Löjtnanthiärta

S

sippan

I helgen var jag på det norska treårstestet och där fanns flertalet hästar e. Löjtnantshiärta. Det är tydligen en svenskfödd hingst, är det någon som vet något om honom?

Tess
 
Har för mig att det stod i Ridsport i våras att han är tagen ur avel...

Kan det stämma :confused:?
 
Det står ingenting om det på hans hemsida så jag förmodar att det inte stämmer.

Tess
 
Det stämmer Görel..
Och dessvärre var det rent förfärliga poäng han "åkte ut" med.
Hittar inte sidan med resultatet, men när jag har tid, kan jag återkomma med det.
mvh
 
Jaha, spännande att få höra. Undrar varför de inte är lite tydligare med det på hans hemsida...?
Återkom gärna, jag är också nyfiken.

Tess
 
Det er visstnok oppgitt flere grunner til avkåringen. Alt i fra manglende prestasjon på hingsten - til dårlig prestasjon på avkommene.

Greit nok at Löjtnanten ikke har gitt noen virkelige kanoner, men vi har da virkelig flere kårede hingster som jeg ikke synes har gitt noe særlig også. Löjtnanten har jo i hvertfall gitt noe, og de eldste er ikke mer enn 4 år gamle heller.

Har fått oppgitt at det finnes utallige grunner til avkåringen ihvertfall - både "offisielle" og "uoffisielle" grunner. Virker snuskete når det blir så mye spekulasjon og versjoner...

For å se vårt utvalg av en beskjeden gruppe hingster, ta en titt på http://www.hestinfo.com/Hingstekatalog/NV%20hingstekatog%202003%2022.05.pdf

Vi har ikke så mye å vise frem akkurat. Ikke rart flere reiser over til Sverige/ Danmark, eller importerer sæd.
 
Här är en snabb översättning av den officiella bedömningen, vilken gjorde att han togs ur.
Länk till orginalet ligger underst.

Domare
Magne Lilleeng. Guri Haarr.
Jørn Kongelstad.
Rådgivare Leif Nilsson


Fritt översatt.
Typ 6
knappt medelstor hingst utan hingstkaraktär. ”snaue rammer”

Huvud hals, bål 7
Huvud: vackert
Hals: knappt medellång hals, väl ansatt
Överlinje: stram, kort överlinje
Kors/lår: skev i korset

Ben, samlad poäng 6
Framben 5
Ojämna hovar, bockhov h.f, små kotor
Bakben 6
fyller i begge hasar (kan det vara svullen tro?)
Rörelsernas korrekthet 7
trång fram och bak.

Rörelser
skritt 6
trav 6

Lynnet var mycket bra! Poäng 10!
 
Men ni har ju ett par godingar som vi inte har!
Zalmiak Firfod, tex. Men Pernilla André har väl honom över i Sverige ibland, så kanske han blir godkänd för svensk avel så småningom, vem vet!
Och numera finns det ingen Nimmerdor hingst i Sverige, och det har ni!
Och stammen på den franske hingsten, är ju bara helt rå!
Med rätt ston, kommer ni att komma långt med de hingstarna ni har! ;)
mvh
 
Jag visste väl att jag hade läst att han var tagen ur avel!

Började rota bland gamla Ridsport, men hittade inte rätt tidning :o
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter SWB meddelade här om veckan att de gör om treårstestet med hänsyn till hästens välfärd. Ridprovet är inte längre obligatoriskt för att...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 576
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
640
Övr. Hund Här livesänds norska mästerskapen i helgen. Kval fredag-lördag och de 16 bästa till final på söndag. Väldigt bra speaker...
Svar
10
· Visningar
772
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp