Löneanspråk i ny bransch?

Cherarriduracell

Trådstartare
Hur lämnar man ett relevant löneanspråk i en bransch man är helt ny i och som inte är sökbar på lönestatistikssidor? Jag matchar vad arbetsgivaren söker väldigt bra, har ett decenniums erfarenheter inom området de efterfrågar. Annonsen känns kort sagt skriven efter mig och jag fick ett positivt intryck av vår första intervju, men blev ombedd att fundera ut löneanspråk till nästa gång vi talas vid.

Kommer från en relativt dåligt avlönad bransch där man tjänar vad fackets lönetariff säger, vilket är ca 25 innan ob och andra tillägg om jag minns rätt.

Hur tar jag reda på vad som är en rimlig lönenivå? Hur högt kan man ta i? Jag har verkligen ingen aning men vill ju helst upp i lön så mycket det går på ett snyggt sätt.
 
Jag hade kollat på LinkedIn vad övriga personer i samma roll hos samma arbetsgivare heter. (Om namnen är vanliga så kan man behöva ta ett mellansteg på t.ex. hitta.se för att se vilken av dem som har rimlig ålder och ort.) Sen hade jag ringt Skatteverket och hört vad deras inkomst av tjänst var 2019. Någon kan ha varit sjukskriven en period, jobbat deltid eller haft ett extrajobb men är de några stycken så får man ändå en bra överblick.
 
Hur lämnar man ett relevant löneanspråk i en bransch man är helt ny i och som inte är sökbar på lönestatistikssidor? Jag matchar vad arbetsgivaren söker väldigt bra, har ett decenniums erfarenheter inom området de efterfrågar. Annonsen känns kort sagt skriven efter mig och jag fick ett positivt intryck av vår första intervju, men blev ombedd att fundera ut löneanspråk till nästa gång vi talas vid.

Kommer från en relativt dåligt avlönad bransch där man tjänar vad fackets lönetariff säger, vilket är ca 25 innan ob och andra tillägg om jag minns rätt.

Hur tar jag reda på vad som är en rimlig lönenivå? Hur högt kan man ta i? Jag har verkligen ingen aning men vill ju helst upp i lön så mycket det går på ett snyggt sätt.

Frågar Bukefalos? Jag tror vi täcker in många yrken ganska bra :-)
 
Jag hade kollat på LinkedIn vad övriga personer i samma roll hos samma arbetsgivare heter. (Om namnen är vanliga så kan man behöva ta ett mellansteg på t.ex. hitta.se för att se vilken av dem som har rimlig ålder och ort.) Sen hade jag ringt Skatteverket och hört vad deras inkomst av tjänst var 2019. Någon kan ha varit sjukskriven en period, jobbat deltid eller haft ett extrajobb men är de några stycken så får man ändå en bra överblick.
Om det är ett ganska litet företag då, där alla anställda har varsin roll och därmed olika nivå av ansvar...?
 
Man måste inte komma med löneanspråk heller, utan kan be arbetsgivaren komma med ett förslag. Hade jag själv varit mycket osäker på vilken nivå jag skulle lägga mig så hade jag nog gjort så. Då finns det sannolikt lite förhandlingsutrymme också, eftersom arbetsgivaren inte kommer säga sin smärtgräns på den frågan utan sannolikt något lägre. Så kan du svara: "Ah, okej, jag hade nog tänkt mig något högre än så" och återkommit med ett anspråk som låg strax över :D
 
Jag gillar Penelope Trunk. Hon tycker att man ska få arbetsgivaren att ge ett bud.

I need to know what salary you want in order to make you an offer. Can you tell me a range?
“I’d appreciate it if you could make me an offer based on whatever you have budgeted for this position and we can go from there.” This is a pretty direct response, so using words like “appreciate” focuses on drawing out the interviewer’s better qualities instead of her tougher side.

Why don’t you want to give your salary requirements?
“I think you have a good idea of what this position is worth to your company, and that’s important information for me to know.” Enough dancing–this is one last attempt to force you to give the number first. Hold your line here and you win.

https://blog.penelopetrunk.com/2008/02/19/the-answer-to-the-toughest-interview-question/
 
Leta upp vilket fackförbund yrket ingår i och ring dit om det inte finns någon fackrepresentant på arbetsplatsen (brukar stå i annonsen i så fall).
Jag skulle inte be arbetsgivaren föreslå lön. Aldrig i livet! Alldeles för stor risk att man hamnar efter i lön på en gång då och det tar man aldrig igen sedan(utan att byta jobb/tjänst).
 
Leta upp vilket fackförbund yrket ingår i och ring dit om det inte finns någon fackrepresentant på arbetsplatsen (brukar stå i annonsen i så fall).
Jag skulle inte be arbetsgivaren föreslå lön. Aldrig i livet! Alldeles för stor risk att man hamnar efter i lön på en gång då och det tar man aldrig igen sedan(utan att byta jobb/tjänst).
Har du något bra tips på hur jag tar reda på vilket fack yrket ingår i...? Har sökt på tjänsten som föreslagits i tråden men hittar inget klockrent som matchar.

Eller är det bara att ringa runt till de som nästan matchar och fråga sig fram?
 
Jag hade kollat på LinkedIn vad övriga personer i samma roll hos samma arbetsgivare heter. (Om namnen är vanliga så kan man behöva ta ett mellansteg på t.ex. hitta.se för att se vilken av dem som har rimlig ålder och ort.) Sen hade jag ringt Skatteverket och hört vad deras inkomst av tjänst var 2019. Någon kan ha varit sjukskriven en period, jobbat deltid eller haft ett extrajobb men är de några stycken så får man ändå en bra överblick.
Jag hade för övrigt INGEN ANING om att man kunde ringa Skatteverket och fråga om enskilda personers lön. Hade aldrig hört det...
 
Har du något bra tips på hur jag tar reda på vilket fack yrket ingår i...? Har sökt på tjänsten som föreslagits i tråden men hittar inget klockrent som matchar.

Eller är det bara att ringa runt till de som nästan matchar och fråga sig fram?
Inte på rak arm tyvärr, men ring till LO eller Saco eller unionen t ex så kan de säkert hjälpa dig. Är det ett yrke som normalt brukar kräva en viss utbildning, t ex naturvetenskaplig universitetsutbildning så kan du leta reda på vilka fackförbund som förhandlar för dem.
 
Jag hade för övrigt INGEN ANING om att man kunde ringa Skatteverket och fråga om enskilda personers lön. Hade aldrig hört det...

Lönen är ingen offentlig uppgift, om man inte jobbar inom offentlig sektor, då kan du ringa direkt till arbetsgivaren och fråga.

Däremot finns det vissa andra inkomstuppgifter som är offentliga uppgifter och de kan du får reda på om du ringer till Skatteverket. Kolla hemsidan eller ring och fråga, de brukar vara hjälpsamma.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur vet man vad man ska ange i löneanspråk? Har en intervju bokad och de bad mig att ta med mig löneanspråk till intervjutillfället...
Svar
2
· Visningar
612
Senast: kahe
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 002
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp