Löften till mig själv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zinfernia

Trådstartare
Efter den här tråkiga Buke-dagen då en av mina favoritanvändare har bestämt sig för att logga ut på obestämd framtid har jag lovat mig själv att:

1. Jag ska bli bättre på att tala om för användare jag tycker är vettiga, trevliga och roliga att jag tycker så om dem. IRL är jag bra på att bekräfta människor runtom mig, dags att ta in det på Buke också! Beröm och uppmuntran gör ingen nytta om jag behåller det jag tänker för mig själv.

2. Jag ska bli bättre på att säga ifrån när någon beter sig otrevligt åt mot någon annan användare. Inte okej! Jag vet att jag kan skriva saker som upplevs som stötande emellanåt och jag är helt okej med att vissa avskyr mina åsikter - så länge det diskuteras på en saklig nivå. Det är stor skillnad på att ha åsikter som provocerar och vara medvetet oförskämd! Det sistnämnda har jag träffat på massor av gånger, oftast från samma användare och jag är väldigt less på attityden.
Idag har jag både fått och skrivit massor av PM. Många har en röd tråd - användare som inte öppet vågar ta ställning på grund av rädsla för (och erfarenhet av) att bli påhoppade. Inte okej heller! Det går alldeles utmärkt att diskutera på ett sätt som inte innehåller personliga påhopp som gör att användare i längden drar sig för att föra fram sina åsikter.

3. Jag ska inte göra som många andra idag har skrivit att de gör = censurerar sig själva. Jag ska fortsätta vara öppen med hur jag tycker & tänker, oavsett reaktionerna jag riskerar att få.



Edit: Jag vill bara inflika att tråden det handlar om inte är ensam orsak till varför användaren (@Voeux) har bestämt sig för att pausa. Det handlar mer om ett otrevligt diskussionsklimat som inte blivit bättre genom åren utan där gliringar och hackande snarare har eskalerat.
 
Senast ändrad:
Märkligt att du väljer att vara "öppen med hur du tycker & tänker" i ett dagboksinlägg istället för t ex en tråd i avdelningen Bukefalos? Eller bara anmäler de användare som enligt dig beter sig illa.
 
Märkligt att du väljer att vara "öppen med hur du tycker & tänker" i ett dagboksinlägg istället för t ex en tråd i avdelningen Bukefalos? Eller bara anmäler de användare som enligt dig beter sig illa.
Nej, det är inte ett dugg konstigt. Jag skrev inte det här som ett underlag för diskussion utan bara som en påminnelse till mig själv.
Användarna är redan anmälda, flera gånger om.
 
Nej, det är inte ett dugg konstigt. Jag skrev inte det här som ett underlag för diskussion utan bara som en påminnelse till mig själv.
Användarna är redan anmälda, flera gånger om.

En påminnelse dig själv som även måste finnas för andra att läsa? Låter väldigt märkligt.
Om användarna är anmälda och ingen åtgärd sker så har väl inget fel begåtts, tänker jag.
 
En påminnelse dig själv som även måste finnas för andra att läsa? Låter väldigt märkligt.

Speglar inte det cirka majoriteten av dagboksinläggen här? Man skriver för sig själv för andra att se. Det är väl vad funktionen går ut på.

Om användarna är anmälda och ingen åtgärd sker så har väl inget fel begåtts, tänker jag.

Riktigt så enkelt är det ju inte.
 
Jag tycker att det är skit att vissa känner sig så ifrågasatta/mobbade att dom inte längre vill vara här. Dagens händelser, då en av mina favoriter på buke helt enkelt inte längre hade lust att vara kvar suger.

Jag har tagit upp klimatet till diskussion tidigare, men det har såklart ingen påverkan. Det är oerhört tråkigt att det finns användare som driver bort andra och får folk att strunta i att diskutera, för dom orkar inte ta ren skit.

Jag börjar ofta kommentera, hinner skriva ett helt inlägg, men postar aldrig. För att jag ser att min åsikt är alltför olik vissa andra användares åsikter. Det är helt enkelt inte värt det, gör det kommer bli påhopp, inte diskussion. Det blev tydligt att fler tycker lika.
 
Speglar inte det cirka majoriteten av dagboksinläggen här? Man skriver för sig själv för andra att se. Det är väl vad funktionen går ut på.



Riktigt så enkelt är det ju inte.

Att prata om andra användare i ett dagboksinlägg med motiveringen att det enbart är till för en själv, känns som att det sticker ut även här.
 
Jag följde tråden och såg inga elaka inlägg, däremot ifrågasättanden och problematiseringar.

Då läste vi sannerligen inte samma inlägg. Plus att TS i den tråden har gång efter annan fått det intvålat att hon är privilegierad och ska mer eller mindre be om ursäkt för det, trots att hon vid upprepade tillfällen utan anmodan sagt att hon är medveten om att hon är det.
 
Då läste vi sannerligen inte samma inlägg. Plus att TS i den tråden har gång efter annan fått det intvålat att hon är privilegierad och ska mer eller mindre be om ursäkt för det, trots att hon vid upprepade tillfällen utan anmodan sagt att hon är medveten om att hon är det.
Eller så tolkade vi det bara olika. Och jag såg verkligen ingen som ”tvålade in” eller krävde ursäkter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 856
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 200
Kultur Min roman har en sida på Instagram, där jag lägger upp inlägg kring boken men också en massa annat som t.ex. handlar om...
Svar
3
· Visningar
655
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp