Löften till mig själv

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur når vi dit, menar jag. Att användare inte ser på varandra som vi och dem. Eller som noterades tidigare i den här tråden; "eliten och vi vanliga".
Jag ser inte nåt ”Vi” på det sättet i det jag skrev, utan att det är något varje person måste göra själv för att det ska gå. Annars kommer ju folk bara fortsätta se det som ”vi och dem” och att ”nån annan borde göra si för att jag ska göra så”. Om alla ansvarar för sig själva och sin egen syn på andra och helheten så löser sig resten. Man kan liksom inte påverka nån annans synsätt utan man får helt enkelt påverka sitt eget.
 
Jag är lite bitvis aktiv här och tycker generellt sett mycket om det här forumet även om jag ofta känner att jag är rätt ensam om mina åsikter och luftar därför dessa rätt sällan.

Jag är medveten om att jag dels är rätt dålig på att uttrycka mig i skrift och ibland kan framstå som rätt burdus men jag försöker alltid att diskutera sak och aldrig person. Om någon skulle ha just mig i åtanke när det gäller det här ämnet så vill jag be om ursäkt, och skicka gärna ett PM i så fall.

Jag tror det är viktigt för ALLA att ha i åtanke om att de flesta av oss här känner inte varandra IRL och vet inte speciellt mycket om varandra. Jag tror att det är lätt att döma för någons specifika åsikt utan att ha helheten.

Det är fullt möjligt att kunna vara vänner och komma bra överens trots att man har olika syn på politik, klimat, kost osv. Skillnaden är att IRL vet vi ofta mer om personligheten och de små sakerna, och mindre om de stora, och här på forumet är det precis tvärtom.

Det enda jag tycker mig se återkomma gång på gång (ofta från samma "grupp") är förmågan att tala om för andra användare vad de egentligen menar. Jag tänker att "lyssna på vad jag menar - inte på vad jag säger" är lite roligt men också ofta en ganska bra riktlinje. Språkbruk skiljer sig enormt både vad det gäller ålder, dialekt, utbildning och hundra andra variabler. Jag känner att det liksom ibland kan bli lite väl mycket diskussioner om användares specifika ordval och inte vad de faktiskt försöker få fram.
 
Det är väl det här som är ett av de största problemen om vi nu ska peka på vad som hände i tråden hela denna tråd uppstod ur, det här med att somliga är på detta diskussionsforum för att förändra världen, vare sig det handlar om diskussioner om bett, gångarter, kattsand, barnuppfostran, genus, politik eller matvanor - att har man den utgångspunkten i sin närvaro här så kanske man ska gå vidare i livet och göra det någon annanstans. Denna typ av användare tar inte in annans perspektiv annat än dens eget som är förmer än andra mindre vetandes, och hur förändrar man DET beteendet?
Fast det är ju hela min poäng, att inte ha utgångspunkten ”någon annan gör si” och att ”vi behöver ändra deras beteende”. Däremot kan jag ändra mitt beteende och om alla börjar i den änden så kommer ju stämningen ”automatiskt” förbättras.
 
Ja såklart men jag menade att om du utgår ifrån orden jag skriver, och jag säger till dig att oj, då uttryckte jag mig dåligt för det var såhär jag menade.. då kan ju du välja att antingen svara "jaha, då förstår jag vad du menade" eller så kan du ta det som "fast nu använde du ju det här specifika ordet, det betyder att du faktiskt tycker exakt så oavsett vad du säger för det är min definition som är den riktiga" och tillskriver då den personer åsikter som den inte har trots att personen gång på gång försöker dementera det.
Det där är ju ett jättetydligt exempel på skillnaden i att diskutera och debattera. Jag tar åt mig av det du skriver, för det där är en skitviktig del i det hela och jag vet att jag har varit väldigt petig med såna detaljer och gärna tryckt på hur någon uttryckt sig. Något jag dock inbillar mig att jag kommit ifrån nu när jag blivit äldre, men jag fortsätter att försöka tänka på det i diskussioner för att inte riskera att hamna där igen.
 
De har ju inte funnits så värst länge och medhåll fanns innan också, bara att det då kom i textform. Så jag skulle säga att det inte påverkat på den fronten. Största förändringen är väl att vi slipper trådar fulla i ”+1 på den”.
Det enda jag tänkt på är att jag ibland kan se "haha"-reaktionen på seriösa inlägg (även råkat ut för detta själv) och då från de som argumenterat emot eller bara är i "andra laget" så att säga. För mig blir det att typ skratta åt hur dumt något är vilket jag tycker är väldigt fult och barnsligt.
 
De har ju inte funnits så värst länge och medhåll fanns innan också, bara att det då kom i textform. Så jag skulle säga att det inte påverkat på den fronten. Största förändringen är väl att vi slipper trådar fulla i ”+1 på den”.
Jag tror faktiskt att det har ganska stor betydelse, precis som på alla andra sociala medier. Det jag läst om Instagrams (och nu kanske även Facebooks) motivering till beslutet att dölja antalet likes var bland annat att många undvek att publicera bilder/yttra sig i kommentarsfält av rädsla för inte få några.

Nu minns jag inte ordagrant vad som stod men i en tidigare tråd om buke-klimatet nämndes det att kvaliteten på innehållet inte nödvändigtvis var orsaken till varför ett inlägg fick en like eller inte. Inte sällan avstod en ifrån att ”gilla” om inlägget var skrivet av någon som brukade mötas av vassa mothugg, även om en egentligen höll med.

Sen tror jag att det kan bli väldigt överväldigande för mottagaren som upplever sig påhoppad när inlägget som sårat backas upp av en hel drös med likes. Det blir inte bara mellan mottagaren och avsändaren utan kanske +15 till. Som en flockattack. Hur bemöter en det?

Hade inte diskussionerna kunnat bli lite mer på lika villkor om reaktionsknappen togs bort? Vad fyller den ens för syfte?
 
Senast ändrad:
Jag tror faktiskt att det har ganska stor betydelse, precis som på alla andra sociala medier. Det jag läst om Instagrams (och nu kanske även Facebooks) motivering till beslutet att dölja antalet likes var bland annat att många undvek att publicera bilder/yttra sig i kommentarsfält av rädsla för inte få några.

Nu minns jag inte ordagrant vad som stod men i en tidigare tråd om buke-klimatet nämndes det att kvaliteten på innehållet inte nödvändigtvis var orsaken till varför ett inlägg fick en like eller inte. Inte sällan avstod en ifrån att ”gilla” om inlägget var skrivet av någon som brukade mötas av vassa mothugg, även om en egentligen höll med.

Sen tror jag att det kan bli väldigt överväldigande för mottagaren som upplever sig påhoppad när det backas upp av en hel drös med likes. Det blir inte bara mellan mottagaren och avsändaren utan kanske +15 till. Som en flockattack. Hur bemöter en det?

Hade inte diskussionerna kunnat bli lite mer på lika villkor om reaktionsknappen togs bort? Vad fyller den ens för syfte?
Fast innan de kom skrev ju folk inlägg med ”håller med”, ”+1” osv, så det blev inte alls ”bara mellan mottagaren och avsändaren”.
 
Sen tror jag att det kan bli väldigt överväldigande för mottagaren som upplever sig påhoppad när det backas upp av en hel drös med likes. Det blir inte bara mellan mottagaren och avsändaren utan kanske +15 till. Som en flockattack. Hur bemöter en det?

Hade inte diskussionerna kunnat bli lite mer på lika villkor om reaktionsknappen togs bort? Vad fyller den ens för syfte?
Den som önskar ett samtal på tu man hand kanske inte ska förvänta sig det på ett diskussionsforum. Här är det öppet för alla som vill att delta i samtalet, på det sätt en önskar. Genom att hoppa in i själva samtalet med ett eget inlägg eller genom att hålla med om något som redan sagts.

Tanken om "flockattack" är något du själv måste tänka bort. Många likes betyder enbart att många skulle kunna säga samma sak; många håller med.
 
Det fungerade precis som @Hedinn säger även innan gillaknappen. Dels tog det upp rätt mycket utrymme i trådarna, dels blev det väl ännu mer "flockkänsla" kan jag tycka.
Det var också prat om klimatet redan då, det kommer liksom upp med jämna mellanrum och har alltid gjort tycker jag. Oavsett funktioner och indelningar av underforum. :)
 
Fast innan de kom skrev ju folk inlägg med ”håller med”, ”+1” osv, så det blev inte alls ”bara mellan mottagaren och avsändaren”.
Absolut, men det är åtminstone enklare att bemöta (om orken finns). Det kanske också ökar chansen för den som vill visa att en håller med att med egna ord utveckla ett eget resonemang kring varför?
 
Den som önskar ett samtal på tu man hand kanske inte ska förvänta sig det på ett diskussionsforum. Här är det öppet för alla som vill att delta i samtalet, på det sätt en önskar. Genom att hoppa in i själva samtalet med ett eget inlägg eller genom att hålla med om något som redan sagts.

Tanken om "flockattack" är något du själv måste tänka bort. Många likes betyder enbart att många skulle kunna säga samma sak; många håller med.
Jag menade inte att diskussionerna fortsättningsvis bör hållas mellan två parter. Absolut inte. Däremot tror jag att gilla-systemet verkligen kan missgynna diskussionsklimatet.
 
Jag menade inte att diskussionerna fortsättningsvis bör hållas mellan två parter. Absolut inte. Däremot tror jag att gilla-systemet verkligen kan missgynna diskussionsklimatet.

Om man får tro denna tråden så kan det ju knappast vara orsaken till det dåliga diskussionsklimatet.
 
Om man får tro denna tråden så kan det ju knappast vara orsaken till det dåliga diskussionsklimatet.
Nej men kan det påverka diskussionsklimatet till det sämre?

Såhär motiveras Instagrams beslut att dölja likes;
”Det främsta syftet är att minska statusjämförelser och omedvetna popularitetstävlingar. Genom att inte visa antalet likes offentligt hoppas man att en del av pressen som sociala medier kan orsaka ska släppa.”

Kanske är det applicerbart även på diskussionsforum?
 
Nej men kan det påverka diskussionsklimatet till det sämre?

Såhär motiveras Instagrams beslut att dölja likes;
”Det främsta syftet är att minska statusjämförelser och omedvetna popularitetstävlingar. Genom att inte visa antalet likes offentligt hoppas man att en del av pressen som sociala medier kan orsaka ska släppa.”

Kanske är det applicerbart även på diskussionsforum?
Nja, man bör nog skilja på sociala medier med syfte att ”visa upp sitt liv” och diskussionsforum.
 
Nja, man bör nog skilja på sociala medier med syfte att ”visa upp sitt liv” och diskussionsforum.
Fast ett diskussionsforum är i allra högsta grad ett socialt media. Med inslag av "visa upp sitt liv".

Jag tror absolut att gillafunktionen används som ett instrument för att markera, vare sig det är som grundtanken som en reaktion, men det används systematiskt som en extra pilspets också. Men jag tror ju inte att det är DET som är problemet här.
Det är snarare HUR man har framfört saker och ting.
 
Nja, man bör nog skilja på sociala medier med syfte att ”visa upp sitt liv” och diskussionsforum.
Fast ber du om råd eller kommer med en åsikt i ett diskussionsforum riskerar du ju fortfarande att bli ganska hårt utsatt, åtminstone om det du uttrycker inte står i linje med vad som anses vara ”rätt” just här. Ja, det står var och en fritt att inte delta i diskussioner men att fler och fler väljer att avstå på grund av rädsla för att känns sig påhoppade är ju ett jättestort problem och det kanske låter långsökt men jag tror verkligen inte att synliga likes gör saken bättre.

En annan (om än lös) tanke; Om ett inlägg som går över gränsen anmäls och tas bort, avsändaren kanske blir varnad/bannad, borde då jag som lajkat (eller på annat sätt hållit med utan en egen formulering) också få en liten släng av sleven?
 
Det känns som den är tråden nu börjar spåra iväg i lite olika ämnen som kanske borde ha egna trådar eller mest strör salt i såren. Så jag tror att det är läge att låsa den nu.
Starta gärna en ny tråd om det är något ni vill fortsätta diskutera.

Eventuellt rensar jag lite på slutet efter att jag låst den.

När det gäller reaktioner och likes tror jag inte alls det är ett grundproblem här. Men jag har förståelse för att det kan ses som en förstärkning av dåligt beteende och påhopp om sådana inlägg gillas.
Jag har haft vissa funderingar på att ta bort funktionen. Mest för att jag varit tveksam till om den tillför något eller kanske bara minskar skrivandet på forumet. Samtidigt tror jag att vi är många som gillar att folk gillar våra inlägg. Starta gärna en ny tråd om ni har något att tillägga runt detta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 856
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 217
Senast: grodan21
·
Kultur Min roman har en sida på Instagram, där jag lägger upp inlägg kring boken men också en massa annat som t.ex. handlar om...
Svar
3
· Visningar
655
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 656
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp