Lön hästskötare

Sandy98

Trådstartare
Hejsan! Jag har ansökt om tjänsten som hästskötare på en lokal gård med all-round inriktning, främst hoppning. Nästa vecka ska vi löneförhandla. Då jag aldrig gjort detta tidigare då min förra arbetsgivare ej erbjöd detta när jag skulle börja arbeta hos dem så har jag ingen aning om vad jag kan föreslå.


Jag är en 17-årig tjej som tidigare arbetat närmare ett år som hästskötare på en gård med tävlings- och unghästar med mycket erfarna kollegor, så erfarenhet har jag. I höst är jag även anmäld för att ta Hästskötarexamen på Ridskolan Strömsholm för att senare studera till Svensk ridlärare 1 då detta verkligen är något jag brinner för.

Just nu studerar jag på distans och ska därför arbeta deltid på gården. (4-5 timmar/mån-tors)

Till min fråga, hur mycket kan jag begära i timlön/månadslön utan att överdriva eller sätta mig själv i underkant?
Mvh Sandy.
 
Titta i aktuellt kollektivavtal (kommunal) för din ålder och erfarenhet. Där kan du se minimilönen. Alltid något att utgå ifrån.
 
Titta i aktuellt kollektivavtal (kommunal) för din ålder och erfarenhet. Där kan du se minimilönen. Alltid något att utgå ifrån.

Hej! Arbetsgivaren har inget kollektivavtal då jag kommer vara den första ”riktiga” anställda.
 
Man kan titta på Kommunals lönelista oavsett om arbetsgivaren har kollektivavtal eller inte, där kan du få ett hum om vad lönerna ligger på för din ålder, utbildning osv. Har du inte hästskötarexamen så får man lite sämre betalt då de räknar med att man ska ha de. Har jobbat som heltidsanställd hästskötare och tjänade drygt 23 tusen i månaden före skatt enligt kollektivavtal.
 
Man kan titta på Kommunals lönelista oavsett om arbetsgivaren har kollektivavtal eller inte, där kan du få ett hum om vad lönerna ligger på för din ålder, utbildning osv. Har du inte hästskötarexamen så får man lite sämre betalt då de räknar med att man ska ha de. Har jobbat som heltidsanställd hästskötare och tjänade drygt 23 tusen i månaden före skatt enligt kollektivavtal.

Utan att vara myndig?
 
Nej jag var 23 när jag började där, slutade vid en ålder av 25 :p

Stor skillnad alltså, knappast applicerbart i det här fallet.

TS: jag hade gått in i förhandlingen med öppna sinnen och hört erbjudandet. Och så klart resterande förutsättningar med t ex försäkringar, utbildning etc.
 
Har du en studievägledare du kan fråga, eller kontakta Strömsholm och fråga om de har några rekommendationer ang lön före vs. efter hästskötarexamen?
 
@Lovisaleonora Självklart är de skillnad men man kan ändå titta på listan för att få ett hum om vad lönen brukar ligga på i genomsnitt beroende på ålder, utbildning osv. De kan skilja en hel del har jag fått lära mig.
 
När jag var i samma ålder, med liknande verksamhet tjänade jag ca 18000:- månaden, vilket verkar överensstämma hyfsat med den länken Lovisaleonora hänvisar till.
Där hade jag ingen ob eller liknande, dock 13% i semesterersättning.

Jag vet att en stor statlig myndighet erbjuder ca 18400:- /månaden för utb hästskötare, dock tillkommer OB osv i den, fast anställning med skift och semester.
 
För att vara på säkra sidan sök medlemskap i Kommunal. I händelse av en olycka eller lönetvist så kan det vara ett mycket viktigt stöd. Dessutom kan du få hjälp av RSO och ombudsmän. Bara en sådan sak som arbetskläder och skyddsutrustning (som hjälm, skyddsväst och skyddsskor) som arbetsgivaren skall stå för. Arbetsmiljölagen går till skillnad från arbetstidslagen (genom kollektivavtal) inte att avtala bort. Och saknas kollektivavtal eller dispens från Arbetsmiljöverket är arbete mellan 00:00 och 05:00 förbjudet.

Tänk också på att din lön är pensionsgrundande liksom den har betydelse vid sjuklön och invaliditet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Förvirrad! :crazy: Jag vill jobba med hästar efter gymnasiet trots att jag går en samhällsvetenskaplig linje med inriktning media...
Svar
3
· Visningar
3 415
Senast: Sprettan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp