Löften till mig själv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att läsa en tråd i efterhand när den är rensad är ju ganska lönlöst, från båda sidorna sett!

Eftersom inlägget som gjorde att jag fick nog (rapporterade och skrev ett tydligt PM till @Gunnar jag inte fått svar på men eventuellt kan tolka svaret i tråden som ett svar till mig också) inte finns kvar så antar jag att det är regelvidrigt av mig att hänvisa till det eller dess innehåll. Därmed kan ju mina "gilla" genom denna tråd också tolkas negativt om en så vill. Men varför?

@Zinfernia tycker ditt inlägg vad en bra påminnelse även till mig själv! Jag har tagit bort några av de jag har på ignore nu för jag har insett att det är inte Min tolkning enbart det är fel på när jag ser så många liknande uppfattningar. Jag vill inte bara låtsas som att det regnar och missa saker jag känner att jag velat rapportera bara för att jag har användare på ignore.

Jag ska också försöka att bli bättre på att våga berömma andra, jag är sparsam med det för jag är rädd att det uppfattas som att jag väljer sida eller bara försöker trycka till någon som inte tycker samma. Det är ju fasansfullt trist att ha självcencurerat sig så inser jag nu! Så som du gjorde i den låsta tråden till mig och som jag inte ens vågade trycka gilla på först (om jag ens gjorde det alls?) pga att det kändes som att det bara skulle läsas som ett positionerande. Nä, slut med det! Finns ju massa jag uppskattar här jag velat lyfta mer!
 
Så är det naturligtvis. Men eventuella varningar verkar ju inte ha hjälpt eftersom flera av oss fortfarande självcensurerar, undviker trådar och drar ner på tiden här alternativt lämnar Buke. Dvs beteendet finns kvar.

Det är inget som någon enstaka upplever bevisligen och det har blivit värre. Jag håller sannerligen inte med alla här men jag har ett enormt bra och roligt utbyte med flera användare som jag inte håller med i allt. Men med dem går det att vara oense utan att bli attackerad.

Eh. Så du tror inte alla censurerar sig på offentliga forum?


Helt generellt tycker jag att det är aptrist att man tycker diskussioner är negativt, att det är fel när folk är skickliga på att diskutera och att man surar ihop när nån kan ett ämne utan och innan. Jag vet inget annat forum där det är fult att kunna debattera bra. Det är hur märkligt som helst i mina ögon. Och hela den här tråden är osmaklig i sitt sätt att peka ut användare som nån form av Onda Varelser Som Sabbar För Oss Trevliga.
Jag vidhåller att ett diskussionsforum ska tåla diskussion, annars bloggar man och stänger av kommentarsfältet.
 
Ja, det kanske var ett olämpligt sätt att visa stöd... men nog var det ett sätt att visa stöd och protestera mot att några användare får utan invändningar bete sig på ett sådant sätt att folk flyr Buke.

Att kalla det "stöd" är väldigt förminskande.
Jag tycker att det var ett uselt och väldigt fult sätt att visa stöd och det är liksom verkligen inte ett ok beteende oavsett vad man protesterar mot.
 
Eh. Så du tror inte alla censurerar sig på offentliga forum?


Helt generellt tycker jag att det är aptrist att man tycker diskussioner är negativt, att det är fel när folk är skickliga på att diskutera och att man surar ihop när nån kan ett ämne utan och innan. Jag vet inget annat forum där det är fult att kunna debattera bra. Det är hur märkligt som helst i mina ögon. Och hela den här tråden är osmaklig i sitt sätt att peka ut användare som nån form av Onda Varelser Som Sabbar För Oss Trevliga.
Jag vidhåller att ett diskussionsforum ska tåla diskussion, annars bloggar man och stänger av kommentarsfältet.
Fast vi klagar inte på att det diskuteras. Vi klagar på hur vissa användare gör det på ett fult och tråkigt sätt. Vem som har rätt är orelevant. Vem som "vinner" en diskussion är också orelevant. Det är stilen på hur folk skriver som är trist. Om du tycker att det är att "vara skicklig på att diskutera" så har vi väldigt olika syn på det hela.
 
Nej, ingen har stängts av utan grund.

Sedan vet ni inte hur många varningar som delats ut till olika användare, vilket ibland kan leda till att ni tror att inget har gjorts mot vissa användare och att andra plötsligt verkar bannade för mindre förseelser. Då det egentligen beror på många varningar i följd.

Ja, det är absolut ett problem! Vi har ett lite liknande problem på mitt arbete men där hade ju kommunikation kunnat lösa det enklare än här (tror jag?).

Just det som fick mig att ledsna (sorry om jag går över gränsen nu, eller ska jag tagga?) var ju att det framgick info om varningar och banningar från användaren själv i samma andetag som @Voeux hårt kritiserades för sin diskussionsteknik. Då fick jag inse mitt hopp om dennes självinsikt slut tyvärr.

Hur vill du vi ska hantera detta när du inte tycker du kommer fram till en lösning och vi inte upplever att det hjälper att anmäla enligt reglerna?
 
Jag förstår inte heller det här med att det skulle vara konstigt att självcensurera. Det hör till alla sociala sammanhang att inhibera impulser och välja både hur man beter sig och vad man säger. På ett offentligt forum är det ju självklart att man censurerar sig.

Vill/orkar man inte diskutera en viss fråga så får man hålla igen. Problem uppstår när man inte vill diskutera men ändå driver på diskussionen.
 
Jag förstår inte heller det här med att det skulle vara konstigt att självcensurera. Det hör till alla sociala sammanhang att inhibera impulser och välja både hur man beter sig och vad man säger. På ett offentligt forum är det ju självklart att man censurerar sig.

Vill/orkar man inte diskutera en viss fråga så får man hålla igen. Problem uppstår när man inte vill diskutera men ändå driver på diskussionen.

Problemet uppstår när man på förhand vet att man kommer att få kopiösa mängder skit från vissa personer och då undviker tråden helt. Det är inte värt det helt enkelt. Dvs ämnet tappar direkt underlag och blir smalare för att flera inte törs/orkar.

Är det ett bra diskussionsklimat i dina ögon?
 
Det får du tycka. Men jag personligen orkade inte ta skit från de drivande kritikerna igen genom att bemöta dem direkt. Min mentala hälsa är viktigare än så för mig.
Men alltså, mentala hälsa?
Sätt folk på ignore istället om du far illa av att se någons inlägg.

Om man upplever att någon beter sig illa är det aldrig ett framgångskoncept att bete sig ännu värre själv. Det skapar ju bara ännu mer otrevlig stämning.
Vill man stötta någon så kan man göra det utan att blanda in otrevligheter mot andra.
 
Eh. Så du tror inte alla censurerar sig på offentliga forum?


Helt generellt tycker jag att det är aptrist att man tycker diskussioner är negativt, att det är fel när folk är skickliga på att diskutera och att man surar ihop när nån kan ett ämne utan och innan. Jag vet inget annat forum där det är fult att kunna debattera bra. Det är hur märkligt som helst i mina ögon. Och hela den här tråden är osmaklig i sitt sätt att peka ut användare som nån form av Onda Varelser Som Sabbar För Oss Trevliga.
Jag vidhåller att ett diskussionsforum ska tåla diskussion, annars bloggar man och stänger av kommentarsfältet.

Ett privilegie jag saknar mycket reflektion kring här på buke är just det att kunna diskutera. Jag har lärt mig ENORMT mycket på buke men det och allas bidragande till ett inkluderande samtalsklimat har gått mig helt förbi.

Jag blev irl uppmärksammad på detta för några veckor sedan först. I en grupp vita medelklass som själva tog upp problemet med just att de främst var vit medelklass och hur de skulle vara inkluderande mot dem utan deras vana att delta i sådana här sammanhang. Jag stod tyst för jag är enormt obekväm i just dessa sammanhangen och saknar just helt den bakgrunden men det var en sådan ENORM lättnad att de ens tog upp just hur sådana som tex jag (vilket de inte alls visste om) skulle vilja/våga/kunna delta osv.

Innan hade jag bara tänkt att jag var feg som inte vågade delta alt bara höll tyst och kände mig fel hela tiden.
 
Problemet uppstår när man på förhand vet att man kommer att få kopiösa mängder skit från vissa personer och då undviker tråden helt. Det är inte värt det helt enkelt. Dvs ämnet tappar direkt underlag och blir smalare för att flera inte törs/orkar.

Är det ett bra diskussionsklimat i dina ögon?
Eh ja, så gör jag hela tiden. Man väljer vad man ger sig in i. Det är inget konstigt.
Alla kommer inte delta i alla diskussioner.
 
Problemet uppstår när man på förhand vet att man kommer att få kopiösa mängder skit från vissa personer och då undviker tråden helt. Det är inte värt det helt enkelt. Dvs ämnet tappar direkt underlag och blir smalare för att flera inte törs/orkar.

Är det ett bra diskussionsklimat i dina ögon?
Jag tar inte upp alla saker på jobbet eller min sambo heller. I vissa miljöer går vissa saker jättebra att säga, och i andra miljöer kommer man att få skit för det.
 
Eh. Så du tror inte alla censurerar sig på offentliga forum?


Helt generellt tycker jag att det är aptrist att man tycker diskussioner är negativt, att det är fel när folk är skickliga på att diskutera och att man surar ihop när nån kan ett ämne utan och innan. Jag vet inget annat forum där det är fult att kunna debattera bra. Det är hur märkligt som helst i mina ögon. Och hela den här tråden är osmaklig i sitt sätt att peka ut användare som nån form av Onda Varelser Som Sabbar För Oss Trevliga.
Jag vidhåller att ett diskussionsforum ska tåla diskussion, annars bloggar man och stänger av kommentarsfältet.
Men i många fall har ju den som är duktig på att debattera större möjligheter att välja hur hen vill uttrycka sig. En kan skriva något vasst och lätt dömande som det är svårt för motparten att argumentera mot utan att tappa ansiktet, eller en kan försöka förstå hur motparten menar och försöka få hen att förstå ens egen ståndpunkt. Jag upplever inte alls att vare sig ämneskunskaper eller diskussionsförmåga anses fult på Buke, så länge en inte använder det till att tvåla till och idiotförklara motparten.
 
Jag tar inte upp alla saker på jobbet eller min sambo heller. I vissa miljöer går vissa saker jättebra att säga, och i andra miljöer kommer man att få skit för det.

Naturligtvis. Men att man ska tåla rätt mycket (för mycket enligt mig!) för att ens kliva in här som en del verkar tycka rimmar illa med att man vill främja ett bra diskussionsklimat.

Att de som skriker högst och värst får styra diskussionen och samtalsklimatet är i mina ögon inte ett bra diskussionsklimat.
 
Eh ja, så gör jag hela tiden. Man väljer vad man ger sig in i. Det är inget konstigt.
Alla kommer inte delta i alla diskussioner.
Jag tar inte upp alla saker på jobbet eller min sambo heller. I vissa miljöer går vissa saker jättebra att säga, och i andra miljöer kommer man att få skit för det.

Det här känns jättekonstigt att det inte är något en (ytterst @Gunnar tänker jag men var och en av oss vill väl bidra?) vill motarbeta på ett Diskussionsforum?

Kanske har vi bara helt olika preferenser för hur tyst en är? Jag kan dock inte hålla med om att de exempel som tagit upp i tråden är någon positiv tystnad men det är ju min personliga åsikt.
 
Men i många fall har ju den som är duktig på att debattera större möjligheter att välja hur hen vill uttrycka sig. En kan skriva något vasst och lätt dömande som det är svårt för motparten att argumentera mot utan att tappa ansiktet, eller en kan försöka förstå hur motparten menar och försöka få hen att förstå ens egen ståndpunkt. Jag upplever inte alls att vare sig ämneskunskaper eller diskussionsförmåga anses fult på Buke, så länge en inte använder det till att tvåla till och idiotförklara motparten.

Det jag inte fick fram, tack! Så tänker jag också :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 856
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 200
Senast: grodan21
·
Kultur Min roman har en sida på Instagram, där jag lägger upp inlägg kring boken men också en massa annat som t.ex. handlar om...
Svar
3
· Visningar
655
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp