Lön som statligt anställd

frifinburk

Trådstartare
Jag ska på intervju som handläggare/utredare på två statliga myndighet. Vid alla intervjuer jag har varit på tidigare vill de gärna att man lämnar löneanspråk och jag har då vetat ungefär vart jag ska lägga mig. För dessa här tjänsterna vet jag däremot inte alls!
Jag har kandidatexamen i ett relevant ämne och har jobbat som handläggare på kommunal myndighet i 2 år och haft ett kvalificerande jobb (för ena tjänsten är detta jobb superrelevant och för den andra tjänsten knappt relevant alls) under två år därefter.

Jag tänkte därför fråga er som jobbar på statlig myndighet vad ni har i lön? Vad jobbar ni med? Hur lång erfarenhet har ni? Och om man får fråga, vilken myndighet?

Medveten om att just lön är känsliga saker, men hoppas att någon vill svara så jag vet ungefär :)

(Medveten om att man kan ringa till deras lönehandläggarkontor och fråga då det är offentliga uppgifter, men det är på två ganska små myndigheter och jag är rädd för att de ska känna igen mig på min dialekt då tjänsterna är i ett annat landskap. Vågar helt enkelt inte för att jag inte vill få nackdelar av det (Vilket jag nog inte borde få, men jag är löljig och vågar helt enkelt inte ifall att.))
 
Jag ska på intervju som handläggare/utredare på två statliga myndighet. Vid alla intervjuer jag har varit på tidigare vill de gärna att man lämnar löneanspråk och jag har då vetat ungefär vart jag ska lägga mig. För dessa här tjänsterna vet jag däremot inte alls!
Jag har kandidatexamen i ett relevant ämne och har jobbat som handläggare på kommunal myndighet i 2 år och haft ett kvalificerande jobb (för ena tjänsten är detta jobb superrelevant och för den andra tjänsten knappt relevant alls) under två år därefter.

Jag tänkte därför fråga er som jobbar på statlig myndighet vad ni har i lön? Vad jobbar ni med? Hur lång erfarenhet har ni? Och om man får fråga, vilken myndighet?

Medveten om att just lön är känsliga saker, men hoppas att någon vill svara så jag vet ungefär :)

(Medveten om att man kan ringa till deras lönehandläggarkontor och fråga då det är offentliga uppgifter, men det är på två ganska små myndigheter och jag är rädd för att de ska känna igen mig på min dialekt då tjänsterna är i ett annat landskap. Vågar helt enkelt inte för att jag inte vill få nackdelar av det (Vilket jag nog inte borde få, men jag är löljig och vågar helt enkelt inte ifall att.))

Skicka ett mail från anonym e-post och be dem skicka över en lönelista med anställda på den aktuella myndigheten/avdelningen? :) Eller har du inte tillgång till någon form av lönestatistik från ditt fack? Annars skulle jag bara lägga på ett lämpligt antal tusenlappar på nuvarande lön + lite prutmån, för jag antar att du vill ha en löneökning när du byter jobb, även om statliga jobb verkar ligga lite lägre än kommunala (iaf inom min bransch men det kan säkert vara olika så klart).
 
35-39 tusen? :)

Är du socionom i grunden?
Min kompis fick starta på 34,700kr, 30 år gammal på socialkontor.
Kan vara en riktlinje? :)
 
Är du inte medlem i något fackförbund?
Jag ska på intervju som handläggare/utredare på två statliga myndighet. Vid alla intervjuer jag har varit på tidigare vill de gärna att man lämnar löneanspråk och jag har då vetat ungefär vart jag ska lägga mig. För dessa här tjänsterna vet jag däremot inte alls!
Jag har kandidatexamen i ett relevant ämne och har jobbat som handläggare på kommunal myndighet i 2 år och haft ett kvalificerande jobb (för ena tjänsten är detta jobb superrelevant och för den andra tjänsten knappt relevant alls) under två år därefter.

Jag tänkte därför fråga er som jobbar på statlig myndighet vad ni har i lön? Vad jobbar ni med? Hur lång erfarenhet har ni? Och om man får fråga, vilken myndighet?

Medveten om att just lön är känsliga saker, men hoppas att någon vill svara så jag vet ungefär :)

(Medveten om att man kan ringa till deras lönehandläggarkontor och fråga då det är offentliga uppgifter, men det är på två ganska små myndigheter och jag är rädd för att de ska känna igen mig på min dialekt då tjänsterna är i ett annat landskap. Vågar helt enkelt inte för att jag inte vill få nackdelar av det (Vilket jag nog inte borde få, men jag är löljig och vågar helt enkelt inte ifall att.))
 
Jag ska på intervju som handläggare/utredare på två statliga myndighet. Vid alla intervjuer jag har varit på tidigare vill de gärna att man lämnar löneanspråk och jag har då vetat ungefär vart jag ska lägga mig. För dessa här tjänsterna vet jag däremot inte alls!
Jag har kandidatexamen i ett relevant ämne och har jobbat som handläggare på kommunal myndighet i 2 år och haft ett kvalificerande jobb (för ena tjänsten är detta jobb superrelevant och för den andra tjänsten knappt relevant alls) under två år därefter.

Jag tänkte därför fråga er som jobbar på statlig myndighet vad ni har i lön? Vad jobbar ni med? Hur lång erfarenhet har ni? Och om man får fråga, vilken myndighet?

Medveten om att just lön är känsliga saker, men hoppas att någon vill svara så jag vet ungefär :)

(Medveten om att man kan ringa till deras lönehandläggarkontor och fråga då det är offentliga uppgifter, men det är på två ganska små myndigheter och jag är rädd för att de ska känna igen mig på min dialekt då tjänsterna är i ett annat landskap. Vågar helt enkelt inte för att jag inte vill få nackdelar av det (Vilket jag nog inte borde få, men jag är löljig och vågar helt enkelt inte ifall att.))

En kvalificerad gissning är mellan 28-32’. Statliga myndigheter är inga höglönearbetsgivare. Men det beror mycket på vilken kompetens du har och hur efterfrågad den är. Jag har lite högre lön än så, men då har jag en arbetsledande position.
 
Jag jobbar på Fk som handläggare med utredande arbetsuppgifter, gick in på 30’ och ligger strax över medianen för min yrkeskategori. Jag har två kandidater och har jobbat ett par år kvalificerat innan, dock ej direkt relevant för nuvarande jobb. Har även annan arbetslivserfarenhet sedan tidigare men då butik/reception.

De kollegor jag känner till som började ungefär samtidigt som jag (i år) verkar ligga på ca 27’-30’.

Jag tycker att det är jätteviktigt att kunna prata om lön!
 
Du borde kunna ringa den fackliga representanten som finns angiven i annonsen och fråga om löneläget för den typen av tjänster på myndigheten.
Ofta är det något ombud "centralt" som svarar.
T.ex. polisförbundet i Stockholm trots att tjänsten som utannonseras är i Falun.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ring den fackliga representanten som finns angiven i annonsen :)

När jag kollat lön på de statliga myndigheter som finns här i stan i samband med lediga tjänster (bl.a. CSN, FK och bolagsverket) har lönen varit ganska låg. På CSN trodde de på trolig ingånglön på ca 28 000, kanske max 30'. Då var det kvalificerade utredarjobb med krav på akademisk examen.

Kommuner ligger ofta högre lönemässigt än statliga myndigheter
 
Jag hade 39000 som utredare på statlig myndighet. Slutade i juli.

Det verkar som om det kan skilja mycket. Håller med @Mirtai - ring den facklige representanten och kolla vad som gäller på just den myndigheten.

TILLÄGG: Just ja, erfarenhet. Jag hade lång erfarenhet när jag började men hade bara jobbat tre månader inom offentlig förvaltning tidigare. Aldrig jobbat som utredare, men jag har å andra sidan en högre akademisk examen vilket jag själv argumenterade för var meriterande för just detta. Sen utvecklade sig jobbet så att det inte var så mycket utredning för mig utan mer andra typer av projekt.
 
Annars skulle jag bara lägga på ett lämpligt antal tusenlappar på nuvarande lön + lite prutmån, för jag antar att du vill ha en löneökning när du byter jobb, även om statliga jobb verkar ligga lite lägre än kommunala (iaf inom min bransch men det kan säkert vara olika så klart).
Jag kan tyvärr inte gå på min nuvarande lön (enligt både min chef och mig själv har jag en skamligt låg lön med tanke på min kompetens och vad jag gör :() och därför känns det extra svårt att veta vart man ska lägga sig.

35-39 tusen? :)

Är du socionom i grunden?
Min kompis fick starta på 34,700kr, 30 år gammal på socialkontor.
Kan vara en riktlinje? :)
Är naturvetare :)

En kvalificerad gissning är mellan 28-32’. Statliga myndigheter är inga höglönearbetsgivare. Men det beror mycket på vilken kompetens du har och hur efterfrågad den är. Jag har lite högre lön än så, men då har jag en arbetsledande position.

Ring den fackliga representanten som finns angiven i annonsen :)

När jag kollat lön på de statliga myndigheter som finns här i stan i samband med lediga tjänster (bl.a. CSN, FK och bolagsverket) har lönen varit ganska låg. På CSN trodde de på trolig ingånglön på ca 28 000, kanske max 30'. Då var det kvalificerade utredarjobb med krav på akademisk examen.

Kommuner ligger ofta högre lönemässigt än statliga myndigheter
Jag ska nog våga mig på att ringa den fackliga representanten :) Jag har alltid hört att statliga jobb har högre lön än kommunala...? Så att lönestegen går från kommunal -> Statligt -> Privat. Men är säkert olika beroende på verksamhet :)
 
Jag hade 39000 som utredare på statlig myndighet. Slutade i juli.

Det verkar som om det kan skilja mycket. Håller med @Mirtai - ring den facklige representanten och kolla vad som gäller på just den myndigheten.

TILLÄGG: Just ja, erfarenhet. Jag hade lång erfarenhet när jag började men hade bara jobbat tre månader inom offentlig förvaltning tidigare. Aldrig jobbat som utredare, men jag har å andra sidan en högre akademisk examen vilket jag själv argumenterade för var meriterande för just detta. Sen utvecklade sig jobbet så att det inte var så mycket utredning för mig utan mer andra typer av projekt.

Jag får nog testa att ringa den facklige representanten. Som jag känner nu hade jag med min kompetens inte gått en krona under 30 000 kr, men det är svårt att veta om man ska vara nöjd med 30 000 eller om jag borde be om mer och hoppas mötas på mitten. Jag vill inte få för låg lön, men samtidigt inte få dem att tro att jag är galen.
 
Jag jobbar på högskola. Våra studieadministrativa handläggare ligger runt 30'. HR- och ekonomipersonal lite högre. Vi på IT har lite spridning beroende på tjänst, allt från ca 23' (IT-assistent) till närmare 40' (webbutvecklare). Snitt typ 32' på IT.
 
Det skiljer ju så oerhört mellan olika tjänster. En utredartjänst du kan få med en kandidatexamen och några års erfarenhet är ju inte alls samma jobb som en där du förväntas ha disputerat och ha mer än 10 års erfarenhet. På "min" myndighet hade du matchat en handläggartjänst med din bakgrund, och då hamnat på 27'-33'. Utredarna tjänar mer (och har mycket större spridning) men helt andra formella krav (och oftast minst 10' lägre än privat sektor).

Inom mitt område är kommunala jobb i snitt mer välbetalda.
 
Jag kan tyvärr inte gå på min nuvarande lön (enligt både min chef och mig själv har jag en skamligt låg lön med tanke på min kompetens och vad jag gör :() och därför känns det extra svårt att veta vart man ska lägga sig.


Är naturvetare :)




Jag ska nog våga mig på att ringa den fackliga representanten :) Jag har alltid hört att statliga jobb har högre lön än kommunala...? Så att lönestegen går från kommunal -> Statligt -> Privat. Men är säkert olika beroende på verksamhet :)

Är lönen skamlig borde du kunna lägga på en 10 tusen. Typ 21-31 27-37 osv!

Varför inte ;)
 
Jag får nog testa att ringa den facklige representanten. Som jag känner nu hade jag med min kompetens inte gått en krona under 30 000 kr, men det är svårt att veta om man ska vara nöjd med 30 000 eller om jag borde be om mer och hoppas mötas på mitten. Jag vill inte få för låg lön, men samtidigt inte få dem att tro att jag är galen.
Ja, ring facket! Jag tror att det är enda sättet att få en helt uppdaterad bild av vad du kan sätta för löneanspråk. Det skiljer sig ju väldigt mycket, både mellan och inom myndigheter.
 
Statligt anställd - 27300 kr.
Då är jag "välbetald" för att "bara" ha jobbat 3,5 år...

Dock skulle jag förmodligen ha högre lön om jag varit utredare och civilanställd, än utredare och polis.

Nu är jag förvisso inte utredare, men lär väl hamna där så småningom.
 
Och då blir man bortvald eftersom man inte har realistiska förväntningar på hur löneläget på arbetsplatsen ser ut.

Absolut, det bästa är ju att kolla tabeller och listor och gå ut något för högt och så kan arbetsgivaren i så fall pruta ner någon tusenlapp men istället ge en god friskvårdsföremån samt föreläsningsmöjligheter.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 903
Skola & Jobb Jag håller på att söka ett nytt jobb och de vill inte ha något personligt brev. Istället vill de att man kortfattat beskriver varför man...
Svar
7
· Visningar
1 345
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag har blivit kontaktad av en rekryterare för en tjänst inom mitt område som är på en kommun. Jag jobbar idag privat som konsult. Jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 227
Senast: Jejjessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp