Löneanspråk i ny bransch?

En kompis sa '"jag kan ta samma lön som min företrädare" Hon blev chockad när hon insåg vad hon fick. Positivt chockad! Men jag skulle säga att hon är värd ännu mer, hon är helt suverän på sitt jobb. Men ett seriöst förslag är förstås att kontakta facket, som någon skrev så brukar det finnas ett fackligt ombud angivet som kontakt i annonsen.
Jättebra tips! Men för att krångla till detta ytterligare finns ingen företrädare i mitt fall 🙈 men ska komma ihåg det till framtiden
 
Är det en helt ny bransch tycker jag dina råd är vanskliga, det är jättestor risk att höfta för högt och bli bortvald. Har en inget att förlora ("jag kan tänka mig att byta jobb om jag får 15 000 kr mer, annars är jag inte intresserad) är det ju ett helt annat läge.

Jag utgick från TS försiktighet i sina inlägg och ansåg att man ibland faktiskt kan våga lite. Att dubbla sin nuvarande lön i sitt anspråk, som min anhöriga gjorde, var alltså inget tips utan mer en anekdot. Men jag har också varit med i tillräckligt många rekryteringar för att veta att företaget hade tänkt sig mer, men fått ett lågt anspråk och sedan erbjudit det. Personen har sedan arbetat flera år på ett ställe där hen hade kunnat få flera tusenlappar mer för samma tjänst. Du får tycka att mina råd är vanskliga, men jag står för att man bör våga lite hellre än att fega. TS har i mina ögon uttryckt både försiktighet och vilja att ta reda på branschens löner i tråden varför jag tyckte att lite pepp kunde tillkomma. Hade TS uttryckt sig annorlunda så kanske mina råd också hade varit annorlunda.
 
Jag vill ju vara såpass mycket tankeläsare att jag lägger mig ett fåtal tusen över vad de hade tänkt sig. Tänker att det indikerar att man både har koll på branschen och sitt värde. Ska göra ett nytt försök med facket imorgon.
 
Jag vill ju vara såpass mycket tankeläsare att jag lägger mig ett fåtal tusen över vad de hade tänkt sig. Tänker att det indikerar att man både har koll på branschen och sitt värde. Ska göra ett nytt försök med facket imorgon.

Låter som en bra plan! Beroende på hur mycket tid du har på dig så går det ju också att ta kontakt med någon som kan veta. Någon på LinkedIn exempelvis. "Hej, jag ber om ursäkt i förväg för en märklig fråga men jag ska precis lämna löneanspråk på en tjänst liknande din, i samma bransch. Jag kommer dock från en helt annan bransch och har svårt att få tag på lönestatistik. Skulle du kunna hjälpa mig, mellan tummen och pekfingret?" fast lite mer utbroderat då. Dra iväg till 10 pers så kanske 3 svarar :)

Och skulle du mot förmodan känna att du absolut inte får någon som helst koll så går det som sagt alltid att be arbetsgivaren om ett bud.
 
Beror ju också på hur gärna man vill ha tjänsten. En tjänst som passar så perfekt som TS beskriver kanske inte växer på träd, t.ex. Och sen går det ju i regel alltid att löneförhandla när man bevisat sig bra på sitt jobb och kanske inte så lätt utbytbar.

I vissa branscher skiljer det ju jättemycket, inom samma typ av tjänst, men med olika ansvarsområden och nivå av ansvar. När jag sökte nytt förra året så fick jag väldigt varierade erbjudanden. Vid det lägsta lönemässigt sa de visserligen det tidigt i kontakten - att jag egentligen var överkvalificerad och antagligen haft betydligt högre lön tidigare än vad de kunnat erbjuda. Lönen var lite av ett skambud för mig, men sa ändå att jag kunde vara intresserad, mest för att jag var nyfiken på mer info. Blev inget mer än så, och i och med att jag vet att jag inte sållades bort pga bristande kompetens var det med största sannolikhet på grunderna att de insåg att jag inte skulle vara nöjd med den låga lönen. Så nog kan man sållas bort enbart pga det.

Jag hade kunnat få högre lön än jag har nu på annat håll, fått erbjudanden som legat några tusenlappar högre - men valde medvetet att inte kräva så högt för nuvarande pga att jag verkligen ville ha det och tjänsten var en väldigt unik variant som var helt perfekt för mig. För mig känns det dessutom bättre att då vara lite förvirrad (:angel:) den första tiden, innan man kommit in i de nya rutinerna och fått förståelse för allt, lönen kan jag ju alltid höja sen när jag känner mig mer hemma och bekväm i det hela. Hade jag inte ansett just den här tjänsten som speciell och något jag verkligen ville ha hade jag antagligen tagit i lite mer lönemässigt. Så det är i alla fall en faktor för mig.
 
Jag vill ju vara såpass mycket tankeläsare att jag lägger mig ett fåtal tusen över vad de hade tänkt sig. Tänker att det indikerar att man både har koll på branschen och sitt värde. Ska göra ett nytt försök med facket imorgon.
Du vågar inte skriva ut här vilken typ av bransch det gäller och vilken typ av arbetsuppgifter, så kanske det finns folk här med erfarenhet som kan hjälpa till med vad som kan vara rimlig lönenivå?
 
Beror ju också på hur gärna man vill ha tjänsten. En tjänst som passar så perfekt som TS beskriver kanske inte växer på träd, t.ex. Och sen går det ju i regel alltid att löneförhandla när man bevisat sig bra på sitt jobb och kanske inte så lätt utbytbar.

Så är det absolut. Jag har haft ganska höga anspråk nu eftersom jag varit länge i samma bransch och arbetat för flera konkurrerande bolag. Jag vet att min kompetens är efterfrågad, och har dessutom haft jobb jag trivts någorlunda med så har intervjun inte lett till ett nytt jobb så har det inte varit någon skada skedd. Ska jag byta inom samma bransch nu så ska jag också lönehoppa. Jag börjar dock bli lite uttråkad här och ser mig själv arbeta med någonting som jag brinner mer för om några år, och då kommer jag behöva byta bransch. Hittar jag något som får hjärtat att klappa lite extra så kommer lönen bli sekundär, vilket lär speglas i löneanspråket.
 
... eller så lägger de bort den sökande direkt om det är för långt ifrån. Har ju också hänt.

Som rekryterare har det hänt mig ett par gånger. När det dels är way out of line, och dels att man känner att det är en ren chansning som inte kan motiveras med rimliga argument. Men det beror såklart en del på hur företaget fungerar, har för kultur osv och vill att medarbetarna har för drivkrafter.
 
Du vågar inte skriva ut här vilken typ av bransch det gäller och vilken typ av arbetsuppgifter, så kanske det finns folk här med erfarenhet som kan hjälpa till med vad som kan vara rimlig lönenivå?
Nja, det känns som att det är en väldigt smal bransch med få jobb så jag skulle nog bli väldigt lätt att identifiera med den informationen.😬
 
Jag frågade facket inför ett jobb en gång, de sa 45-50 var rimligt. Fick 30 haha. Så facket har inte alltid koll. Jag anade dock att det var fantasisiffror så jag sa 32.

Som när jag ringde kommunal om ett väldigt vanligt jobb, "det är individuellt vilken lön" jaha, men har ni någon koll på vilka kompetenser osv som ger ungefär ett hum vad som brukar vara? "Nä det är individuellt"
:confused: :banghead::arghh:
 
Som när jag ringde kommunal om ett väldigt vanligt jobb, "det är individuellt vilken lön" jaha, men har ni någon koll på vilka kompetenser osv som ger ungefär ett hum vad som brukar vara? "Nä det är individuellt"
:confused: :banghead::arghh:
Fick ungefär samma svar när jag frågade Vision......
 
Det var därför jag gav mitt svar, jag tolkade trådstarten som verkligen famlande i mörker. Då hade jag inte vågat höfta högt.
Hur högt är högt höftat i dina ögon? Arbetsgivaren är ett företag som jobbar på uppdrag av myndighet. Fick rådet av en kompis att inte säga exakt siffra utan typ "jag har tänkt på det, och någonstans kring 30 känns rimligt för mig, vad har ni budgeterat för?". Utan att ha insikt i branschen har jag svårt att tänka mig att jag är mer än fem tusen off åt något håll, tror du det är för stor marginal så man blir sållad direkt om en någorlunda likvärdig kandidat är nöjd bara den får lön?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur vet man vad man ska ange i löneanspråk? Har en intervju bokad och de bad mig att ta med mig löneanspråk till intervjutillfället...
Svar
2
· Visningar
612
Senast: kahe
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 999
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp