. Och i princip skryter om hur katter regerar hemma och hur lydiga tvåbeningarna är och anpassar sina liv och hem :rofl:

Vad vill jag säga med denna roman som är snäppet kortare än Sagan om Ringen? Föregår det mobbing och drev här på Buke? Absolut och det måste stävjas och påpekas innan det går så långt att en banning/varning behövs. Pratar folk förbi varandra så missförstånd uppstår, definitivt. Är klimatet stundom hårt och kallt, yup. Finns det problem att vad som triggar vissa användare avfärdas med en axelryckning av andra? Yup (igen). Speglar Buke resten av Sverige och är idag mer polariserat? Jag skulle säga ja. Vissa användare kanske ska fundera ett varv eller två till innan de skriver och tänka på hur deras inlägg uppfattas.

Jag älskar Buke för vad det är, ett forum där man kan uttrycka sina åsikter, få mycket kunskap, hjälp och stöd, möta personer jag aldrig skulle gjort annars. Finna sann och varm vänskap. Men till syvende och sist bara är ett internetforum som egentligen inte spelar någon central roll i (mitt) liv. Och vad som uttrycks här därför inte, för mig vill jag igen trycka på, påverkar mitt allmänna mående. Att andra känner sig mobbade, förminskade och rädda för att uttrycka sina åsikter är fruktansvärt och ska aldrig tolereras och därför är den här tråden viktig och behövs. Jag tror ärligt att många som framstår/är mobbare inte ser sig själva som det, precis som händer i RL och behöver den insikten. Kanske var Like inte odelat positivt eftersom känslan av att bli mobbad och att det finns ett drev förstärks när man ser hur många som gillar ett inlägg som trycker ner dig.

IMHO
 
I en bra tråd kan man diskutera ur olika synvinklar. Både på individnivå och på en mer samhällsnivå beroende på vad tråden handlar om och vad som var själva ursprunget, dvs trådstarten.
Sen att trådar utvecklas är inget konstigt. Jag ser det som enbart positivt. Precis som i ett samtal mellan en eller fler personer.
 
I en bra tråd kan man diskutera ur olika synvinklar. Både på individnivå och på en mer samhällsnivå beroende på vad tråden handlar om och vad som var själva ursprunget, dvs trådstarten.
Sen att trådar utvecklas är inget konstigt. Jag ser det som enbart positivt. Precis som i ett samtal mellan en eller fler personer.
Det kan jag hålla med om men när samtalet i tråden omedelbart utesluter den som startade det så är det inte så positivt längre. Har TS fått sitt problem löst och är nöjd och glad så kan den utvecklade diskussionen vara givande även för henom.
 
Alltså jag är ledsen men jag orkar verkligen inte. Jag har skrivit flera inlägg där jag beskrivit vad jag menar, jag kan inte förklara det på fler sätt så om det fortfarande är oklart får det vara.

Imho så var det en ganska orimlig förväntan och jag tänker att sådana förväntningar mest drar igång stämningen till det negativa.

Jag förstår exakt vad du menar just i detta fall. Du var tydligen bannad men ändå så valde du att hoppa in här, det hedrar dig. Jag tycker dock att fokus blir fel om man mest av allt ska försöka vaska fram de som blev bannade i förra tråden och inte lägga fokuset på hur diskussionsklimatet kan bli bättre, för det kan det, jag tror det gäller inom de flesta underforum men kanske mest på detta
 
Är det inte just det här som brukar nämnas då?
Ofta är det frågeställningar som ställs på strukturnivå men en del svarar på individnivå. Då brukar det poängteras att det inte går att diskutera på det sättet.

Jag tycker att det blir för snävt i en diskussion i så fall inkluderar det ett fåtal. Jag aktar mig för att ge mig in i såna diskussioner för det är liksom inget kul att direkt bli avfärdad som en som diskuterar på fel sätt.
 
Jag är en av de som tycker den här tråden är jätteviktig, och bra! Även om den har fått städas en del.
Jag skriver inte jättemycket och diskuterar och debatterar ännu mindre. Dels för att jag vet med mig att jag inte är hundra procent påläst inom allt. Och även att jag faktiskt inte orkar hamna i de där "rundgångarna" som jag ändå ser en del av. Det är bra att det tas tag i!

Men jag vill ändå lägga en kommentar. Om inte för att det kanske bidrar oerhört mycket till tråden, vill jag ändå framföra mina tankar.

Det jag kan se i flera av dessa lite mer "hetsiga" (i brist på bättre ord) trådar så är det ofta ett par tongivande som sätter agendan. Det som jag noterat då är att dessa bestämmer hur diskussionen skall föras. Samtidigt som det i andra trådar när TS har en specifik frågeställning och diskussionen utvecklas så får TS till svar när denna påpekar det att den "inte kan styra diskussionen" på ett forum utan att de utvecklas. Det har jag sett flera gånger och de blir väldigt bakvänt för mig. Antingen får det väl vara det ena eller det andra?
Där tycker jag det är jättebra med utbrutna trådar. Men just den attityden. Tänker speciellt på en tråd i hyfsad närtid då TS vägrade låta diskussionen utvecklas och även var väldigt raljant och otrevlig när så ändå skedde och användare kom in med andra perspektiv. I efterhand ångrar jag att jag inte rapporterade inläggen, men det spelar ingen roll nu. Jag tycker det är jättebra att Gunnar tar tag i det på detta vis! Äntligen! har min känsla varit när jag läst tråden.

Och jag håller med @cirkus ovan! Samt flera andra inlägg. Kort sagt har mycket bra skrivits i tråden och jag hoppas alla kan blicka framåt nu! Trots allt är Bukefalos ett bra forum som jag återkommit till många gånger.
Jag tror bara det är bra med självrannsakan. Bara för att man är doktorand (bara exempel) i något behöver man inte vara raljant och otrevlig mot de som inte är det. Hjälp användare istället. Att skriva "ööh, hur menar du nu" är bra mycket otrevligare än att skriva "jag har arbetat inom ämnet i många år och reagerade på din kommentar då den inte stämmer in med mina erfarenheter, kan du utveckla", typ. Jag tror ni förstår poängen. Det är väl just mångfalden i användare och deras kommentarer som gör tråden intressant?

Nu känns det som att jag kanske upprepat vad andra skrivit. Men så får det vara :)
 
Jag tycker det är en viktig sak att lyfta, dock tror jag vi måste lämna ”vi och dem”-tänket för att det ska bli något konstruktivt av det hela. Alla mår bra av att rannsaka sig själva och då inte bara nån gång om året utan vid varje inlägg man skriver. I alla fall i de potentiellt känsliga diskussionerna, där man rimligtvis bör utgå från mottagaren och hur det man skriver skulle kunna tas emot.

Sen funkar det såklart till viss del åt andra hållet också. Aldrig läsa in nåt som inte står, alltid utgå ifrån att det är skrivet i positiv ton och välmenande och om det inte går är ju det optimala att ställa frågan om personen menar så som man tolkade det, innan man slänger till med ett otrevligt svar tillbaka. Inte alltid helt enkelt, men optimalt.

Sen är väl egentligen det viktigaste av allt, oavsett händelseförlopp, att kunna ta ett steg tillbaka och be om ursäkt om/när man inser att man kanske var onödigt hård. Det är ju liksom inte detsamma som att be om ursäkt för sina åsikter, utan att man kanske bara inte var på sitt bästa humör när man skrev det. De som aldrig skrivit nåt i affekt är nog lätträknade och vi alla vet nog hur svårt det kan vara att erkänna såna misstag.

Men i grunden är jag övertygad om att det är ”vi och dem”-tänket som måste bort för att allt annat ska funka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 856
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 217
Senast: grodan21
·
Kultur Min roman har en sida på Instagram, där jag lägger upp inlägg kring boken men också en massa annat som t.ex. handlar om...
Svar
3
· Visningar
655
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp